خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا عنوان شد:

آمارهای صادرات و واردات با واقعیت همخوانی ندارد / حذف کارت‌های بازرگانی یک بار مصرف با افزایش نرخ نیمایی

آمارهای صادرات و واردات با واقعیت همخوانی ندارد / حذف کارت‌های بازرگانی یک بار مصرف با افزایش نرخ نیمایی
کد خبر : ۱۵۴۷۵۹۹

به گفته مدیرکل پشتیبانی و آماده‌سازی سازمان توسعه تجارت در سال‌های گذشته آمارهای صادراتی و وارداتی کشور با واقعیت همخوانی ندارد و هر چند وزن صادرات رو به رشد بوده اما ارزش صادرات نسبت به واردات کاهشی گزارش می‌شود.

سیدعلی امامی، مدیرکل پشتیبانی و آماده‌سازی سازمان توسعه تجارت در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا از لزوم کاهش شکاف میان ارزش صادرات و واردات ایران گفت و توضیح داد: یکی از شاخص‌های اصلی یک اقتصاد توانمند سطح بالای تجارت خارجی آن به شمار می‌آید و هر قدر تجارت خارجی کشوری بیشتر باشد، درجه آزادی اقتصاد آن بالاتر و آسیب‌پذیری آن پایین‌تر است و همین عامل است که جهان را به ارتقای توسعه تجارت سوق می‌دهد و کشور ما هم در همین مسیر گام برداشته است با این حال در چند سال اخیر برای پیش‌رفت در این مسیر با مشکلاتی روبه‌رو بوده‌ایم و همین مشکلات سبب شده ارزش صادرات کاهش پیدا کند و ارزش واردات به صادرات غلبه داشته باشد و میزان واردات ما نسبت به صادرات تفاوت معناداری پیدا کند.

وی تصریح کرد کرد: به باور من آنچه بیش از هر عاملی به شکل‌گیری این شرایط انجامیده سیاست‌های ارزی کشور است، صادرکننده امروز موظف است ارز حاصل از صادرات را به کشور وارد کند و با قیمتی که بانک مرکزی تعیین می‌کند در سامانه نیما عرضه کند در چنین شرایطی صادرکننده سعی می‌کند ارزش کالای صادراتی خود را پایین‌تر از رقم واقعی اظهار کند و واردکنندگانی که برای ورود کالا از ارز نیمایی استفاده می‌کنند تلاش دارند ارزش بالاتری برای کالاهای وارداتی اظهار کنند تا ارز بیشتری دریافت کنند حاصل این اتفاق افزایش شکاف میان ارز صادرات و واردات است.

 امامی افزود: علاوه بر این موضوعات دیگری هم به منفی شدن تراز تجاری ایران در چند سال گذشته انجامیده است، از جمله این عوامل می‌توان به روابط بین‌المللی کشور و قوانین حاکم بر تجارت اشاره کرد، این قوانین در امتداد منافع صادرکنندگان تنظیم نشده و تغییرات پی‌در‌پی آن صادرکنندگان و حتی گاه واردکنندگان را آزار می‌دهد و مجموع این عوامل به افزایش شکاف میان صادرات و واردات در چند سال گذشته دامن زده است.

وی در پاسخ به اینکه آیا می‌توان نتیجه گرفت به دلیل کم‌اظهاری و بیش‌اظهاری بازرگانان آمار تجارت کشور واقعی نیست و تراز تجاری ایران به واقع منفی نیست؟ اظهار کرد: با این شدت و حدت نمی‌توان نتیجه‌گیری کرد و روایت درست این است که به دلایل یادشده آمارهای صادرات و واردات با واقعیت همخوانی ندارد، در سال‌های گذشته وزن صادرات کشور رو به رشد بوده است اما ارزش صادرات نسبت به واردات کاهشی گزارش می‌شود.

مدیرکل پشتیبانی و آماده‌سازی سازمان توسعه تجارت تاکید کرد: در این شرایط کاهش فاصله قیمت ارز نیمایی و قیمت ارز در بازار آزاد می‌تواند به یقین به واقعی‌تر شدن آمارهای تجاری بینجامد و علاوه بر آمارها رفتارهای تاجران نیز واقعی‌تر می‌شود و به حضور صادرکنندگان حقیقی در عرصه تجارت پررنگ می‌شود و کارت‌های بازرگانی یک بار مصرف از بین می‌رود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز