خبرگزاری کار ایران

سخنگوی ستاد بودجه خبر داد:

افزایش نرخ ارز ترجیحی به صورت تدریجی

افزایش نرخ ارز ترجیحی به صورت تدریجی
کد خبر : ۱۵۴۸۷۴۳

سخنگوی ستاد بودجه از افزایش تدریجی نرخ ارز ترجیحی خبر داد و گفت: سیاست دولت تک نرخی شدن ارز و حذف تعدد نرخ‌های ارز است، هر چند نرخ ارز ترجیحی ادامه خواهد داشت اما به صورت تدریجی نرخ آن اصلاح خواهد شد .

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، مژگان خانلو در نشست خبری سخنگوی دولت و سخنگوی ستاد بودجه درباره لایحه بودجه ١۴٠۴ اظهار داشت: یک بخشی از ابهامات بودجه امسال، از دو مرحله بودن آن ایجاد شده است، امسال تلاش شد که اولین لایحه بودجه دولت چهاردهم در موعد مقرر به مجلس ارایه شود.

وی ادامه داد: طبق زمانبندی، جداول و پیوست در مرحله دوم به مجلس تقدیم می‌شود و تمام این مراحل تا بهمن ماه انجام شود تا به دولت برگردد و از ابتدای سال ١۴٠۴ بودجه به اجرا برسد. 

سخنگوی ستاد بوجه گفت: فردا رییس جمهوری در مجلس حاضر می‌شود و کلیات به رای گذاشته می‌شود و در صورت تصویب وارد فاز بعدی می‌شویم. 

خانلو از افزایش تدریجی نرخ ارز ترجیحی خبر داد و گفت: سیاست دولت تک نرخی شدن ارز  و حذف تعدد نرخ‌های ارز است، هر چند نرخ ارز ترجیحی ادامه خواهد داشت اما به صورت تدریجی نرخ آن اصلاح خواهد شد .

وی با تاکید بر اینکه بودجه محل تعیین نرخ ارز نیست، اظهار داشت: بودجه ریالی نوشته می‌شود اما مبنای ارزی به صورت ریالی تسعیر می‌شود و همواره بخشی از  درآمدهای ارزی صرف تامین کالاهای اساسی می‌شود. عدد ٢٨۵٠٠ تومان ملاک تسعیر درآمدهای ریالی برای کالاهای اساسی و حقوق ورودی کالاهای اساسی در نظر گرفته شده و سیاست ما این است که اصلاحات شوک آور نباشد از این رو افزایش نرخ ارز ترجیحی به صورت تدریجی انجام خواهد شد.

سخنگوی ستاد بودجه با اشاره احتمال تغییر نرخ یارانه نقدی در بودجه ١۴٠۴ گفت: فعلا عددی برای یارانه نقدی و مستمری بگیران کمیته امداد پیش‌بینی نشده است اما ظرفیت‌های در قالب برنامه هفتم در بخش شناسایی اقشار یارانه بگیر دیده شده، اما نرخ یارانه نقدی بدون تغییر در لایحه بودجه ١۴٠۴ آمده است.

خانلو درباره افزایش ٢٠ درصدی حقوق کارمندان تاکید کرد: افزایش ٢٠ درصدی ظاهر موضوع است و ضریب با عدد پرداختی متفاوت است بطوریکه ضرایب با توجه به تعداد اولاد متفاوت خواهد بود و به ازای هر فرزند به صورت پلکانی افزایش و برای ۵ فرزند این ضریب تا ۴۵ درصد رشد پیدا می‌کند.

وی از تسویه مطالبات گندمکاران تا پایان امروز خبر داد و گفت: یکی از مشکلات بودجه سال گذشته این بود که مطالبات گندمکاران واقعی نبود و تنها حدود ٣ همت از آن را از هدفمندی‌ها پرداختیم و برای مابقی بارها اجازه‌هایی گرفتیم تا از بودجه عمومی به هدفمندی تعدادی برای تسویه مطالبات گندمکاران منتقل کنیم. امروز به صورت کامل مطالبات گندمکاران تسویه می‌شود و همچنین در بودجه ١۴٠۴ حدود ٢۵٠ همت برای یارانه نان در نظر گرفته‌ایم.

سخنگوی ستاد بودجه درباره اعداد در نظر گرفته شده برای واردات بنزین اظهار داشت: با ناترازی‌ بنزین مواجه هستیم و از کشور صادرکننده بنزین به واردکننده تبدیل می‌شویم و در این باره باید تمام جوانب دیده شوند تا با هر اصلاحی رابطه نسبی قیمتی به هر نریزد. این اصلاحات نیاز به تصمیمات در کلان کشور است و شاید این اصلاحات قیمتی نباشد و راهکاری موثرتر از اصلاحات قیمتی وجود داشته باشد.

وی تاکید کرد: با این شیوه نامناسب شاید هیچ نفتی برای صادرات داشته باشیم اما تاکید داریم که اصلاحات نباید شوک آور باشد اما برای واردات بنزین دو ۶۵ همت از  محل تهاتر نفتی در بودجه ١۴٠۴ دیده شده است.

خانلو درباره انتشار اوراق ٧٠٠ همتی در بودجه ١۴٠۴ تاکید کرد: باید توجه داشت که میزان انتشار اوراق ۵٠٠ همت است و ٢٠٠ همت دیگر بهادارسازی بدهی‌های دولت به بانک‌ها است که قرار نیست وارد بازار سرمایه شود و تنها قابل معامله بین بانک‌ها و بانک مرکزی است.

وی با اشاره به اثر گذاری این حجم از انتشار اوراق بر بازار سرمایه تاکید کرد: سال آینده ۴٧٠ همت از بدهی دولت از محل انتشار اوراق سال‌های قبل بازپرداخت خواهد شد بنابراین روند طبیعی بازار سرمایه ادامه خواهد شد و این اوراق فشاری بر روی بازار سرمایه ایجاد نخواهد کرد.

خانلو با اشاره ابهامات در درآمدهای گمرک ایران و احتمال تورم‌زا بودن اعداد ذکر شده در بودجه از این محل اظهار داشت: براساس پژوهش‌های انجام شده در گمرک افزایش نرخ محاسباتی ارز در گمرک از ٢٨۵٠٠ تومان به ۴۴ هزار تومان فقط  ١ درصد تورم ایجاد می‌کند. باید توجه داشت سال آینده ١٢ میلیارد دلار کالای اساسی با نرخ ترجیحی وارد کشور خواهد شد که نرخ تسعیر این کالاها به نسبت تورم حدود ٣٠ درصد افزایش پیدا می‌کند. مابقی کالاها هم با نرخ دوم یعنی ارز توافقی وارد کشور می‌شوند.

خبر در حال تکمیل می باشد...
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز