جایخالی فرش و تمدن2500ساله در اکسپوی 2015 میلان /حسی از ایران نبود
هرچند مسئولان امر تلاش داشته اند تا غرفهای زیبا از ایران به نمایش بگذارند تا بازدید کنندگان اکسپوی 2015 با دیدن آن با کشورمان آشنا شوند اما باید بگوییم که در این سالن حسی از ایران نبود و جای خالی فرش و تمدن 2500 ساله ایران به خوبی به چشم میآمد.
به گزارش خبرنگار اعزامی ایلنا به میلان،"اکسپو"محلی برای معرفی کشورها به یکدیگر است تا همگان با فرهنگ، اقتصاد و سیاست همدیگر آشنا شوند. براساس برنامه، هر پنج سال یکبار کشورهای توسعه یافته میزبان برگزاری اکسپو هستند و اینبار در سال 2015 میلان ایتالیا؛ مرکز برندهای معروف جهان میزبان 147 کشور جهان است و ایتالیاییها برای برگزاری این دوره از ارائه هیچ خدماتی کوتاهی نکرده اند. منطقه ای که اکسپو 2015 در آن واقع شده است از مرکز شهر میلان فاصله دارد؛ اما دولتمردان و مسئولان شهرداری با استفاده از امکانات حمل و نقل شهری دسترسی عموم را برای بازدید از این محل آسان کرده اند.
خط قرمز متروی میلان یکی از مسیر های اصلی است که عموم ایتالیاییها و همچنین دیگر توریستهای حاضر در این شهر از طریق آن خود را به اکسپو می رسانند؛ البته علاوه بر آن درب های دیگری نیز برای ورود با نهایت بررسیهای امنیتی به روی بازدید کنندگان باز است؛ اما درصورتی که بخواهیم ایرادی از طراحی این محل و همچنین دسترسی به خیابان جهانی که 147 کشور دنیا در آن حاضر هستند بگیریم باید به طی کردن مسافت یک و نیم کیلومتری اشاره کنیم آن هم در ماه های گرم سال.
ورود به خیابان جهانی و استقبال سربازارن رمی
پس از طی کردن مسیر یک و نیم کلیومتری و تحمل گرمای زیاد و همچنین دیدن سربازان رمی که به جای شمشیر و سپر ظرف های میوه و غذا در دست دارند وارد خیابان جهانی میشویم که تنها یک چهار راه دارد و ایتالیایی ها بهترین محل را در این چهار راه به خود اختصاصی داده اند. در سمت شرقی چهار راه کشور های ، ایرلند، نپال، سودان، بلژیک، ویتنام ، بحرین، آنگولا، برزیل، کره جنوبی، اروگوئه، لیتوانی، بلاروس، مالزی، تایلند، کلمبیا، آرژانتین، پرو، چین، فرانسه ، میانمار، آذربایجان، امارات و چند کشور دیگر حضور دارند و در سمت غربی این چهار راه کشورهای سوئیس، اسلوانی، اتریش، شیلی، ایران، اکوادور، آلمان، آمریکا، ترکیه، مغرب، ژاپن، قطر، کویت، ترکمنستان، روسیه، اندونزی و عمان حضور دارند. طول مسیر خیابان جهانی نیز یک و نیم کیلومتر است، بنابراین بازدید کنندگان بالغ بر 6 کیلومتر پیاده روی خواهند کرد.
رودر رویی آمریکا و آلمان با ایران
همان طور که در معرفی محل های کشور ها در دو سمت غربی و شرقی اشاره کردیم آلمان و آمریکا رو در روی ایران قرار دارند و مخاطبان پس از بازدید از آمریکا راهی ایران می شوند تا با خصوصیات پاویون ایران آشنا شوند. سالن ایران براساس گفته مسئولان همانند یک سفره است و در این سفره سعی بر آن بوده تا چهار فصل ایران را به نمایش بگذارند البته هرچند در این خصوص آنان موفق عمل نکرده اند اما همین سالن نیز موجب شده است که ایران به دلیل نام بزرگی که دارد میزبان مردمان سایر کشورها باشد.
سالن ایران و حضور ملیت های دیگر درآن
در سالن ایران دانشجویان جوانی حضور دارند که به خاطر معرفی کشورشان دعوت همکاری دولت را پذیرفته و به عنوان مترجم مشغول به کار هستند جوانانی که حتی با دریافت پیشنهادات بالاتری از سوی کشور های دیگر و همچنین مسئولان برگزاری اکسپو حاضر به همکاری با آنان نشدند و اعلام کردند می خواهیم کشورمان به بهترین نحو ممکن به بازدید کنندگان که از سایر کشور های جهان به میلان آمده اند معرفی کنیم.
در ابتدای ورود به سالن ایران یکی از این جوانان دانشجو با دادن پرچم کشورمان به کودکان و همچنین خیر مقدم به بازدید کنندگان آنان را به سالن هدایت می کند. بازدید کنندگان در ابتدا گونه های گیاهان را مشاهده می کنند اما صد حیف که حتی نام این گونه ها نوشته نشده است و بازدید کننده نمیداند که این گونه چیست و در کجای ایران و در چه فصلی رشد می کند.
قرار گرفتن پسته در ویترین شیشهای
چند قدمی که بازدید کنندگان حرکت می کنند نمونه هایی از گل های ایران را میبینند اما همانند گونه هایی که در ابتدای سالن دیدهاند نه نامی از آنان به چشم میخورد و نه مشخصات دیگری، یک سوم از مسیر طبقه اول طی شده است و بازدید کننده پسته و زعفران ایرانی را از نزدیک و البته پشت شیشه میبیند. برخلاف فرهنگ ایرانی که به مهمان نوازی و گشاده دستی معروف هستیم پستهای برای پذیرایی وجود ندارد. آیینه و قرآن و چند قلم از صنایع دستی که ارزش بسیار بالایی دارد پس از دیدن پسته توجه مخاطب را به خود جلب می کند و البته قرار گرفتن چهار تندیس از مشاهیر ایران سعدی، خواجه نصیر، بوعلی سینا و خیام که خوشبختانه با استفاده از تبلت ها مخاطب می تواند با آنان آشنا شود و بداند آنان چه خدمتی به جهان کردهاند قابل تقدیر است.
نمایش هنر و فرهنگ ایران با استفاده از ال ای دی 165 متر مربعی
در سالن ایران فیلمهای مختلفی از داشته هایمان پخش میشود که در آن فرهنگ و هنر ایران به نمایش گذاشته میشود. فیلم هایی به زبان انگلیسی، در این فیلم ها که توسط ال ای دی 165 متر مربعی توضیحات کامل در خصوص بخش هایی از صنایع کشاورزی و همچنین موسیقی ایران برای بازدید به نمایش گذاشته و مخاطبان در هنگام عبور آخرین بخش از سالن ایران در طبقه اول را مشاهده می کنند.
طبقه همکف؛ رستوران ، کافی شاپ و فروش برخی اقلام
پس از پایان یافتن بازدید از طبقه اول مخاطبان با پایین آمدن از پله ها راهی طبقه همکف می شود جایی که رستوران ایرانی بخش بیشتر آن را در کنار یک آبنما گرفته است رستورانی که به بخش خصوصی سپرده شده است و این رستوران با استفاده از نام ایران غذا های خود را با کیفیت متوسط به مشتریان خود ارائه می دهد. نکته قابل توجه در این رستوران قیمت ها و البته کیفیت آن است. به عنوان نمونه یک پرس چلو گوشت در این رستوران 20 یورو است که البته در مقطعی به دلیل نداشتن مواد لازم به مقدار کافی این غذا ارائه نشد.
با عبور از رستوران کافی شاپ دیده می شود و در روبروی آن غرفه ای وجود دارد که محصولات ایرانی را به فروش می رساند که البته قابل قبول است چرا که صنایع دستی هرچند محدود در سالن ایران به فروش می رسد. با عبور از این محل بازدید از غرفه ایران به اتمام می رسد و علامت خروج به بازدید کننده نشان داده می شود.
جای خالی فرش و تمدن کهن ایران در اکسپوی 2015
غرفه ایران به متراژ بیش از 5000 متر به اتمام میرسد ولی در آن نه فرش ایران دیده می شود و نه تمدن 2500 ساله، شاید اگر مسئولان امر کمی بیشتر به محتوای سالن ایران توجه می کردند از این فرصت به دست آمده می توانستند بسیار بهتر بهره گیرند چرا که فرش و تاریخ ایران اگر در ایتالیا به نمایش گذاشته می شد بسیار برای ایران مفید بود چراکه در قلب اروپا مردمان جهان اطلاعات کافی از کشورمان ندارند. بسیاری از مخاطبان سئوال می کردند که ایران دارای چه تمدنی است و چرا در این غرفه نشانی از آن دیده نمی شود. درست است که شبکه های خارجی از جمله CNNآمریکا از غرفه ایران گزارشی تهیه کرده و بیان داشته این غرفه یکی از بهترین پاوین های اکسپو خواهد بود اما ما خود بهتر می دانیم که انان نیز اطلاعات کافی از سرزمین ما ندارد و همین حداقل ها موجب شده است که آنان شگفت زده شوند حال اگر بطور کامل تمدن ما و داشته هایمان به نمایش گذاشته می شد شبکه های خارجی در خصوص ما چه میگفتند. حال شاید بگویند اکسپوی میلان به موضوع تغذیه و غذا اختصاص یافته و اگر این چنین است دیگر صنایع دستی و محتویات داخل آیا ارتباطی با موضوع این دوره دارد؟
گزارش: محسن بیدی