خبرگزاری کار ایران

عضو هیات رئیسه مجمع واردات در گفت‌وگو با ایلنا:

تجارت خارجی از خلاء برندسازی آسیب‌های فراوانی دیده است

در دوره پساتحریم، موضوع مدیریت برند یکی از مهمترین چالش های بنگاه‌های اقتصادی خواهد بود. چه بخواهیم و چه نخواهیم سرنوشت بازار را برندها تعیین خواهند کرد.

علیرضا مناقبی، عضو هیات رئیسه مجمع واردات در گفتگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به ضرورت برندسازی در کشور اظهار داشت:در جهان فرا رقابتی امروز، نه تنها شرکتها بلکه دولت ها از برند برای دستیابی به مزیت رقابتی در بازار کالاها و خدمات مصرفی استفاده می‌کنند.

به گفته مناقبی در این فرایند، برند به عنوان یک دارایی ناملموس ولی کلیدی از سوی دولت ها پذیرفته شده و به همین جهت منابع و تسهیلات بیشتری برای گسترش آن به کار گرفته می‌شود ولی متاسفانه فضای اقتصاد وتجارت کشور ما با این موضوع بیگانه است.

وی ادامه داد: تفاوتی میان صادرات و واردات وجود ندارد. اصل قضیه آن است که اقتصاد و تجارت ما بدلایل مختلف نخواسته یا نتوانسته از اهرم نفوذ پذیری در میان مشتریان بهره برداری کند.

مناقبی با اشاره به استمرار فضای رکود تورمی در کشور تصریح کرد: در زمان رکود اقتصادی برند سکویی برای جهش فراهم می کند تا شرکت ها بتواند با استمرار در سودآوری به حیات خود ادامه دهند. همچنین می‌تواند شرکای تجاری را به هم پیوند داده و زمینه‌های سرمایه‌گذاری بلندمدت را فراهم کند.

عضو هیات رئیسه مجمع واردات ادامه داد: ارزیابی شرایط بنگاه های اقتصادی کشور نشان دهنده آن است که در دوره فشار تحریم ها، هم در حوزه واردات بازار را به کالاهایی واگذار کرده ایم که اصالتا برند نیستند و هم در حوزه صادرات بدلیل ضعیف در برندسازی، بازارهای خارجی را به رقیبان واگذار کرده ایم.

وی با بیان اینکه تجارت خارجی کشور از خلا برندسازی آسیب های فراوانی دیده است، تاکید کرد: در دوره پساتحریم، موضوع مدیریت برند یکی از مهمترین چالش های بنگاه های اقتصادی خواهد بود. چه بخواهیم و چه نخواهیم سرنوشت بازار را برندها تعیین خواهند کرد.

کد خبر : ۲۹۴۶۰۸