خبرگزاری کار ایران

فعالیت بزرگ‌ترین پالایشگاه پتروچاینا متوقف می‌شود

فعالیت بزرگ‌ترین پالایشگاه پتروچاینا متوقف می‌شود
کد خبر : ۱۵۴۸۹۷۳

منابع آگاه از برنامه شرکت پتروچاینا چین برای توقف فعالیت بزرگ‌ترین پالایشگاه این شرکت در شهر دالیان خبر دادند.

به گزارش ایلنا از خبرگزاری رویترز، شرکت پتروچاینا در نظر دارد فعالیت بزرگ‌ترین پالایشگاه خود را در شمال شهر دالیان چین تا اواسط سال ۲۰۲۵ متوقف و واحد کوچک‌تری را در منطقه‌ای جدید جایگزین آن کند.

طرح توقف فعالیت واحد پتروشیمی دالیان با ظرفیت ۴۱۰ هزار بشکه در روز که ۳ درصد از مجموع تولید پالایشگاهی چین را به خود اختصاص می‌دهد، در حالی صورت می‌گیرد که پالایشگاه‌های چین به‌دلیل کند شدن رشد اقتصادی و برقی شدن ناوگان خودروهای این کشور، با مازاد ظرفیت و کاهش تقاضای سوخت دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

به گفته این منابع، پتروچاینا هم‌اکنون ۲۱۰ هزار بشکه در روز یا حدود نیمی از کل ظرفیت فرآوری نفت خام پالایشگاه دالیان را متوقف کرده است.

توقف فعالیت این واحدها بخشی از طرح پیشنهادی شهر دالیان برای جابجایی این پالایشگاه است که پس از چند حادثه مرگبار از جمله نشت نفت در سال ۲۰۱۰، انفجار در سال ۲۰۱۳ و آتش‌سوزی در سال ۲۰۱۷ مطرح شد. پالایشگاه دالیان در منطقه‌ای پرجمعیت نزدیک مرکز شهر قرار دارد.

مسئولان شهر دالیان چین در نوامبر ۲۰۲۲ از یک موافقت‌نامه جامع خبر دادند که بر اساس آن، شرکت ملی نفت چین که پتروچاینا زیرمجموعه آن است، با ساخت یک پالایشگاه و مجتمع مواد شیمیایی جدید به ارزش ۷۰ میلیارد یوآن (معادل ۹ میلیارد و ۸۴۰ میلیون دلار) در جزیره چانگ‌شینگ موافقت کرده است.

بنا بر اعلام دولت دالیان در آن زمان، این پروژه جدید شامل یک پالایشگاه نفت خام با ظرفیت ۲۰۰ هزار بشکه در روز که نیمی از ظرفیت کارخانه کنونی است و یک مجتمع اتیلن با ظرفیت تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن در سال می‌شود.

با این حال دو منبع آگاه اعلام کردند این پروژه در مرحله امکان‌سنجی اولیه قرار دارد و پتروچاینا برای سرمایه‌گذاری نهایی هنوز تصمیم نگرفته است.

به گفته این منابع، پتروچاینا اوایل ماه جاری یک واحد تقطیر نفت خام را در دالیان با ظرفیت ۹۰ هزار بشکه در روز برای مدت نامعلومی تعطیل کرده است. این واحد تقطیر یکی از قدیمی‌ترین پالایشگاه‌های این کشور است که فعالیت آن به سال ۱۹۳۳ برمی‌گردد.

افزون بر این، یک واحد تقطیر نفت خام با ظرفیت ۱۲۰ هزار بشکه در روز اکتبر سال گذشته تعطیل شد و هم‌اکنون تنها فعالیت سومین و آخرین واحد تقطیر نفت خام با ظرفیت ۲۰۰ هزار بشکه در روز ادامه دارد.

یکی از مدیران بلندپایه صنعتی گفت: توقف فعالیت واحدها بر اساس یک جدول زمانی از پیش تعیین‌شده انجام می‌گیرد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز