خبرگزاری کار ایران

تغییر در فرهنگ مصرف آب با ورود به مباحث فقهی

تغییر در فرهنگ مصرف آب با ورود به مباحث فقهی
کد خبر : ۲۷۷۴۲۸

معاون دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: برای تغییر در فرهنگ آب باید به احکام فقهی ورود پیدا کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی یوسفی در نشست «آب، فرهنگ و رسانه» که در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، بیان کرد: بسیاری از تقسیم‌بندی‌های آب بر اساس دسته‌بندی‌های مذهبی شکل گرفته است. اگر فرهنگ ناب مذهبی اعتلا و رونق یابد و جامعه آن را پذیرا باشد، مشکلات امروز هم تا حد زیادی کاهش خواهد یافت.

وی افزود: بخش قابل توجهی از بحران آب به دلیل رفتار ذینفعان و کنشگران این بخش ایجاد شده و ظاهرا به دلیل محدودیت‌های طبیعی نیست. بنابراین، نوع مواجه با مسایل آب باید تغییر یابد.

معاون دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: فرهنگ آب حاصل یک فرآیند گسترده تاریخی و اجتماعی است. فرهنگ یک میراث طولانی تجدیدشونده بوده و متعلق به یک نسل نیست. یک نسل هم تولی گری آن را به عهده ندارد.

وی با اشاره به اینکه مقوله آب در فرهنگ مذهبی نقش برجسته‌ای دارد، عنوان کرد: تطهیر و طهارت مسایلی است که به مصرف آب مرتبط بوده و با تغییر در احکام آن، می‌توانیم در مصرف آب صرفه جویی کنیم.

یوسفی رسانه‌ها را دارای نقش اساسی در ترویج فرهنگ مصرف بهینه آب و رفتار صرفه‌جویانه با این ماده حیاتی توصیف کرد.

وی تاکید کرد: تصویری که در رسانه‌ها از وضع آب و بحران آب وجود دارد با فضای واقعی و رفتارهای مرتبط با آب همخوانی ندارد. متاسفانه یک ترس مخفی وجود دارد که نمی‌خواهند باور کنند که بحران جدی آب داریم.

معاون دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: وضعیت بحرانی آب جنبه امنیتی، مخفی و غیر علنی دارد. بیشتر دغدغه مدیران و کنشگران و تصمیم‌گیران، تصمیم‌سازی و مدیریت منابع آب است و بهره‌برداران واقعی و ذینفعان تصویر جدی از بحران آب ندارند.

وی تاکید کرد: بحران آب در ایران منشا فرهنگی دارد و به رفتار بهره‌برداران مربوط می‌شود. فرهنگ مصرف آب در ایران یک فرهنگ ملی نیست بلکه یک فرهنگ چند پاره و گسسته است.

یوسفی سیاست‌های مدیریت آب در ایران را هم چند پاره و گسسته توصیف کرد و افزود: متاسفانه سیاست یکپارچه‌ای در زمینه مدیریت منابع آب نداریم.

وی تاکید کرد: باید برای حل مشکل آب گفتگویی فراگیر در سطح ملی و نخبگان و عامه مردم شکل گیرد و ارزش‌های محوری آب رواج یابد. محیط‌های رسانه‌ای هم باید در جهت انتشار دادن ارزش‌های آب تلاش کنند.

معاون دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: در این فضای گفتگو، به میزانی که دولت، رسانه و سایر ذینفعان درگیر می‌شوند، اصلاح فرهنگی هم ایجاد خواهد شد.

هفتمین نشست از مجموعه نشست‌های «آب، فرهنگ و جامعه» به همت سه نهاد اندیشکده تدبیر آب، انجمن جامعه شناسی ایران و انجمن مطالعات فرهنگی با همکاری مرکز تحقیقات استراتژیک برگزار شد.

ارسال نظر
پیشنهاد امروز