پتروشیمیها عامل افزایش قیمت محصولات نساجی/کاهش 2 درصدی صادرات نساجی
میزان درآمدهای صادراتی محصولات نساجی در ۱۱ ماهه ۹۳، ۶۵۰ میلیون دلار بود.
محمد مروج حسینی(رئیس هیات مدیره انجمن صنایع نساجی ایران) در گفتوگو با خبرنگار ایلنا؛ درخصوص وضعیت بازار محصولات نساجی در روزهای پایانی سال ۹۳ گفت: بدلیل پایین آمدن قدرت خرید مردم وضعیت فروش محصولات چندان مناسب نبود. ضمن اینکه حدود ۵۰ درصد از واحدها بصورت تعطیل یا نیمه تعطیل کار کردند.
وی افزود: میزان فروش فروشگاهها در سال ۹۳ و ۹۲ نسبت به ۹۰ به شدت سقوط کرده است، کالاهای گران قیمت مثل فرش ماشینی و کالای خواب نیز افت قیمت بیشتری داشتهاند.
مروج حسینی در خصوص میزان افزایش قیمت محصولات اظهار داشت: با توجه به افزایش دستمزدها و مواد اولیهای که از پتروشیمیها دریافت میکردیم، قیمتها محصولات ما نیز افزایش یافت.
وی ادامه داد: پتروشیمیها با وجودی که خودشان مواد موردنیازشان را با ارز مبادلهای تهیه میکردند اما محصولاتشان را با نرخ ارز آزاد به ما عرضه میکردند که باعث بالا رفتن قیمت محصولات ما نیز شد.
رئیس هیات مدیره انجمن صنایع نساجی ایران همچنین در خصوص صادرات اظهار داشت: میزان صادرات محصولات نساجی در ۱۱ ماهه سال ۹۳ نسبت به مدت مشابه سال ماقبل ۲ درصد کاهش داشته است زیرا وقتی محصول گران میشود به لحاظ قیمت توان رقابت با نوع خارجی کاهش مییابد درنتیجه استقبال مشتری نیز کاهش مییابد البته کشمکشهای سیاسی با کشور عربستان نیز باعث شد برخی مشتریان خود را در این کشور از دست بدهیم.
وی میزان درآمدهای صادراتی محصولات نساجی را در ۱۱ ماهه ۹۳، ۶۵۰ میلیون دلار اعلام کرد.
مروج حسینی گفت: ۵۰ درصد صادرات محصولات نساجی ما را کف پوش، فرش ماشینی و موکت و حتی پوشاک تشکیل میدهد که به کشورهای آلمان، افغانستان، پاکستان، کشورهای خلیج فارس صادر میشود.