آیا شورای رقابت از مسیر خود منحرف شده؟/ شورای رقابت غرق در قیمتگذاری خودرو
بیتوجهی و بیبرنامگی شورای رقابت در خصوص قیمت گذاری برخی کالاهای انحصاری نظیر مس و فولاد و غرق شدن این شورا در قیمت گذاری خودرو باعث به وجود آمدن انتقاداتی از وضعیت نامطلوب این شورا شده است.
به گزارش خبرنگار ایلنا، بازار برخی از کالاها در داخل انحصاری است، پس طبق قانون شورای رقابت میتواند در قیمتگذاری این کالاها ورود کند اما بیتوجهی و بیبرنامگی شورای رقابت در خصوص قیمت گذاری برخی کالاهای انحصاری نظیر مس و فولاد و غرق شدن این شورا در قیمت گذاری خودرو باعث بوجود آمدن انتقاداتی از وضعیت نامطلوب این شورا شده است.
واقعیت امر این است که به نظر میرسد هیچ برنامهای برای قیمت گذاری سایر محصولات انحصاری در این شورا وجود ندارد و اطلاعات خاصی از مشکلات حوزههای دیگر به جزء خودروسازان در دست این شورا نیست!
این در حالی است که در سایت شورای رقابت و در بخش معرفی وظایف این شورا در خصوص تسهیل رقابت و منع انحصار آمده است؛ احتکار واستنکاف از معامله، قیمت گذاری تبعیض آمیز، تبعیض در شرایط معامله، قیمت گذاری تهاجمی، اظهارات گمراه کننده، سوء استفاده از وضعیت اقتصادی مسلط، کسب غیر مجاز، سوءاستفاده از اطلاعات و موقعیت اشخاص و غیره که نتیجهٔ آن اخلال در رقابت باشد از وظایف این شورا بوده و ممنوع است اما با اخباری که طی سالهای گذشته از این شورا منتشر شده این سوال بوجود میآید که آیا شورای رقابت کاری بجز تعیین قیمت خودرو نیز انجام داده است؟
فضای قیمت گذاری خودرو ملتهب شد
در این راستا سید محمد بیاتیان نمایندهٔ دورهٔ نهم مجلس شورای اسلامی و دبیر دوم کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به ایلنا گفت: شورای رقابت در بدو ورود بیشتر به موضوع خودرو پرداخت و در موضوعات دیگر چندان اثری از خود بر جای نگذاشته است.
وی افزود: این شورا تنها در بحث قیمت گذاری خودرو تاثیر گذار بوده به نحوی که طی سالهای گذشته به جای تاثیر مثبت در این بازار میتوان گفت فضا را هم ملتهب کرده است.
بیاتیان ادامه داد: به نظر میرسد در دوره جدید و با تغییر ریاست این شورا فضا بیش از گذشته سیاسی و و بسته شد این در حالی است که فلسفه وجودی شورای رقابت برای کالاهایی است که انحصاری بوده و رقابتی نیستند اما به نظر میرسد این شورا بیشتر به قیمت گذاری خودرو پرداخته که این موضوع سبب شده است بیش از کمک به قیمتگذاری خودرو در این مسیر اشتباهاتی صورت گرفته که مردم و خودروسازان هم زیان دیدند و فضای قیمت گذاری نیز ملتهب شد.
این نماینده مجلس تصریح کرد: چرا شورای رقابت به بحث آب، برق، گاز، تلفن، فولاد و مس وارد نمیشود؟ و تنها بر قیمت گذاری خودرو تاکید دارد!
تعیین کارشناس در حوزههای دیگر بجز خودرو
همچنین محسن بیگلری نمایندهٔ مجلس و دبیر دوم کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در این باره به ایلنا گفت: تاثیر شورای رقابت را در بحث قیمت گذاری خودرو نمیتوان نادیده گرفت تا پیش از شکلگیری این شورا خودروسازان افزایش قیمتهای عجیبی داشتند اما از زمانی که شورای رقابت وارد عرصه خودرو شد کاهش قیمتها نیز محسوس شدند.
وی افزود: نمره شورای رقابت در این مدت مثبت بوده و به نظر میرسد عمده تلاش خود را کرده است اما برای ورود به سایر حوزهها باید بتواند به صورت جداگانه کارشناسانی را معرفی کند تا به جز قیمتگذاری خودرو در سایر حوزهها نیز فعالیت کنند.
شورای رقابت نیازمند حمایت از سوی رییس جمهور است
جمشید پژویان، رئیس سابق شورای رقابت نیز در خصوص وضعیت شورای رقابت در گذشته و حال گفت: بدون شک شورای رقابت سعی و تلاش خود را کرده تا بتواند به اهداف اصلی خود دست یابد اما نکتهای که حائز اهمیت است این است که بسیاری از تشکیلات و ارگانهای دولتی و خصوصی در مقابل این شورا قرار دارند که یکی از آنها خودروهایی بودند.
وی افزود: به هر حال صحبت از هزاران میلیارد پول درگردش و درآمد و سودی است که در این حوزه وجود دارد که منافع زیادی را هم به همراه دارد.
پژویان تصریح کرد: البته یکی از عواملی که بدون شک شورای رقابت تمام وقت به آن پرداخته خودرو بوده اما برای اینکه بتواند به سایر وظایفش نیز برسد نیاز به زمان دارد.
وی گفت: به اعتقاد من شورای رقابت نیازمند حمایت از سوی ریاست جمهوری است اما متاسفانه تاکنون حمایتهای لازم از طریق شخص رئیس جمهور صورت نگرفته و این است که شورای رقابت مجبور میشود در برخی از موارد به مشاجرات و بگومگوهایی بپردازد.
پژویان افزود: به هر حال شورای رقابت در رابطه با خودرو نباید غرق شود و عین مرداب خود را درگیر آن کند.
وی در خاتمه گفت: رئیس شورای رقابت نیز طی یک سال گذشته نتایج خوبی را درکارنامه خود رقم زده و با توجه به مشکلاتی که داشته باید به این شورا نمره منصفانهای داده شود.
به گزارش ایلنا، به نظر میرسد، نبود نظارت علت اصلی مشکلات متعدد در بخش قیمت گذاریها است و هر چند تاکنون در حوزه خودرو گامهای خوبی برداشته شده اما هنوز مشکلاتی نیز بدون چاره باقی مانده است. شورای رقابت باید به این مسائل پاسخگو باشد و در همین راستا طرح سوال از رییس شورای رقابت از سوی خبرنگار ایلنا در حال را پیگیری است.
گفتنی است رضا شیوا، رییس کنونی شورای رقابت با حضور تلفنی در یک برنامه تلوزیونی اعلام کرد که شورا موظف به اعلام قیمت منصفانه است و برخی از شرکت ها که خصوصی هستند بنا به سیاست های خود می توانند از قیمت مورد تایید شورا استفاده کنند.
خبرنگار: ندا جعفری