خبرگزاری کار ایران

شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران:

بهبود نسبی کیفیت خدمات پس از فروش خودروها در سال 93

بهبود نسبی کیفیت خدمات پس از فروش خودروها در سال 93
کد خبر : ۲۹۴۵۴۵

شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در گزارش سالیانه خود از وضعیت خدمات پس از فروش خودروها در سال 93 اعلام کرد: شاخص کل وضعیت خدمات پس از فروش صنعت خودرو در سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل با حدود 5 درصد رشد همراه بوده است.

به گزارش ایلنا از شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، براساس ارزیابی از 41 شرکت عرضه کننده خودرو نتایج نشان می دهد وضعیت نمایندگی های مجاز شرکت های عرضه کننده خودرو در سال 93 نسبت به سال 92 با رشد 5 درصدی همراه بود و این رشد عمدتا در حوزه سبک رقم خورده است.

براساس گزارش این شرکت، وضع رضایتمندی مشتریان خدمات پس از فروش در حوزه خودروهای سبک نسبت به سال 1392 با رشد 1.3 درصدی همراه بوده است.

همچنین براساس مصاحبه با بیش از یک میلیون و 200 هزار مشتری مراجعه کننده به شبکه خدمات پس از فروش در سال 93 عمده علل نارضایتی مشتریان کمبود یا نبود قطعات یدکی، کیفیت پایین خدمات و تعمیرات و دریافت هزینه بالا خدمات و قطعات بوده است.

شاخص رضایت نمایندگی های مجاز از شرکت عرضه کننده خودرو (DSI) نیز به طور متوسط 75.9 درصد بود که این رقم نسبت به دوره مشابه سال 92 به میزان 3.5 درصد افزایش پیدا کرد.

عدم رضایت از میزان مطلوبیت نرخ های دستمزد تعمیرات تعیین شده از سوی شرکت و منصفانه بودن نظام انگیزشی نمایندگی های مجاز از عمده دلایل نارضایتی نمایندگی های مجاز از شرکت واسطه خدمات پس از فروش بوده است.

همچنین در سال 1393 وضعیت خدمات پس از فروش شرکت های واردکننده به طور متوسط با 15.4 درصد رشد همراه بوده اما این شاخص درباره تولیدکنندگان معادل 0.6 درصد است.

در سال گذشته، متوسط پذیرش روزانه نمایندگی های مجاز به میزان 16 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافت که عواملی نظیر کاهش تیراژ تولید و مشکلات در واردات خودرو سهم بسزایی در این امر داشته است.

در سال 1393 میزان 48 درصد نمایندگی های مجاز موفق به پیاده سازی حداقل یکی از سیستم های مدیریت کیفیت در حوزه خدمات پس از فروش شده است. همچنین در این سال تعداد 21 شرکت عرضه کننده خودرو سبک(اعم از تولید کننده و واردکننده) مورد ارزیابی قرار گرفته است.

براساس گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، در حوزه ارزیابی سیستم خدمات پس از فروش (نظام مدیریتی شرکت ها) بر اساس انطباق با ضوابط آئین نامه اجرائی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان امتیاز متوسط صنعت خودروهای سبک به میزان 10.8درصد نسبت به سال گذشته ارتقاء یافته است.

نتایج ارزیابی در سال 93 نشان می دهد که نمایندگی های مجاز شرکت های عرضه کننده خودرو در حوزه زیرساخت های خدمات شامل ابزار آلات، تجهیزات، فضا و نظام آراستگی به وضعیت نسبتاً مطلوبی دست پیدا کرده است.

 

پیشنهاد امروز