خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل پیشین شرکت مهندسی و توسعه نفت:

بحران انرژی تنها با حاکمیت عقلانیت قابل حل است/ باید هم مذاکره کنیم و هم مقاومت

بحران انرژی تنها با حاکمیت عقلانیت قابل حل است/ باید هم مذاکره کنیم و هم مقاومت
کد خبر : ۱۵۰۰۸۰۶

مدیر عامل پیشین شرکت مهندسی و توسعه نفت با بیان اینکه راهی جز باور خلاقیت و عقلانیت نداریم، گفت: امروز منافع ملی گروگان تنازعات باندی و گروهی شده و این بحران تشدید شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، تورج دهقانی در نشست خبری با موضوع کرسنت، FATF و ناترازی که در ستاد انتخاباتی مسعود پزشکیان برگزار شد، با ابراز امیدواری از اینکه بخشی از ۶۰ درصد مردمی که رای ندادند پای صندوق بیایند و طبیب ایران را در مسند ریاست جمهوری ببینیم، اظهار داشت: با حضور ایشان می توانیم رخوتی را که در جامعه و روحمان سایه افکنده کنار بگذاریم و شاهد امید و شادابی و حضور متخصین در کشور باشیم.

وی در ادامه با اشاره به ناترازی انرژی در کشور گفت: امروز ناترازی تمامی بخش های انرژی به حدی فراگیر شده که حتی مردم در کوچه و بازار هم نسبت به آن ابراز نگرانی می کنند و این امر بیانگر این است که در تمامی بخش های انرژی به بحران رسیده ایم.

مدیر عامل پیشین شرکت مهندسی و توسعه نفت گفت: ما مدعی هستیم که جزء چند کشور برتر تولیدکننده انرژی هستیم، بیش از ۸۰ میلیون نفر جمعیت و کشوری با آب و هوای معتدل و غیرصنعتی داریم، گاز خدادادی هم به میزان زیاد و در رتبه دوم جهان قرار داریم اما وقتی به زمستان می رسیم صنایع تعطیل می شوند تا زمستان را سپری کنیم و گاز خانگی قطع نشود و این را دستاورد می نامیم.

وی ادامه داد: ما به لحاظ تابش خورشید در یکی از بهترین نقاط جهان واقع شده ایم اما کشوری مثل چین ۱۰ برتابر کل توان نیروگاهی ما از نور خورشید برای تولید برق استفاده می کند اما ما همچنان اقتصاد را در گرو مسائل سیاسی نگه داشته و فکری اساسی برای حل ناترازی انرژی نمی کنیم.

دهقانی با تاکید بر لزوم تمرکز بر بهینه سازی مصرف گفت: ما با بهینه سازی مصرف انرژی این امکان را خواهیم داشت که با صرف یک پنجم هزینه توسعه انرژی ذخیره کنیم.

وی بیان داشت: ناترازی ها ریشه همه بحران های انرژی کشور است که راه حل آن جز حاکمیت عقلانیت نیست.

مدیر عامل پیشین شرکت مهندسی و توسعه نفت با بیان اینکه باید هم مذاکره و هم مقاومت کنیم افزود: موارد عدیده‌ای داشته ایم که توانسته‌ایم بحران ها را با مذاکره حل کنیم، اکنون موارد متعددی از موضوعاتی که می توان با مذاکره به سرانجام رساند در دستور کار داریم اما به جای اینکه اینها تبدیل به سرمایه ملی شود تبدیل به منازعات سیاسی شده است.

وی در ادامه با اشاره به موضوع پروژه خط لوله گوره جاسک گفت: این پروژه که بسیار استراتژیک بوده و مقام معظم رهبری نیز بر آن تاکید داشتته و سالها با اجرای آن بدنبال دور زن تنگه هرمز بودیم، را با بسیج یک تیم توانستیم عملیاتی کنیم، آن زمان شرکتهای خارجی و حتی چینی‌ها لوله های سرویس ترش را در اختیار ما قرار نمی دادند و ما معطل بودیم اما با تلاش متخصین داخلی این لوله ها برای اولین بار در کشور ساخته شد و یک طرح ۲ میلیارد دلاری در فاصله سالهای ۹۸ تا ۱۴۰۰ اجرا شد تا نفت به مکران و دریای عمان برسد اما برخی نگاههای تنگ نظرانه بدنبال آن بودند که این پروژه را تحت الشعاع افکار سیاسی خود قرار دهند.

دهقانی خاطرنشان کرد: ما ۵۶ کالای بار اول نفت را در مقطعی که ترامپ در امریکا رئییس جمهور بود؛ ساختیم.

وی با بیان اینکه نگاه سیاسی در پروژه های نفتی قالب است، تاکید کرد: اگر قرار است پاسخ افردی مثل ترامپ را بزنیم با دستاوردهایی مثل پروژه گوره-جاسک می توانیم این کار را بکنیم.  

این مقام سابق حوزه نفت تصریح کرد: طبق برنامه هفتم توسعه قرار است به رشد ۸ درصدی GDP و رشد ۹ درصدی نفت برسیم، ۵۰۰ هزار بشکه ظرفیت جدید نفت داشته باشیم و تولید گاز به ۱۳۰۰ میلیارد متر مکعب برسد و این نیاز به دولتی کارامد دارد.

وی ادامه داد: اکنون تولید و مصرف بنزین سر به سر است، ۳ پتروپالایشگاه ۳ سال است که کلید خوره و هنوز ۳ درصد پیشرفت دارند، حال آنکه ما با اجرای پروژه ستاره خلیج فارس توانسته بوریم بنزین را تاز بحران نجات دهیم.

دهقانی گفت: بزودی و تا چند سال آینده  مصرف بنزین به ۱۳۰ میلیون لیتر در روز می رسد، این میزان بنزین از کجا قرار است تهیه شود؟ پاسخ اینکه هیچ برنامه‌ای برای حل آن ندارند.

وی ادامه داد: ما در کشور فرصت‌های زیادی برای تولید داریم و آنچه این فرصت ها را بوجود می آورد علم و خلاقیت است که با حضور پزشکیان این امکان را داریم که از متخصصین برای عبور از این شرایط استفاده کنیم.  

مدیر عامل پیشین شرکت مهندسی و توسعه نفت با بیان اینکه راهی جز باور خلاقیت و عقلانیت نداریم، گفت: امروز منافع ملی گروگان تنازعات باندی و گروهی شده و این بحران تشدید شده است.

وی با بیان اینکه پزشکیان با سر لوحه قرار دادن مشی امام علی (ع) وارد میدان شده است، افزود: بنده زمانی که در مسئولیت شرکت متن بودم بارها ایشان با وجودی که نماینده تبریز بود پیگیر حقوق  کارگران منطقه هویزه بود و این نشان از انسانیت و باور عمیق او به خصایص انسانی است.

دهقانی تاکید کرد: بیش از اینکه کشور ما به پزشکیان نیاز داشته باشد روح و جان ما هم به او نیاز دارد و ما خوشبینیم که این امید تبدیل به واقعیت شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز