دخالتی در تعیین قیمت خودروهای فرسوده نداریم
مهمترین نقش ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت، سیاست گذاری در خصوص خروج خودرو های فرسوده، بررسی مشکلات موجود در این خصوص و اتخاذ سیاست های لازم با توجه به نیاز های کلان کشور است که این ستاد تعریف و تبیین می نماید.
به گزارش ایلنا، رییس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت با تاکید بر عدم دخالت دولت در تعیین قیمت خودرو های فرسوده خاطر نشان کرد: خرید و فروش این خودروها از قانون تجارت آزاد پیروی میکند و میزان عرضه و تقاضا، تعیین کننده قیمت خودروهای فرسوده است
علیرضا فیض بخش افزود : نوساناتی که در قیمت خودرو های فرسوده مشاهده می شود بدلیل تغییر جریان عرضه و تقاضا است که ما تلاش کرده ایم از یک سو با اطلاع رسانی به موقع و گسترده، مردم را از چگونگی این تغییرات آگاه سازیم و از سوی دیگر بر اجرای درست روند خروج خودرو های فرسوده تا ارسال مستندات برای شماره گذاری خودرو های وارداتی نظارت داشته باشیم.
فیض بخش با اشاره به اینکه تغییر رویه ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت مستند بر مقررات تعیین شده از سوی دولت است گفت:در گذشته این ستاد نقش واسطه میان واردکنندگان و مراکز اسقاط را داشته و در نتیجه این واسطه گری، از وارد کنندگان خودرو هزینه اسقاط دریافت می گردید و در مقابل میبایست خودرو فرسوده را با قیمتی که دولت تعیین کرده بود از رده خارح می کرد و با توجه به عدم استقبال صاحبان خودرو های فرسوده با توجه به قیمت خودرو در نتیجه روند از رده خارج کردن خودرو های فرسوده بسیار کند شده بود.
وی به میزان اسقاط خودرو های فرسوده در سال 92 اشاره کرد و اظهار داشت: به طور مثال در سال 92 تنها حدود 70 هزار خودرو فرسوده از رده خارج شد در صورتی که با تغییر رویه در سال 93 این عدد تغییر قابل توجهی را تجربه کرد.
وی افزود : با اجرای صحیح روند جدید از رده خارج کردن خودرو های فرسوده از اوایل مرداد 93 و به صورت جدی اوایل شهریور 93 تا پایان سال بعنی حدود 7 الی 8 ماه کاری بیش از 3000 هزار خودرو فرسوده از ناوگان حمل و نقل کشور خارج شد که این امر تاثیر بسزایی در کاهش میزان مصرف سوخت و آلایندگی هوا و سایر موارد اینچنینی داشته ضمن اینکه ثبت رکورد جدیدی در اسقاط خودرو های کشور ظرف یکسال بوده است .
علیرضا فیض بخش با اشاره به مصوبه جدید دولت که در تاریخ 21 اسفند 93 در خصوص خودرو های سنگین و تاکسی اعلام شد نیز اظهار داشت: در طول 10 سال گذشته تنها حدود 3 درصد از خودرو های فرسوده سنگین از ناوگان حمل و نقل کشور خارج شده بود اما با اجرای این مصوبه ، در طول یک هفته پایانی سال 93 حدود یک هزار خودرو فرسوده سنگین در سیستم نوسازی ناوگان ثبت نام کردند و این موفقیت دستاورد بزرگی در این حوزه است .(بر اساس این مصوبه اسقاط هر خودرو تاکسی و هر وانت نیسان معادل 2 خودرو فرسوده ،مینی بوس 4 خودرو فرسوده و اتوبوس 10 خودرو فرسوده و کامیون کشنده 14 خودرو سواری ارزش گذاری شده است.)
وی در پایان اعلام کرد : در حال حاضر بیش از دو میلیون و500 هزار خودرو فرسوده سواری در کشور وجود دارد و امید است با اجرای این مصوبه و خروج خودرو های سنگین از چرخه حمل و نقل کشور شاهد کاهش قابل ملاحظه ای از تردد این خودرو ها در سطح کشور باشیم.