نصب دوربین در هر20 کیلومتر راه شریانی/ افزایش خطوط ریلی حومه ای تهران
وزیر راه و شهرسازی از تصویب کلیات قرارداد نصب دوربینهای نظارتی در هر ۲۰ کیلومتر از جادههای شریانی در کمیسیون ترک تشریفات مناقصه خبر داد و گفت: در این سیستم نظارتی متوسط سرعت در فاصله بین دو دوربین برای ثبت تخلف ملاک عمل قرار میگیرد.
به گزارش ایلنا و به نقل از وزارت راه وشهرسازی، عباس آخوندی در دهمین همایش سراسری رؤسا و مدیران پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا، افزود: در سال ۱۳۹۳ با همکاری پلیس و سازمان راهداری تمام خروجی دوربینهای نظارتی در جادهها به اشتراک گذاشته شد که در حال حاضر ۴۵۰ دوربین به ثبت تخلفات میپردازند. همچنین در نظر داریم طی سه سال تعداد دوربینها به ۲۲۰۰ دستگاه برسد.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: مذاکرات گستردهای در خصوص مدیریت یکپارچگی دوربینها، اطلاعات برخط (آنلاین) و نگهداری از آنها انجام شده و با تصویب کمیسیون ترک تشریفات مناقصه در روز گذشته، امیدواریم از ابتدای سال آینده عملیات اجرایی آن آغاز شود.
وی ادامه داد: شرایط کشور در اوایل انقلاب ۳۶ میلیون نفر جمعیت، ۱. ۲ میلیون خودرو با ۳۰ درصد شهرنشینی بوده اما امروز و بعد از گذشت ۳۶ سال ۷۷ میلیون نفر جمعیت با ۷۲ درصد شهرنشینی و ۱۶ میلیون دستگاه خودرو داریم که پیش بینی میشود در ۲۰ سال آینده تعداد خودروها به ۵۲۰ میلیون دستگاه برسد.
آخوندی گفت: این تحولات نشان میدهد اتفاقات بزرگی در حال رخ دادن است که صرفا مکانیکی نیست بلکه تحول در سبک زندگی، سرعت جا به جایی و انتقال است که با این تحولات سریع نمیتوان اداری برخورد کرد بلکه باید در قالب اجتماعی موضوع را بررسی نمود.
وی یادآور شد: پنج موضوع مدیریت ایمنی راه، راه ایمنیتر، خودروی ایمنتر، انسان ایمنتر و اقدامات بعد از سوانح از محورهای اصلی مورد توجه در حوزه ایمنی تردد در کشور است که در کمیسیون ایمنی راهها هر پنج دستگاه حوزه به صورت همزمان دنبال میشود.
وزیر راه و شهرسازی ابراز داشت: در دوسال اخیر با برگزاری منظم جلسات کمیسیون ایمنی راهها اقدامات موثری در خصوص هماهنگی بین دستگاههای اجرایی انجام شده که نمونه آن بازبینی اتوبوسهای برون شهری و ارجاع به کارخانه برای بازبینی مجدد بود.
رئیس کمیسیون ایمنی راهها، تاکید کرد: این کمیسیون برای سفرهای نوروزی سال ۱۳۹۴مصوب کرده که در ترددهای بین شهری از وسایل حمل ونقل دستگاههای اجرایی و ادارات که کاربرد درون شهری دارد، استفاده نشود و ملاک شناسنامه دار بودن و برعهده گرفتن مسئولیت ایمنی تردد برای سفرهای برون شهری مد نظر باشد.
وی با اشاره به اهمیت فوق العاده لزوم تغییر رفتار رانندگان پرخطر، اظهار داشت: اصل دسترسی آزاد به اطلاعات سوانح و دوربینهای نظارتی و آموزشی برای بهره وری از اطلاعات، دو اصل مهم اجتماعی است که برای تحقق این منظور سامانه ثبت سوانح حمل ونقل کشور با مشارکت اعضای کمیسیون ایمنی راهها اعم از پلیس، سازمانهای تابعه وزارت راه و شهرسازی، هلال احمر و امداد و نجات طراحی شده و با تکمیل اطلاعات آن شهروندان میتوانند برای درس گرفتن از سوانح از آن استفاده کنند.
وزیر راه و شهرسازی در خصوص سامانه ثبت سوانح حمل ونقل کشور، توضیح داد: در این سامانه هر سانحه با کد واحد ثبت و تمام دستگاههای مرتبط اطلاعات تکمیل خود را در خصوص سانحه واحد وارد سامانه خواهند کرد و به نظر میرسد در سه سال آینده سامانهای ملی و قابل استناد در این زمینه خواهم داشت.
رئیس کمیسیون ایمنی راهها در توضیح خود در خصوص محور پنجم ایمنی تردد با موضوع «اقدامات بعد از سوانح»، یادآور شد: سیستم تلفن واحد برای امداد (SOS) به صورت آزمایشی در استان قم در شش ماه گذشته اجرا شده است که امیدواریم با ارزیابی دقیق این موضوع و رفع نقایص احتمالی، بتوانیم در سراسر اجرا کنیم.
وی در بخش دیگری از سخنانش با قدردانی از همکاری پلیس با کمیسیون ایمنی راهها، تصریح کرد: با همکاری پلیس و وزارت راه وشهرسازی میتوانیم در دوره زمانی پنج تا ده ساله تغییر رفتار شهروندان را شاهد باشیم و کمیته اجتماعی، فرهنگی و آموزش در کمیسیون ایمنی راهها برای رسیدن به این هدف شکل گرفته است.
** افزایش خطوط ریلی راه آهنهای حومهای تهران
وزیر راه و شهرسازی سپس در حاشیه دهمین همایش سراسری رؤسا و مدیران پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا در گفتوگو با خبرنگاران، اظهار داشت: امسال ۲۵۰۰ کیلومتر از این راههای روستایی با سهمیه قیری که به ما اختصاص داده شده بود، آسفالت شد و امیدواریم با تعیین سهمیه قیر در سال آینده بتوانیم بخشهای باقی مانده از راههایی که هنوز آسفالت نشده را آسفالت کنیم.
آخوندی افزود: باید در حوزه اطلاعات به صورت گسترده عمل کنیم تا مردم بتوانند به صورت جامع به اطلاعات راهها دسترسی داشته باشند که هم اکنون این موضوع با اجرای سامانه WWW. ۱۴۱. IR برای تمام مردم در دسترس است.
وی در ادامه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران از اختصاص ۲ میلیون تن قیر به این وزارتخانه در سال آینده خبر داد و گفت: با این حجم قیر در اختیار گذاشته شده ما میتوانیم بخش گستردهای از راههای روستایی که هنوز آسفالت نشدهاند را آسفالت کرده و ایمنی را در این مسیرها افزایش دهیم.
وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سئوال یکی دیگر از خبرنگاران درباره اقدامات وزارت راه و شهرسازی برای گسترش خطوط ریلی حومهای تهران، گفت: گسترش حمل ونقل ریلی در دستور کار دولت است و در جاهایی که تردد گسترده وجود دارد این موارد را گسترش میدهیم به عنوان مثال در محور تهران – کرج روزانه ۱۲۰ هزار خودرو تردد میکند که به دنبال این هستیم که با استفاده از خطوط ریلی این موارد را کاهش دهیم.
آخوندی همچنین از سه و چهارخطه شدن خطوط راه آهن منتهی به تهران خبر داد و گفت: قرار دادهایی را امضاء کردیم که براساس آن خطوط راه آهن منتهی به تهران سه خطه و چهارخطه خواهد شد که امیدواریم به تدریج این طرح ظرف سالهای ۹۴ و ۹۵ اجرایی شود.
وی ادامه داد: برهمین اساس قرار دادی برای سه خطه شدن مسیر ریلی کرج تا قزوین و نیز چهار خطه شدن مسیر تهران – کرج منعقد شده و راه آهنهای تهران –قم، تهران – پرند، تهران – گرمسار و... نیز در دستور کار قرار دارد.
وی درباره ایمنی خودروها نیز گفت: این موضوع همواره یکی از مواردی بوده که مورد توجه کمیسیون ایمنی راهها قرار داشته و در حال حاضر بحث خودروهای شاسی بلند مانند کامیونها و خودروهای ناوگان حمل ونقل عمومی در دستور کار قرار دارد.