خبرگزاری کار ایران

تقویت قیمت‌ها با افزایش واردات جهانی ال‌ان‌جی

تقویت قیمت‌ها با افزایش واردات جهانی ال‌ان‌جی
کد خبر : ۱۵۲۳۳۰۰

تداوم واردات ال‌ان‌جی به‌صورت تک‌محموله در جنوب آسیا، کاهش تقاضا در چین و اروپا را جبران کرده و این موضوع باعث تقویت قیمت این سوخت در بازارهای جهانی شده است.

به گزارش ایلنا به‌نقل از اداره کل امور اوپک، مجامع و سازمان‌های بین‌المللی وزارت نفت، در هفته منتهی به شانزدهم اوت (۲۶ مرداد)، میانگین قیمت تک‌محموله‌های گاز طبیعی مایع‌شده (LNG) در بازار شمال شرق آسیا (NEA) با ۵۷ سنت افزایش نسبت به هفته قبل به سطح ۱۳ دلار و ۳۶ سنت در هر میلیون بی‌تی‌یو رسید. میانگین قیمت تک‌محموله ال‌ان‌جی در بازار جنوب‌ غرب اروپا (SWE) نیز در طول هفته با نوسان همراه بوده و با ۴۲ سنت افزایش به ۱۲ دلار و ۵۴ سنت در هر میلیون بی‌تی‌یو رسیده است.  

قیمت گاز در بازار ان‌بی‌پی انگلستان (NBP) به ۱۰ دلار و ۴۴ سنت رسید که حدود ۲۳ سنت افزایش داشت. قیمت گاز در بازار تی‌تی‌اف هلند (TTF) نیز با نوسان همراه بوده و درنهایت میانگین قیمت گاز در این بازار به ۱۲ دلار و ۴۶ سنت در هر میلیون بی‌تی‌یو رسید که ۴۶ سنت نسبت به هفته گذشته افزایش یافت.

در هفته مذکور، قیمت گاز هنری‌هاب آمریکا در محدوده کمتر از ۲ دلار بود و میانگین قیمت نسبت به هفته ماقبل آن با ۲۵ سنت افزایش به ۲ دلار و ۱۳ سنت در هر میلیون بی‌تی‌یو رسید.

تقویت قیمت‌ها با افزایش واردات جهانی ال‌ان‌جی

کشف ذخایر جدید گاز در ایالت پنجاب پاکستان

شرکت توسعه نفت و گاز پاکستان که تمام سهام بلوک ماری شرقی را در اختیار دارد، در ۲۳ مرداد از کشف گاز از چاه اکتشافی چاک ۱-۲۰۲ در رحیم یارخان، از توابع استان پنجاب خبر داد. چاه اکتشافی چاک ۱-۲۰۱ در تاریخ ۸ مرداد با عمق یک‌هزار و ۹۵۶ متر حفاری شد. براساس تفسیر نتایج لاگ‌ وایِرلاین، تست اول ساقه حفاری در سازند سنگ‌آهکی Sui نشان داد تولید گاز از این چاه به ۶ میلیون و ۱۵۰ هزار فوت‌مکعب در روز می‌رسد. این دومین کشف متوالی در بلوک ماری شرقی است.

این شرکت در بیانیه‌ای اعلام کرد: این کشف نه‌تنها فرصت‌های جدیدی را ایجاد می‌کند، بلکه به‌طور قابل توجهی به تعادل بین عرضه و تقاضای انرژی با استفاده از منابع داخلی کمک خواهد کرد و ذخایر هیدروکربنی پاکستان را افزایش می‌دهد.

اوایل این ماه، شرکت توسعه نفت و گاز پاکستان از کشف میعانات گازی در چاه اکتشافی رزگیر -۱ در ایالت خیبر پختونخوا پاکستان خبر داده بود.

سرمایه‌گذاری بزرگ‌ترین شرکت‌های نفتی در تأسیسات ال‌ان‌جی ادناک

چهار شرکت بین‌المللی برای سرمایه‌گذاری در پروژه بعدی صادرات ال‌ان‌جی شرکت نفت ملی ابوظبی (ادناک) قرارداد بستند و بر این باورند که تقاضا برای این سوخت همچنان افزایش خواهد یافت. براساس گزارش شرکت ادناک، چهار شرکت شل، توتال انرژی، بی‌پی و میتسویی هریک ۱۰درصد از سهام کارخانه ال‌ان‌جی الرویس را خواهند داشت، همچنین دو شرکت در این مجموعه محموله‌های بیشتری از این تأسیسات دریافت خواهند کرد.

 امارات‌متحده‌ عربی و همسایه‌اش قطر جزو کشورهایی هستند که در حال افزایش ظرفیت تولید ال‌ان‌جی خود هستند. این کشورها انتظار دارند با توجه به شتاب‌گرفتن روند جایگزینی سوخت، تقاضای ال‌ان‌جی افزایش یابد. ادناک که یک شرکت دولتی است، ماه گذشته با تصمیم بر ادامه پروژه الرویس، قراردادی به ارزش ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار برای احداث آن امضا کرد. شل به‌طور جداگانه اعلام کرد این کارخانه قرار است در سال ۲۰۲۸ به بهره‌برداری برسد. براساس گزارش ادناک، شرکت شل سالانه یک‌میلیون تن ال‌ان‌جی از الرویس دریافت خواهد کرد، درحالی‌که شرکت میتسویی سالانه ۶۰۰ هزار تن خواهد گرفت.

این شرکت اماراتی که در نظر دارد در بازار جهانی ال‌ان‌جی توسعه یابد، به‌تازگی توافق‌هایی برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های مشابه در آمریکا و موزامبیک امضا کرده است. گاز یکی از چند حوزه‌ای است که ادناک به‌عنوان بخشی از یک مجموعه‌توافق‌ها بر آن تمرکز کرده است.

توافق مصر و شرکت اِنی برای احداث یک واحد ذخیره‌سازی گاز

براساس اعلام یک مقام دولتی به روزنامه الشرق بیزینس، دولت مصر با شرکت انرژی ایتالیایی انی، برای احداث یک واحد ذخیره‌سازی و گازی‌سازی مجدد ال‌ان‌جی در خشکی توافق کرده است. این واحد قرار است با سرمایه‌گذاری تقریبی ۱۵۰ میلیون دلاری، در نزدیکی واحد تولید ال‌ان‌جی دمیاط، در زمینی که متعلق به شرکت ملی گاز مصر  و شرکت انی است، احداث شود. این مقام افزود که هدف این واحد کمک به پرکردن شکاف بین مصرف داخلی و تولید گاز طبیعی در مصر است.

همچنین، شرکت ملی گاز مصر با یک شرکت مشاور بین‌المللی قرارداد بسته است تا مطالعات مرتبط با این پروژه را تهیه و امکان استفاده از ظرفیت ذخیره‌سازی ال‌ان‌جی در واحد دمیاط با ظرفیت بیش از ۱۶۰ هزار متر مکعب ال‌ان‌جی را بررسی کند. در ماه ژوئیه گزارش شد دولت مصر، به همراه دولت اردن، در حال بررسی قرارداد با یک شرکت بین‌المللی برای احداث یک واحد شناور ذخیره‌سازی و گازی‌سازی مجدد ال‌ان‌جی است.

افزایش واردات جهانی ال‌ان‌جی به‌دلیل تقاضای زیاد در جنوب آسیا

واردات جهانی ال‌ان‌جی در ماه ژوئیه نسبت به سال گذشته افزایش یافت. تداوم واردات ال‌ان‌جی به‌صورت تک‌محموله در جنوب آسیا، کاهش تقاضا در چین و اروپا را جبران کرده است. واردات جهانی ال‌ان‌جی در ماه ژوئیه به ۳۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن رسید که نسبت به ماه مشابه در سال گذشته با ۳۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تن، اندکی بیشتر است، اما واردات آسیا در ماه ژوئیه به ۲۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تن رسید که نسبت به ماه مشابه در سال گذشته با حجم ۲۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تن به میزان قابل توجهی افزایش نشان می‌دهد.

افزایش واردات در آسیا، سهم این منطقه از واردات جهانی را از ۶۷درصد در سال ۲۰۲۳ به ۷۴درصد در سال جاری رسانده است. واردات هند در ماه ژوئیه به ۲ میلیون و ۵۶۰ هزار تن رسید که نسبت به یک‌میلیون و ۸۴۰ هزار تن در ماه مشابه سال گذشته، افزایش چشمگیری داشته است. دمای هوای بالاتر از حد معمول در تابستان ۲۰۲۴ سبب افزایش تقاضای برق و درنتیجه گاز برای تجهیزات برودتی شده است و هند را با وجود نرخ‌های بالاتر قیمت‌ تک‌محموله‌های ال‌ان‌جی در ژوئیه نسبت به ماه مشابه در سال گذشته، مجبور به افزایش واردات ال‌ان‌جی کرده است.

تقویت قیمت‌ها با افزایش واردات جهانی ال‌ان‌جی

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز