خبرگزاری کار ایران

راهکار قطعی کنترل فرونشست در اصفهان کاهش برداشت از آبخوان‌هاست

راهکار قطعی کنترل فرونشست در اصفهان کاهش برداشت از آبخوان‌هاست
کد خبر : ۱۵۳۷۹۶۶

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با بیان اینکه راهکار قطعی کنترل فرونشست در اصفهان کاهش برداشت از آبخوان‌هاست، گفت: این امر برای استان اصفهان یک ضرورت است و آبخوان‌هایی که در میان تمدن ارزشمند این استان قرار دارد، باید حفظ و حراست شود.

به گزارش ایلنا از وزارت نیرو، یکصد و هشتمین جلسه کمیته تخصصی کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی به ریاست مهدی جمالی‌نژاد رئیس این کمیته و اعضای مدعو در شرکت مدیریت منابع آب ایران برگزار شد.

در این جلسه که معاون عمرانی استانداری اصفهان، مشاور استانداری، مدیرکل مدیریت بحران استانداری، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای و مدیرعامل آبفای استان اصفهان حضور داشتند، گزارش عملکرد منابع و مصارف آب استان و همچنین گزارش عملکرد استان در خصوص برنامه‌های سازگاری با کم‌آبی با اولویت دشت‌های دارای فرونشست بررسی شد.

بنا بر این گزارش فرونشست به یکی از تهدیدهای اصلی زیست محیطی در استان اصفهان بدل شده و به گفته مسئولان استان ۶۰۰ بنای تاریخی اصفهان در معرض آسیب قرار دارد. علاوه بر اینکه اثرات فرونشست می‌تواند موجب تخریب آبخوان‌ها و سفره‌های آب زیرزمینی و تهدیدی برای خطوط راه آهن، جاده‌ها و فرودگاه، خطوط انتقال آب، گاز و برق استان باشد.

به گفته مهران زینالیان معاون عمرانی استاندار اصفهان، در این خصوص سندی تحت عنوان سند احیای زاینده‌رود با مشارکت انجمن‌های مردم‌نهاد و نهاد دانشگاه تهیه و تدوین شده که براساس آن ضمن شناخت مسئله و شناسایی منابع و مصارف استان، برنامه‌ای در چند بخش به منظور کاهش مصارف مجاز و غیرمجاز استان تهیه شده است.

علیرضا الماسوندی سرپرست حوضه آبریز زاینده‌رود با اشاره به تدوین و اجرای طرح جامع «مدیریت یکپارچه حوضه آبریز زاینده‌رود» که موجب کاهش مصارف آب در این حوضه شده است، تأکید کرد: در این طرح، مجموعه‌ای از اقدامات تعریف شده که علاوه بر وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان محیط زیست و دیگر نهادها وظایفی برعهده دارند.

وی افزود: تاکنون وزارت نیرو بر اساس وظیفه خود، اقداماتی را آغاز کرده و بیشترین چاه غیرمجاز در این استان توسط وزارت نیرو بسته و چاه‌های مجاز کنترل‌پذیر شده است.

الماسوندی خاطرنشان کرد: با این حال، چنانچه مدیریت مصرف آب کشاورزی و اصلاح الگوی کشت اجرا نشود، مشکلات همچنان باقی خواهد ماند.

کاهش برداشت از آبخوان‌های اصفهان یک ضرورت قطعی است

در ادامه این جلسه، محمد جوان‌بخت معاون وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با بیان اینکه توجه به مسائل آبی در اصفهان از نمونه‌های شاخص کشور بوده که جای تقدیر دارد، اظهار داشت: وضعیت این استان به گونه‌ای است که باید مشخص شود تحت عنوان آمایش سرزمین چه اتفاقاتی رخ داده و چه اقداماتی انجام شده است.

وی بر نقش و جایگاه مهم کارگروه ملی سازگاری با کم آبی تأکید کرد و گفت: با این حال کارگروه سازگاری با کم‌آبی استان مسئولیت اجرا و مدیریت سازگاری استان با کم آبی را برعهده دارد و باید خطوط اصلی مسیر را مشخص کند.

جوان‌بخت با اشاره به اقدامات استان به منظور کاهش اثرات فرونشست، بیان داشت: وزارت نیرو از این اقدامات استقبال می‌کند و هر بخش نیز باید تکالیف خودش را انجام دهد، اما امر قطعی این است که باید برداشت از منابع آب زیرزمینی استان کاهش یابد و هیچ راهی جز این نیست.

معاون وزیر نیرو خاطرنشان کرد: باید این مسئله را به عنوان نقطه قطعی برای اجرای دستگاه‌های مختلف استان قرار داد و سپس به سایر طرح‌ها پرداخت.  

وی تأکید کرد: کاهش برداشت آب از آبخوان‌ها برای استان اصفهان یک ضرورت است و بنابراین آبخوان‌ها که در میان تمدن ارزشمند این استان قرار دارد، باید حفظ و حراست شود.

تشکیل «شورای هماهنگی حوضه آبریز زاینده‌رود»

بنابراین گزارش، به اتفاق آراء اعضای کمیته تخصصی، در این جلسه مصوب شد که «شورای هماهنگی حوضه آبریز زاینده‌رود» تشکیل شود.

همچنین تشکیل یک کارگروه به منظور تعیین شاخص‌هایی به منظور پایش و صحت‌سنجی گزارش عملکرد سازگاری با کم‌آبی استان‌ها متشکل از دانشگاهیان و دستگاه‌های عضو تشکیل شود.

اعضای کارگروه مصوب کردند که سند احیای زاینده‌رود که توسط استانداری اصفهان تهیه و تدوین شده، به کمیته تخصصی کارگروه ملی سازگاری با کم آبی ارسال شود تا براساس طرح‌ها و مدل‌های طراحی شده توسط اعضای کمیته و حوضه آبریز زاینده‌رود، مورد بررسی و تدقیق قرار گرفته و برای تصویب نهایی توسط کمیته تخصصی اقدام شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز