خبرگزاری کار ایران

رییس مرکز آمار در پاسخ به ایلنا:

کشاورزان از سرشماری نترسند/ اطلاعات را به سازمان مالیات نمی‌دهیم

کشاورزان از سرشماری نترسند/ اطلاعات را به سازمان مالیات نمی‌دهیم
کد خبر : ۱۵۴۱۶۲۳

رییس مرکز آمار گفت: نتایج سرشماری کشاورزی، اوایل سال ١۴٠۴ به صورت عمومی منتشر می‌شود و محرمانگی ندارد و از این جهت این آمار محرمانه است که مالکان دامداری یا کشاورزان ترسی از ارایه اطلاعات نداشته باشند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، غلامرضا گودرزی در نشست خبری امروز درباره سرشماری کشاورزی اظهار داشت: سرشماری کشاورزی از داده و اطلاعات با اهمیت کشور محسوب می‌شود چراکه موضوع امنیت غذایی ماموریت بسیاری از دستگاه‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. همچنین باید توجه داشت که امروز در دنیا حکمرانی بر اساس داده است  و آمارگیری در بخش کشاورزی هم در بخش فنی ملاحظات خود را دارد و باید به طور دقیق و رعایت استانداردهای بین‌المللی انجام شود. 

وی با بیان اینکه امسال اولین فرمان رییس جمهور اجرای سرشماری کشاورزی بوده، گفت: هر ١٠ سال یکبار مرکز آمار باید سرشماری کشاورزی را انجام دهد و از همان ابتدای فرمان رییس جمهوری، اجرای اقدامات لازم آغاز شد . 

رییس مرکز آمار ایران ادامه داد: برخی از وزارتخانه‌ها مانند وزارت جهادکشاورزی و وزارت کشور در اجرای سرشماری کشاورزی باید همکاری خاص داشته باشند و امسال بخش خصوصی به کمک سرشماری کشاورزی می‌آید و همچنین در سرشماری کشاورزی، ثبتی مبنا، مبنای کار است. 

گودرزی با اشاره به زمان اجرا و پایان سرشماری کشاورزی افزود: ١٩ هزار نفر در سراسر کشور همکاری خواهند داشت و از تمام سطح کشور بازدید خواهند کرد. در حال اجرای آزمایشی سرشماری کشاورزی هستیم و از ١٢ آبان ماه به طور رسمی آغاز خواهد شد و به طور متوسط ۴۵ روز به طول می‌انجامد و از ابزارهای پیشرفته‌تر و از روش‌هایی متعدد سرشماری استفاده می‌کنیم. با توجه به اقلیم‌های متفاوت استان‌ها می‌توانند تفاوت‌هایی در اجرا داشته باشند.

وی گفت: ایران در بحث سرشماری از کشورهای پیشرو در سطح جهانی محسوب می‌شود. یکی از موضوعات مهم در سیاست‌گذاری‌ها در کشورمان به این  مشکل برمی‌گردد که آمار درستی نداریم و سیاست‌گذار می‌تواند برنامه‌ریزی درستی داشته باشد . 

گودرزی ادامه داد: آمارها محرمانه است و مردم با اطمینان کامل با ماموران سرشماری همکاری کنند. 

رییس مرکز آمار در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر اینکه آیا خروجی این سرشماری کشاورزی محرمانه و تنها به برخی از وزارتخانه‌ها و نهادها ارایه می‌شود یا اینکه مردم از نتایج آن ازجمله برخی از کمبودها مطلع خواهند بود، تاکید کرد: نتایج سرشماری کشاورزی اوایل سال ١۴٠۴ به صورت عمومی منتشر می‌شود و محرمانگی ندارد و از این جهت این آمار محرمانه است که مالکان دامداری یا کشاورزان ترسی از ارایه اطلاعات نداشته باشند و اینکه این اطلاعات به سازمان امور مالیاتی ارایه می‌دهیم و این اطلاعاتی که کشاورزان و دامداران ارایه می‌دهند در مرکز آمار محرمانه باقی می‌ماند.

وی در پاسخ به سوال دیگر ایلنا درباره خروجی این سرشماری‌ها در تغییر سیاست‌های امنیت غذایی و ارایه اطلاعات پیش‌بینی شده و برآوردی گفت: ماموریت مرکز آمار تولید آمار دقیق و با کیفیت است و قرار نیست که وارد تحلیل شویم و ما فقط اندازه‌گیری می‌کنیم و تولید آمار درست حق‌الناس می‌دانیم. 

گودرزی ادامه داد: در تولید آمار پیش بینی انجام نمی‌دهیم چراکه جهت‌گیری خواهد داشت اما با ارایه آمار درست، موسسات و نهادهای دیگر می‌تواند این اعداد را تحلیل و از آن پیش‌بینی‌های لازم را انجام دهند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز