خبرگزاری کار ایران

معاون شرکت ساخت زیربناهای حمل‌ونقل در گفت‌وگو با ایلنا:

ورود راه‌سازان به بازار طلا و دلار/ آزادراه‌‍سازی دیگر نمی‌صرفد

ورود راه‌سازان به بازار طلا و دلار/ آزادراه‌‍سازی دیگر نمی‌صرفد
کد خبر : ۱۵۸۴۳۹۷

معاون شرکت ساخت و توسعه زیربنای حمل و نقل گفت: در شرایط تورمی و به دلیل عدم افزایش نرخ عوارضی در چند سال گذشته و عدم بازگشت سرمایه در موعد مقرر، سرمایه‌گذاران به جای ساخت آزادراه ترجیح می‌دهند در طلا و دلار سرمایه گذاری کنند.

محمد رضا کدخدازاده، معاون ساخت و توسعه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره هزینه تمام شده ساخت آزادراه‌ها و ضرورت متناسب سازی نرخ عوارضی برای برگشت سرمایه اظهار داشت: هزینه تمام شده ساخت آزادراه در مناطق مختلف متفاوت است، آزادراهی که در منطقه دشت ساخته می‌شود، در حال حاضر هزینه ساخت آن برای هر کیلومتر کمتر از ١٠٠ میلیارد تومان نیست و طبیعتا هزینه ساخت همین آزادراه در مسیر کوهستانی به شدت افزایش پیدا می‌کند. بنابراین توسعه شبکه آزادراهی کشور به سرمایه‌گذاری بالایی نیاز دارد.

وی ادامه داد: باید الزام پرداخت عوارضی فرهنگ سازی شود چراکه عواید و مزیت‌های توسعه شبکه آزادراهی به خود مردم برمی‌گردد.

معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با اشاره به عدم تمایل سرمایه‌گذاران برای ساخت آزادراه در کشور گفت: تا زمانی که شرایط ثبات در اقتصاد حاکم نباشد، سرمایه‌گذاران رغبتی به سرمایه‌گذاری در پروژه‌هایی مانند ساخت آزادراه ندارد و تمایل به ورود بازارهای موازی مانند سکه، طلا و دلار دارد و ترجیح می‌دهد زمین و ملک خریداری کند تا در بخش آزادراهی کشور سرمایه گذاری کند و تا زمانی که این بازارها راکد نشوند سرمایه گذار به سمت توسعه آزادراه نمی‌آید.

کدخدازاده تاکید کرد: اولین موضوعی که برای افزایش سرمایه‌‍گذاری در کشور اهمیت دارد، تثبیت قیمت‌ها و اقتصاد و مهار تورم است و اگر سود سرمایه‌گذاری در بازارهای طلا و دلار کاهش و سود سرمایه گذاری در بخش‌های مولد و اثر گذار در رشد اقتصادی افزایش پیدا کند، تمایل برای ورود به این بخش‌ها بیشتر می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت موضوع برگشت سرمایه در موعد مقرر برای سرمایه‌گذاران افزود: در بحث سرمایه گذاری در آزادراه‌ها موضوع مهم، برگشت سرمایه است. در چند سال گذشته علی رغم افزایش نرخ تورم، نرخ عوارضی آزادراه‌های کشور تغییری نکرد و از نرخ تورم عقب ماند. 

کدخدازاده گفت: پس از ٣ سال ثبات نرخ عوارضی درحالیکه  هر سال حداقل ٣٠ درصد بر نرخ تورم اضافه شده بود، در نهایت نرخ عوارضی ٢۵ درصد افزایش پیدا کرد و ادامه این روند باعث کاهش سرمایه‌گذاری در بخش ساخت آزادراهی می‌شود.

معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل درباره احتمال افزایش نرخ عوارضی آزادراه‌های خصوصی ادامه داد: قطعا تا پایان سال نرخ عوارضی آزادراه‌های مشارکتی و خصوصی افزایش پیدا نمی‌کند و میزان افزایش نرخ در سال ١۴٠۴ مورد بررسی قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز