پایانه شناور سورنا بازنشسته شد
رئیس پایانه شناور سورنا از بازنشستگی پایانه شناور سورنا با انجام آخرین مرحله صادرات و بارگیری نفت ذخیره شده در این پایانه پس از ١٤ سال فعالیت خبر داد.
به گزارش ایلنا، هدایتپور با بیان این که در این عملیات تقریبا تمام نفت خام ذخیره شده در مخازن آن در این محموله نفتی صادر خواهد شد و خطوط لوله منتهی به سورنا از مبدا سکوی سروش نیز از نفت خالی و با آب جایگزین میشود، افزود: پایانه سورنا در طول مدت زمان استقرار در محل کنونی خود شاهد حضور و پهلودهی ٨٤٩ محموله نفتی از هر دو نوع نفت خام سروش و نوروز و به طور مجزا ٥٦٨ محموله نفت خام سروش و ٢٨٠ محموله نفت خام نوروز بوده و در مجموع ٤٦١ میلیون بشکه نفت خام از این پایانه به مقاصد مختلف دنیا صادر شده است.
هدایت پور با اشاره به این که بطور میانگین هر پنج روز یک محموله ٥٠٠ هزار بشکهای از طریق پایانه سورنا بارگیری شده است، اظهار کرد: در طول نزدیک به ١٤ سال حضور سورنا از نخستین صادرات به میزان ٥٠٠ هزار بشکه که در تاریخ ٢٢ دیماه ١٣٨٠ انجام گرفت تا آخرین محموله که امروز انجام شد، (محموله ٥٠٠ هزار بشکهای) به طور میانگین روزانه ١٠٠ هزار بشکه نفت صادر شده است.
روزهای سورنا چگونه گذشت
رئیس پایانه شناور سورنا در مورد تاریخچه این پایانه گفت: شرکت ملی نفت ایران همسو با اهداف عالیه و منافع ملی مبنی بر توسعه، بازسازی و افزایش تولید از میدانهای آسیبدیده در طول جنگ تحمیلی در سال ١٣٧٨ برای بازسازی و توسعه میدانهای نفتی سروش و نوروز نسبت به عقد قرارداد بیعمتقابل با شرکت رویال داچشل اقدام کرد.
وی در ادامه یادآور شد: بر این اساس قرار شد همزمان دو میدان به صورت یک مجتمع نفتی جدید تحت عنوان مجتمع نفتی دریایی سروش و نوروز توسعه داده شود و مجموع تولید این دو میدان به میزان ١٩٠ هزار بشکه در روز افزایش یابد.
هدایت پور با بیان این که به دلیل کیفیت فیزیکی ویژه نفت خام این دو میدان که از نوع نفت خام سنگین با درجه گرانروی بالا است، اظهار کرد: ارسال نفت این دو میدان با توجه به بعد مسافت خیلی زیاد (١٢٠ کیلومتر) از خشکی برای انجام مراحل فراورش و ذخیرهسازی و در نهایت صادرات آن مقرون به صرفه و عملی نبود.
رئیس پایانه شناور سورنا افزود: بنابراین در قرارداد مذکور تصمیم به استفاده از یک پایانه شناور برای ذخیرهسازی و صدور نفت خام تولید شده و ارسالی از سکوهای بهرهبرداری سروش و نوروز، گرفته شد. در این باره شرکت پیمانکار یکی از نفتکشهای خطوط کشتیرانی خود به نام SS LANISTEIS ساخت سال ١٩٧٥ (١٣٥٤) که ظرفیت ذخیرهسازی ٢,٢ میلیون بشکه را داشت و پس از حدود ٢٥ سال تردد در آبهای بینالمللی به عنوان VLCC (حملکننده غول پیکر نفتخام) از سرویس حملونقل دریایی نفت خام خارج شده بود برای این امر در نظر گرفت.
وی تصریح کرد: این کشتی بزرگ پس از انجام اصلاحاتی در بخشهایی از ساختار آن از جمله اضافه کردن یک بخش مهم به نام TURET به پاشنه و نیز اصلاحات و تغییراتی در بخشهای خطوط لوله روی عرشه و موتورخانه آن به افتخار و پاسداشت نام و خاطره سردار شجاع و قهرمان ایران که با مهارتها و تاکتیکهای نوین جنگی توانست بر لشکریان روم باستان پیروز شود سورنا نامگذاری شد. این پایانه شناور در اواسط سال ١٣٨٠ در آبهای نیلگون خلیج فارس در میدان نفتی سروش و در ٦ کیلومتری از سکوی تازه نصب شده سرچاهی SWP١ نصب و راهاندازی شد.
هدایتپور یادآور شد: از همان ابتدای کار و قبل از نصب سکوهای بهرهبرداری سروش با استفاده از تاسیسات سیار و موقت بهرهبرداری به نام ESP١ نفت تولید شده از چاههای تازه حفر شده از SWP١ از طریق دو خط لوله ١٦ اینچ، به پایانه سورنا ارسال و پس از ذخیرهسازی، صادر میشد.
صادرات از سورنا هیچگاه متوقف نشد
رئیس پایانه شناور سورنا در مورد مشخصات کلی این پایانه گفت: طول کلی پایانه ٣٧٠ متر، عرض ٥٦ متر و ارتفاع آن ٦٥ متر است. حداکثر میزان آبخور مجاز آن ٢٣ متر و دارای ٢١ مخزن با ظرفیتهای متفاوت و مجموع ٢,٢ میلیون بشکه نفت است. در ابتدا هر دو نوع نفت خام سروش و نوروز به صورت کاملاً جداگانه ذخیره و سپس صادر میشد.
وی با بیان این که این شکل مدیریت ذخیرهسازی و صادرات نفت با توجه به تولید ١٩٠ هزار بشکه نفت در سالهای ابتدایی بسیار سخت بود و نیاز به مهارت و دقت زیاد داشت و کوچکترین اشتباهی ممکن بود به شکست سازههای پایانه منجر شود، ادامه داد: اما خوشبختانه تا هم اکنون که در حال صادرات آخرین محموله آن هستیم هیچ مشکلی از این بابت پیش نیامده است.
به گزارش روابط عمومی شرکت نفت فلات قاره ایران، هدایت پور افزود: خوشبختانه با درایت واحدهای مختلف از جمله تعمیرات که نقش بسزا و انکارناپذیری در راهبری تاسیسات موتورخانه سورنا داشتهاند، همچنین واحد بهرهبرداری (عرشه) و واحد عملیات دریایی، کار به بهترین شکل ممکن انجام گرفت.
وی با اشاره به این که بیشک فعالیتها و تلاشهای آنان در حکم جهاد است، گفت: میتوان اذعان کرد با توجه به شرایط تحریمهای ظالمانه و نیاز کشور به صادرات و این که کمترین مشکلی در این زمینه به وجود نیامد، این مهم از افتخارهای کارکنان فداکار این پایانه است. این پایانه به دلیل قدیمی بودن تاسیسات و مشکلات و معضلات فراوان، قادر به ادامه کار نیست و پس از انجام آخرین صادرات به صورت رسمی از مدار ذخیرهسازی و صادرات فلات قاره خارج خواهد شد و جای خود را به پایانه جدید و نوساز خلیج فارس خواهد داد.
هدایت پور با افتخار به حضور خود در پایانه سورنا از سال ١٣٨١ تاکنون یادآور شد: حتی در شرایط تحریم هیچگاه صادرات از این پایانه نه تنها کاهش نیافت بلکه پرشتابتر هم شد.