خبرگزاری کار ایران

رییس سازمان توسعه تجارت:

افراط در تعرفه مانع توسعه تجارت است

 افراط در تعرفه مانع توسعه تجارت است
کد خبر : ۱۵۳۹۰۷۸

رییس سازمان توسعه تجارت گفت: تعرفه های تجاری دو وجه دارد که یکی حمایت از تولید است اما اگر در حمایت از تولید افراط شود تعرفه به مانعی برای توسعه تجارت تبدیل می‌شود در نتیجه باید بین اینها توازنی وجود داشته باشد و ما نمی‌توانیم با ابزار تعرفه در بلندمدت از تولید حمایت کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدعلی دهقان دهنوی، رییس سازمان توسعه تجارت صبح امروز در محل اتاق بازرگانی تهران در جمع خبرنگاران گفت: در سازمان توسعه تجارت به این موضوع اعتقاد راسخ داریم که تمام سیاست‌گذاری‌ها در تعامل و هماهنگی با بخش خصوصی معنا پیدا می‌کند و همفکری با بخش خصوصی و استفاده از پتانسیل های آنها می تواند به تحقق برنامه های سازمان کمک کند، یکی از این برنامه ها تقویت تولید رقابت پذیر است. 

وی افزود: ما برای افزایش صادرات باید کالایی داشته باشیم که بتواند با رقبای خود در بازارهای جهانی رقابت داشته باشد و برای دست‌یابی به این امر باید بنیان‌های تولید را ارتقا دهیم تقویت تولید با سرمایه گذاری و تسهیل تجارت میسر می شود. 

دهقان دهنوی ادامه داد: ما بازرگانان بزرگی داریم که در خارج از کشور اعتبار دارند و حتی می توانند فاینانس بکنند و مواد اولیه و تجهیزات به کشور وارد کنند بنابراین نباید خود را از چنین امکانی محروم کنیم. 

وی در پاسخ به سوالی درباره احتمال کاهش تعرفه‌های تجاری توضیح داد: اعتقاد ملی ما در سازمان توسعه تجارت این است که کاهش تعرفه ها می تواند به توسعه تجارت کمک کند، تعرفه‌ها دو وجه دارد که یکی حمایت از تولید است اما اگر در حمایت از تولید افراط شود تعرفه به مانعی برای توسعه تجارت تبدیل می شود در نتیجه باید بین اینها توازنی وجود داشته باشد و ما نمی توانیم با ابزار تعرفه در بلندمدت از تولید حمایت کنیم. 

رییس سازمان توسعه تجارت اظهار کرد: تولیدکننده ما باید آمادگی داشته باشد خود را با یک نظام تجارت آزاد تطبیق دهد موافقت نامه تجارت آزاد با اتحادیه اوراسیا در مسیر تصویب در مجلس قرار دارد و با این موافقت نامه تعرفه تجارت ۸۷ درصد کالاها یه صفر خواهد رسید. فکر می کنم تصویب این توافقنامه در مجلس تا سه ماه آینده انجام شود و پس از اینکه در مجالس کشورهای اتحادیه هم نهایی شود اجرایی خواهد شد. 

وی در اظهارنظر درباره قانون بازگشت ارز حاصل از صادرات  تصریح کرد: این قانون باید اصلاح شود، این اصلاح می تواند در سطح آیین نامه ها انجام شود یا در سطح رویه ها داخل سازمان توسعه تجارت و دیگر سازمان های ذیربط صورت بگیرد و حتی اصلاحات می تواند در سطح قانونی نیز صورت بگیرد 

دهقانی دهنوی درباره برگزاری روز ملی صادرات گفت: سعی کردیم در برنامه روز ملی صادرات سال جاری در تشویق صادرکنندگان ابتکار عمل داشته باشیم و از کسانی که موفق به صادرات در بازارهای جدید شدند و نیز کسانی که موفق شدند حجم صادرات را رشد قابل توجه دهند نیز تقدیر کنیم.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز