خبرگزاری کار ایران

دبیرکل اکو در پاسخ به ایلنا:

اکو به قطب جابه‌جایی هوایی تبدیل شود/ جزییات هفت کریدور منطقه‌ای

اکو به قطب جابه‌جایی هوایی تبدیل شود/ جزییات هفت کریدور منطقه‌ای
کد خبر : ۱۵۶۷۴۷۰

دبیرکل سازمان همکاری‌های اقتصادی گفت: باید به قطب جابه‌جایی هوایی تبدیل شویم و بسیار باعث تأسف است که برای سفر از لاهور پاکستان به تهران باید به دوبی یا استانبول سفر کنم و سفر ٣ ساعته را بعضا به ١۴ ساعت تا ٢۴ ساعت انجام دهم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، اسد مجیدخان، دبیرکل سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو) در نشست خبری امروز با بیان اینکه تهران میزبان مفتخر میزبانی سازمان اکو در سال ٢٠٢۴ بود و اخیرا بیست هشتمین اجلاس وزرای اکو در مشهد برگزار شد، اظهار داشت: اجلاس وزرای اکو بالاترین مرجع تصمیم گیری است و در اجلاس وزرای درباره کار شورا برای سال آینده تصمیم گرفته می‌شود و نقشه راه سال آینده را ارایه می‌دهند.

وی ادامه داد: در تجربه ٣٧ ساله کار سیاسی و حضورم در سازمان بین‌المللی‌ کمتر به سازمانی با ویژگی‌های اکو برخوردم که کشورهای عضو از نظر اقتصادی فرهنگی، تاریخی  و‌قومی با هم همپوشانی و اشتراکات داشته باشند. 

دبیر کل سازمان اکو با بیان اینکه جلسه شورای ورزا در مشهد از این جهت حایز اهمیت بود که ایران آخرین بار این جلسه درسال ٢٠١٣ میزبانی کرد، گفت: این جلسه در شهر مقدس مشهد برگزار شد که مورد قبول امت اسلامی است و برگزار این جلسه در مشهد بُعد معنوی این سازمان را بیشتر برجسته و اشتراکات مذهبی کشورهای عضو را نمایان کرد و تمام اعضای اکو و اعضای ناظر و نهادهای ناظر و شرکای بین‌المللی اکو هم در این جلسه حضور داشتند.

مجیدخان افزود: برگزارس جلسه ورزای اکو در مشکل فرصت خوبی برای تقدیر از ریاست موفق ایران در سال ٢٠٢۴ بود که توانست تاب آوری اکو را برای گسترش اقتصاد درون منطقه‌ای را ایجاد کند و در این اجلاس بیانیه مشهد مورد تایید وزرا قرار گرفت.

وی با بیان اینکه ریاست سازمان اکو در سال ٢٠٢۵ با قزاقستان خواهد بود، اظهار داشت: شعار سال آینده اکو ؛ پیشبرد اقتصاد و حمل و‌نقل پایدار خواهد بود. 

دبیر کل سازمان اکو ادامه داد: یکی از اهداف اجلاس وزرای اکو تاکید بر اصلاحات جامع اکو و اثربخشی آن برای مردم منطقه و کشورهای عضو بود که این تصمیم در راستای تغییرات عرصه جهانی گرفته شد.

مجیدخان با اشاره به سند جدید چشم انداز اکو تاکید کرد: آخرین سند چشم انداز اکو در سال ٢٠١٧ در اسلام آباد تصویب شد و سال پایان این سند سال ٢٠٢۵ و برای سند جدید به دوره گذار  نیاز است و شورای ورزا این موضوع را به دبیرخانه محول کرد که نقشه راه برای برنامه‌های سال آینده اکو ترسیم کند که اهداف جدید و قابل اجرا را برای ۵ تا ١٠ سال آینده تعریف قرار داد تا در دستور کار سران کشورهای عضو اکو قرار بگیرد از این رو طوفان فکری درباره نقشه راه در سند چشم انداز جدید خواهیم داشت.

دبیر کل سازمان اکو با اشاره به تاکید بر موضوع تجارت بین کشورهای عضو اظهار داشت: یکی از تحولات بسیار مهم امسال با ریاست ایران که پیشرفت چشمگیری در آن حاصل شد، توافقنامه تجارت بین کشورهای عضو بود که در جلسه اخیر ایران از کشورهایی که هنوز این توافقنامه را امضا نکرده بود خواست این توافقنامه را امضا و تأیید کنند و قرار بر این شد که اصلاحاتی در این سند انجام شود. اوایل سال آینده در ترکیه در این باره جلسه‌ای برگزار می‌شود که یک توافقنامه بزرگ است درباره منطقی کردن تعرفه بین کشورها که باید یکسری را اصلاحات را در نظر بگیرند و به اجرا برسانند.

وی تاکید کرد: یکی از چالش‌های مهم اکو عدم توانایی برقراری گفتمان بین ورزای اقتصادی کشورهای عضو است و در جلسه اخیر مشهد بر گفتمان بین وزرای اقتصادی کشورهای عضو تاکید شد که بتوانیم پرداخت‌های مالی را انجام دهیم بدون اینکه کشورها در ریسک تحریم‌ها قرار بگیرند و قرار بر این شد که در حاشیه اجلاس بانک توسعه اسلامی بیشتر به این موضوع پرداخته شود.

مجید خان افزود: یکی از چالش‌ها در پرداخت‌ها و تامین مالی پروژه‌های بین کشورهای عضو به‌ویژه پروژه‌ای ریلی است و گفتمان وزرای اقتصادی می‌تواند در تامین هزینه این پروژه‌ها بسیار کمک کننده باشد. ‌

دبیر کل سازمان اکو با اشاره به برقراری کریدورهای ترانزیتی بین کشورهای عضو اظهارداشت : در حال حاضر ٧ کریدور حمل و نقلی بین کشورهای عضو برقرار است. کریدور اول اسلام آباد- تهران- استانبول است که این کریدور هم ریلی و هم جاده‌ای بوده، کریدور آلماتی-تهران- استانبول، الماتی- تهران- بندر عباس، همچنین بخش قرقیزستان- تاجیکستان- افغانستان- ایران کریدورهای دیگر ریلی و جاده‌ای است. قزاقستان-ترکمنستان-ایران هم یک کریدور ریلی بوده که توسط بانک توسعه اسلامی  در حال برقراری است و کریدور تاجیکستان-ازبکستان- ترکمنستان- ایران و ترکیه به عنوان کریدور چند وجهی مطرح است و آخرین کریدور قرقیزستان-ازبکستان- ترکمنستان- ایران و ترکیه است. اگر بخواهیم این کریدورها را به اجرا برسانیم حوزه گسترده‌تری را فرا می‌گیرد و همه این کریدورها سیستم مدیریتی خود را دارند و اجرای کارآمد این پروژه‌ها باید مد نظر قرار بگیرد تا بتوانیم به اهدافی که ترسیم کردیم، برسیم.

مجیدخان در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر اینکه از بین ٧ کریدور مطرح شده کدام کریدور در اولویت توافقات بین کشورهای عضو قرار دارد که قابلیت رقابت با کریدورهای منطقه‌ای را دارد، تاکید کرد: تمام کشورهای عضو اکو در جاده ابریشم کهن قرار دارند و اصلا قرار بر رقابت بین این ٧ کریدور نیست. این کشورها صد هزار تاریخ کهن داریم و باید دوباره این پیوندها را فعال کنیم. باید به قطب جابه‌جایی هوایی تبدیل شویم و بسیار باعث تأسف است که برای سفر از لاهور پاکستان به تهران باید به دوبی یا استانبول سفر کنم و سفر ٣ ساعته را بعضا به ١۴ ساعت تا ٢۴ ساعت انجام دهم. این ٧ کریدور باید براساس این موضوعات و موضوعات اقتصادی و ترانزیتی و یکپارچه کردن تجارت برقرار شوند.

وی ادامه داد: تمام ٧ کریدور برای سازمان اکو مهم هستند و نگاه سلسله مراتبی به این کریدورها نداریم و هر قرار نیست کریدوری بر کریدور دیگر برتری داشته باشد. مسأله‌ای که دنبال آن هستیم اتصال دوباره پیوندهای تاریخی منطقه از طریق جاده ابریشم است.

دبیر کل سازمان اکو در پاسخ به سوال دیگر ایلنا درباره چشم انداز حجم تجارت کشورهای عضو اکو اظهار داشت: حجم تجارت منطقه اکو با جهان یک تریلیون و ۶٠ میلیارد دلار است که ۴.٣ دهم درصد تجارت جهانی را به خود اختصاص می‌دهد و از این عدد ٨٢ میلیارد دلار تجارت بین منطقه‌ای است که این اعداد اصلا مورد مطلوب نیست چراکه در حال حاضر حجم تجارت جهانی اتحادیه اروپا بیش از ٣٠ درصد است. بسیار مشتاق هستیم که با اجرای یکسری سازو کارها و زیرساخت‌ها مانند کاهش تعرفه‌ها تجارت را بین کشورهای عضو تسهیل کنیم.

مجیدخان گفت: باید تاکید داشته باشم در مسأله تجارت رشد سالم و چشمگیری در طول سال‌های گذشته داشتیم، هر چند میزان رشد کم بود اما بیانگیر حرکت رو به جلو بوده‌ است. در سال ٢٠٢٠ حجم تجارت میان منطقه‌ای اکو ۵۶.٨٧ میلیارد دلار بوده که این عدد در سال ٢٠٢٢ و ٢٠٢٣ به ٩١ میلیارد دلار رسید که البته امسال این عدد به ٨٢ میلیارد دلار برگشت اما به هر حال از عدد ۵۶ میلیارد دلار به عدد بیش از ٨٠ میلیارد دلار نشان دهنده حرکت رو به جلو و پیشرفت است و اگر بتوانیم پیوندها و یکپارچگی اقتصادی را ایجاد کنیم، می‌تواند این اعداد را دو برابر کرد و موضوع می‌تواند یکی از اهداف کشورهای عضو اکو در سند چشم انداز جدید باشد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز