خبرگزاری کار ایران

رئیس شورای رقابت :

کاهش کیفیت خودروهای تولید داخل واردات را افزایش داد

برخی خودروسازان به دلیل بدهکاری به قطعه سازان داخلی قطعات را از چین وارد می‌کنند.

سایپا به دلیل کاهش کیفیت پراید جریمه می‌شود.

 به گزارش ایلنا، رضا شیوا در گفتگوی ویژه خبری افزود: اگر واردات خودرو‌ها افزایش یافته به دلیل کاهش کیفیت خودروهای تولید داخلی است.

 شیوا گفت: گروه خودروسازی سایپا به دلیل کاهش کیفیت پراید به منفی ۲ و ۵۷ صدم جریمه می‌شود.

 وی با بیان اینکه مقایسه قیمت خودرو با قیمت کالاهایی مانند تعمیر و روغن اشتباه است افزود: در خودرو ۱۰۰ نوع کالا به کار رفته که ممکن است دو سه قلم آن افزایش قیمت داشته باشد.

وی گفت: با توجه به اینکه سبد ارزی خودروسازان یورو است، این ارز از اسفند سال ۹۲ تا اسفند سال ۹۳ ده درصد کاهش قیمت داشته است و باید بر این اساس در قیمت برخی خودرو‌ها کاهش قیمت داشته باشیم.

شیوا در پاسخ به سخن دبیر انجمن خودرو سازی مبنی بر مازاد نیروی خودروسازان و اعمال کاهش دو درصد از بهره وری برای قیمت گذاری بر خودرو افزود: خودروسازان سال گذشته نیرو استخدام نکردند و کاهش دو درصدی بهره وری با توجه به شرایط کنونی است و اگر خودروسازان تعدیل نیرو می‌کردند این درصد افزایش می‌یافت.

وی افزود: خودروسازان به شرکت‌هایی که قرار است قطعات آن‌ها را تامین کنند قراردادهای شفاف ببندند و زمانی که قرارداد‌ها با شرکت‌های خارجی شفاف نیست نباید خودرو‌ها را پیش فروش کنند.

شیوا افزود: برخی خودروسازان به دلیل بدهکاری به قطعه سازان داخلی قطعات را از چین وارد می‌کنند.

وی گفت: اگر واردات خودرو‌ها افزایش یافته به دلیل کاهش کیفیت خودروهای تولید داخلی است.

شیوا افزود: خودروسازان می‌خواهند هزینه‌هایی را که به دلیل ایجاد خط تولید در خارج از کشور داشته‌اند از فروش داخلی تامین کنند.

همچنین دبیر انجمن خودروسازی نیز در این برنامه با بیان اینکه با کاهش قدرت خرید مردم صنعت خودرو سازی با رکود مواجه شده است افزود: اگر این صنعت رونق گیرد، اقتصاد جامعه رونق خواهد گرفت.

نعمت بخش افزود: به عنوان نمونه خودروسازان ۴۰ درصد ورق فولاد مبارکه اصفهان را مصرف می‌کنند که با رونق خودروسازی فولاد مبارکه نیز با بهبود شرایط روبرو می‌شود.

وی افزود: قیمت خودرو سال گذشته ۳ درصد افزایش یافت و اینکه اکنون تقاضای افزایش ده درصدی قیمت خودرو را داریم به دلیل افزایش نرخ ارز مصرفی و مبادله‌ای، افزایش قیمت مواد اولیه وارداتی و افزایش دستمزد کارگران است.

نعمت بخش گفت: در سال گذشته یک میلیون و۱۳۰ هزار خودرو در کشور تولید شد که در مقایسه با سال گذشته ۵۳ درصد افزایش یافته است.

وی افزود: خودروسازان نیروی مازاد دارند و دولت گفته است حق ندارید آن‌ها را اخراج کنید اما شورای رقابت دو درصد از بهره وری خودروسازان را کم کرده است.

دبیر انجمن خودروسازان گفت: خودروسازان بیش از ۴هزار میلیارد تومان به قطعه سازان داخلی بدهکارند.

نعمت بخش افزود: خودروسازان برای تولید یک میلیون و ۱۳۰ هزار خودرو، دو میلیارد دلار ارز هزینه کرده‌اند درحالیکه برای واردات ۱۰۳ هزار خودرو، دو میلیارد و یکصد میلیون دلار هزینه شده است.

معاون فروش و بازاریابی گروه سایپا نیز در ارتباط تلفنی با برنامه گفتگوی ویژه خبری درباره تقاضای خودروسازان مبنی بر افزایش قیمت خودرو گفت: کیفیت خودروهای داخلی تولید داخل بر اساس گزارش وزارت صنعت ومعدن ۵ تا ۶ درصد افزایش یافته است.

رضا تقی‌زاده افزود: به دلیل تحریم، وارداتی از اروپا نداشته‌ایم و از یورو کمتر استفاده شده است.

وی گفت: کاهش قیمت‌های یورو، تاثیری در قیمت خودرو‌ها نداشته و تحریم، دلیل کاهش کیفیت خودروهاست.

کد خبر : ۲۷۷۷۶۵