خبرگزاری کار ایران

معاون فناوری و بین الملل پژوهشگاه صنعت نفت:

سبد سوخت کشور تغییر می کند/خودروهایی با آلایندگی و مصرف سوخت کمتر در مسیر سیاستگذاری مسئولان

سبد سوخت کشور تغییر می کند/خودروهایی با آلایندگی و مصرف سوخت کمتر در مسیر سیاستگذاری مسئولان
کد خبر : ۲۸۳۴۳۱

حسینی اثرات محصولات احتراق بر محیط زیست، استفاده از انرژی های فسیلی و اثر مصرف خودرو و میل به تیراژ آن بر شدت مصرف انرژی، وابستگی به بنزین و دیزل و نحوه تامین آن، زنجیره ارزشی صنعت خودرو و لزوم توجه ویژه به حوزه بازیافت را از جمله محدودیتهای این صنعت عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، امیر عباس حسینی معاون فناوری و بین الملل پژوهشگاه صنعت نفت در اولین سمپوزیوم بین المللی تکنولوژی و فناوریهای نوین در حمل و نقل خودروهای هیبریدی  و برقی با اشاره به اینکه در فرآیند توسعه صنعتی که اغلب کشورهای پیشرفته و در حال توسعه طی نموده اند توجه به فناوریهای بهبود یافته و توسعه درون زا و یا انتقال و همکاری برون نگر جهت دستیابی به فناوری از اولویتهای سیاستهای صنعتی بوده است گفت: صنعت خودرو به عنوان موتور پیشران صنایع به دلیل امکان بهره مندی از انواع صنایع مادر از فولاد تا پتروشیمی در درآمد ناخالص کشورها سهم بسزایی دارد و به عنوان یکی از نشانه های توسعه یافتگی تلقی می شود. کما اینکه امروزه بسیاری از کشورها با برند خودروهایشان سریعتر از اسامی شهرهایشان شناخته می شوند.

وی تصریح کرد: موضوعات یاد شده اولویت توسعه فناوری در صنعت خودرو سازی را دو چندان می کند اما محدودیتهایی نیز این صنعت را تحت تاثیر قرار داده است.

حسینی اثرات محصولات احتراق بر محیط زیست، استفاده از انرژی های فسیلی و اثر مصرف خودرو و میل به تیراژ آن بر شدت مصرف انرژی، وابستگی به بنزین و دیزل و نحوه تامین آن، زنجیره ارزشی صنعت خودرو و لزوم توجه ویژه به حوزه بازیافت را از جمله محدودیتهای این صنعت عنوان کرد.

 معاون فناوری و بین الملل پژوهشگاه صنعت نفت اظهار داشت: در نگاه راهبردی لزوم یکپارچگی سیاستهای تولید سوخت تا مصرف و همگرایی راهبردها در کاهش آلایندگی و مصرف سوخت برکسی پوشیده نیست.

وی ادامه داد: در مواجهه با تولید انبوه خودروهای سواری شخصی تا کامیونهای غول پیکر آنچه راه را دشوار می نماید اثرات آلایندگی آنها بر محیط زیست است لذا در این راه می بایست در راهبرد سبد سوختی هر کشور موضوع توسعه فناوریهای کمتر آلاینده مد نظر قرار گیرد.

حسینی ابعاد اقتصادی را نیز از دیگر چالشهای این صنعت برشمرد و گفت: موضوع شدت مصرف یا مصرف در واحد پیمایش نیز همواره مورد توجه  سیاستگذاران بوده است اما این چالش از یک سو توسعه فناوریهای استفاده از سوختهای جایگزین و از سوی دیگر سیاستگذاران حوزه قوای محرکه و سوخت را بر آن داشت تا مفهومی را به جد تقویت کنند که به سبد سوخت مشهور است.

وی با اشاره به اینکه موضوع سبد سوخت در دستور کار نهادهای سیاستگذار قرار گرفته، اظهار داشت: با توجه به شرایط اقلیمی زنجیره چاه تا محصول صنعت نفت، برنامه تولید و پروژه های توسعه خودرو در کشور، سرمایه گذاری و چالشهای آن و نهایتا محدودیتها و الزامات زیست محیطی و آلایندگی در تدوین سبد سوخت منتج به انتشار اولین نسخه برنامه کاری ما شد.

حسینی گفت: امروز به مدد سیاستهای جدید ستاد مدیریت سوخت امید آن می رود که با یکپارچگی در این موضوع به روز رسانی و تصحیح مسیر حرکت صنعت خودرو در اولویت قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه موضوع خودروهای دو رگه در برنامه توسعه فناوری قوای محرکه قرار گرفته تصریح کرد:  سرعت توسعه فناوری دو رگه و کاهش قیمت تمام شده و ارتقای استانداردهای کاهش آلایندگی ما را بر آن می‌دارد تا توجه ویژه‌ای به سهم این نوع از قوای محرکه در سبد سوختی کشور نماییم. بر این اساس و با درک دغدغه مشترک صنعت نفت و خودروسازان و حوزه سیاستگذاری، پژوهشگاه صنعت نفت و ستاد مدیریت سوخت و حمل و نقل به عنوان دو رکن توسعه و سیاستگذاری در اقدامی مشترک نسبت به برگزاری این همایش مبادرت ورزیدند.

ارسال نظر
پیشنهاد امروز