خبرگزاری کار ایران

۸۰ درصد آب شرب مصرفی تهران تبدیل به فاضلاب می‌شود

۸۰ درصد آب شرب مصرفی تهران تبدیل به فاضلاب می‌شود
کد خبر : ۱۵۴۲۷۸۰

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران از ارتقای ضریب برخورداری شهروندان تهرانی از خدمات جمع‌آوری بهداشتی فاضلاب به 70 درصد تا پایان امسال خبر داد و گفت: هر روز کاری یک کیلومتر خطوط شبکه جمع‌آوری و انتقال فاضلاب در استان تهران اجرا می‌شود.

به گزارش ایلنا از وزارت نیرو، ،محسن اردکانی با بیان اینکه سالانه از 1.5 میلیارد مترمکعب آب تامین شده در استان تهران، حدود 80 درصد به فاضلاب تبدیل می‌شود، افزود: از این میزان فاضلاب تولید شده، هم‌اکنون 450 میلیون مترمکعب پساب در شهر تهران و درمجموع 550 میلیون مترمکعب پساب در استان تهران با بهره‌برداری از زیرساخت‌های موجود تامین می‌شود که می‌تواند منبع قابل اتکا و پایداری برای تامین آب موردنیاز صنایع و بخشی از کشاورزی محسوب شود. 

به‌گفته وی هم‌اکنون با استفاده از تصفیه‌خانه‌های موجود و خطوط ایجادشده در بخش جمع‌آوری و انتقال، امکان تصفیه 60 درصد از فاضلاب تولیدشده در استان تهران فراهم است که این میزان تا پایان امسال با بهره‌برداری از دست‌کم پنج تصفیه‌خانه جدید به 70 درصد افزایش خواهد یافت. 

وی با فراخوان صنایع مستقر در استان تهران به استفاده از پساب به عنوان یک منبع پایدار تامین نیاز آب صنعتی، تصریح کرد: براساس الزام قانون برنامه هفتم توسعه کشور، صنایع ملزم به ایجاد زیرساخت‌های لازم جهت استفاده از آب‌های غیرمتعارف ازجمله پساب برای رفع نیازهای آبی خود هستند و صنایعی که در این زمینه از خود تعلل نشان دهند، در گام نخست با افزایش چندبرابری تعرفه آب و در گام بعدی با قطعی آب مواجه خواهند شد.

اردکانی فرصت تعیین شده صنایع جهت ایجاد زیرساخت‌های لازم استفاده از پساب را شش ماه پس از دریافت اخطار از سوی وزارت نیرو اعلام و خاطرنشان کرد: خوشبختانه صنایع استان تهران تاکنون استقبال خوبی در این زمینه از خود نشان داده‌اند و استفاده از پساب در این واحدها به‌ویژه صنایع سیمان و شهرک‌های صنعتی در حال گسترش است.

وی با اشاره به ناترازی موجود بین تامین و مصرف آب در استان تهران، گفت: در چنین شرایطی، تامین آب شرب شهروندان از اولویت نخست برخوردار است بنابراین رویکرد استفاده از پساب در صنایع یک امر کاملا عقلانی و کارشناسی است.

وی سال‌های اخیر را سال‌های طلایی در ایجاد زیرساخت‌های شبکه جمع‌آوری، انتقال و تصفیه فاضلاب در استان و شهر تهران خواند و افزود: با وجود آنکه برنامه هفتم توسعه کشور، افزایش سالانه دو درصدی سامانه‌های شبکه جمع‌آوری و دفع بهداشتی فاضلاب را الزام کرده است اما امسال با اجرای ۲۹۴کیلومتر شبکه و بهره برداری از ۵ واحد تصفیه خانه فاضلاب تقریبا هدف گذاری ۴ سال از ۵ سال برنامه هفتم توسعه در این استان محقق خواهد شد.

به گفته اردکانی، در نیمه نخست امسال 140 کیلومتر جمع‌آوری و دفع بهداشتی فاضلاب از مجموع 294 کیلومتر شبکه تعهدشده در استان تهران اجرا شده است.

وی تولید کود کمپوست قابل استفاده در بخش کشاورزی و ظرفیت 15 مگاواتی تولید برق حاصل از فرآیند تصفیه فاضلاب را از مزایای توسعه شبکه فاضلاب در تهران برشمرد و تصریح کرد: با ایجاد این ظرفیت‌ها، افزون بر بازچرخانی آب و ارتقای سلامتی، فاضلاب از یک تهدید 100 درصدی به یک فرصت اقتصادی تبدیل شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران سپس با اشاره به وضعیت تامین و مصرف آب در این استان، گفت: هم‌اکنون میزان ذخایر آبی موجود در پشت سدهای ششگانه استان تهران 208 میلیون مترمکعب است که در مقایسه با مصرف سالانه 1.5 میلیاردمترمکعب، ذخیره ناچیزی است.

وی با بیان اینکه در سال آبی گذشته تهران به لحاظ بارندگی برای چهارمین سال، خشکسالی پیاپی را تجربه کرد، افزود: میزان بارش‌های سال آبی گذشته در استان تهران به 230 میلی‌متر رسید که 50 میلی‌متر کمتر از میانگین درازمدت بود و براساس پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی، بارش‌های پاییز امسال کمتر از نرمال برآورد شده است که امیدواریم اراده خداوند این پیش‌بینی‌ها را برهم زند.

به گفته وی، با وجود ناترازی بین منابع و مصارف آب، خوشبختانه شهروندان تهرانی در سال گذشته با 25 میلیون مترمکعب صرفه‌جویی، همکاری خوبی در زمینه مدیریت مصرف آب انجام دادند هرچند که این میزان در مقایسه با مجموع آب مصرفی مقدار ناچیزی است.

وی ابراز امیدواری کرد: با کاهش 20 درصدی مصارف توسط شهروندان بخشی از ناترازی‌های موجود بین منابع و مصارف برطرف شود هرچند که خدمت‌گزاران مردم در شرکت آبفای استان تهران همچون سال‌های گذشته تمام تلاش خود را جهت انجام خدمات جهادگونه و شبانه‌روزی برای تامین آب باکیفیت و پایداری شبکه توزیع آب به کار خواهند گرفت.

اردکانی یکی دیگر از فعالیت‌های شرکت آبفای استان تهران برای برقراری توازن بین منابع و مصارف آب را انجام فعالیت‌های فرهنگی در زمینه مدیریت مصرف آب برشمرد و گفت: با انجام این فعالیت‌ها، 10 درصد از مشترکان بدمصرف تهرانی به جمع مشترکان خوش‌مصرف پیوسته‌اند.

وی شناسایی و برخورد با مشترکان غیرمجاز را نیز از برنامه‌های مهم شرکت آبفای استان تهران برای توزیع عادلانه آب دانست و تصریح کرد: در سال گذشته حدود 70 هزار انشعاب غیرمجاز در سطح استان کشف شد که ضمن جریمه، استفاده‌کنندگان از این انشعاب‌ها مورد برخورد قضایی قرار گرفتند.    

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز