خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا عنوان شد:

بسیاری از شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی در معرض ورشکستگی هستند

 بسیاری از شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی در معرض ورشکستگی هستند
کد خبر : ۱۵۴۶۹۲۴

رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: بسیاری از شرکت‌های عرضه‌کننده خدمات فنی و مهندسی کشور در حال ورشکستگی هستند زیرا پروژه‌های عمرانی در داخل متوقف است و دولت برای امور عمرانی منابع مالی در اختیار ندارد

محمود نجفی عرب، رئیس اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا بر اهمیت صدور خدمات فنی مهندسی تاکید کرد و گفت: تجارت با اوراسیا فرصت بسیار خوبی است، در این منطقه پنج کشور مهم قرار دارند و صادرات ایران به این کشورها می‌تواند ارزش افزوده چشمگیری برای کشور ایجاد کند و به ویژه در صدور خدمات فنی و مهندسی از ایران به اوراسیا پتانسیل چشمگیری نهفته است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه ارقام حاصل از ارزآوری این خدمات قوی‌تر از صادرات دیگر اقلام است و صدور خدمات فنی مهندسی می‌تواند برای کشور ما بسیار ارزش‌آفرین باشد، اما برای اینکه این پتانسیل بالفعل شود محدودیت‌هایی وجود دارد که باید رفع شود و اگر این اتفاق نیفتد ترکیه و دیگر رقبا جای ایران را در این منطقه می‌گیرند.

وی افزود: بسیاری از کشورهای اوراسیا مشکلات زیرساختی دارند و برای اصلاح این زیرساخت‌ها برنامه‌های قابل‌توجهی در نظر گرفته‌اند و در همین حال جی‌دی‌پی آنها در حال رشد است.  

نجفی عرب ادامه داد: این فرصت در عراق، سوریه و کشورهای سی‌آی‌اس که عضو اوراسیا نیستند نیز برای ایران وجود دارد اما چالش ضمانت‌نامه بانکی مانع بهره‌برداری از فرصت‌ها می‌شود؛ شرکت‌های ایرانی در مناقصه‌ها شرکت می‌کنند و برنده هم می‌شوند اما در مرحله ارائه ضمانت‌نامه‌های بانکی به مشکل برمی‌خورند. 

وی تصریح کرد: بانک مرکزی و بانک‌های عامل باید این چالش را برطرف کنند. 

رئیس اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد: سال گذشته ۱۷میلیارد دلار ناترازی تجاری در کشور ما به وجود آمد، اگر صدور خدمات فنی مهندسی قوی‌تر از میزان کنونی بود تراز تجاری ما ۱۰ میلیارد تا ۱۵ میلیارد دلار مثبت می‌شد. 

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از شرکت‌های عرضه‌کننده خدمات فنی و مهندسی کشور در حال ورشکستگی هستند زیرا پروژه‌های عمرانی در داخل متوقف است و دولت برای امور عمرانی منابع مالی در اختیار ندارد این در حالی است که شرکت‌های فنی و مهندسی ما جزء شرکت‌های بزرگی بودند که در سطح بین‌المللی فعالیت داشتند اما اکنون به دلایل یادشده در معرض ورشکستگی قرار دارند. 

نجفی عرب تاکید کرد: دنیا منتظر ما نمی‌ماند و اگر مسائلمان را حل نکنیم دیگران جای ما را می‌گیرند و این امر از اموری است که غفلت در آن قابل جبران نیست.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز