در نشست خبری ستاد صنعت هوانوردی و فرودگاهی مسعود پزشکیان مطرح شد:
دولت آقای پزشکیان، دولت آمارهای دروغ نیست/ ادعای توسعه صنعت هوایی واقعیت ندارد
اعضای ستاد صنعت هوانوردی و فرودگاهی مسعود پزشکیان عصر امروز در یک کنفرانس خبری به موضوعاتی از قبیل طرد متخصصان از صنعت هوایی کشور، لزوم تعیین تکلیف در مورد تحریمها، ارائه آمار غلط درباره توسعه صنعت هوایی و عضویت در کنوانسیونهای بینالمللی اشاره کردند.
به گزارش خبرنگار ایلنا، کنفرانس خبری ستاد صنعت هوانوردی و فرودگاهی مسعود پزشکیان عصر امروز برگزار شد. در این رویداد رئیس ستاد به همراه سه تن از اعضای شورای سیاستگذاری پاسخگوی پرسشهای خبرنگاران و دیگر حاضران در نشست بودند.
شایستهسالاری در دولت پزشکیان موردتوجه است
محمدصادق دستفروشان رییس کمیته هوانوردی و فرودگاهی مسعود پزشکیان در این رویداد گفت: اگر میخواهیم در کشور رشد هشت درصدی اقتصاد را تجربه کنیم، سیستمهای هوانوردی و فرودگاهی نقش مهمی در تحقق این امر دارد بنابراین ما دنبال توسعه زیرساختهای فرودگاهی هستیم.
وی افزود: فرودگاههای کشورهای اطراف قابل مقایسه با فرودگاههای کشور ما حتی فرودگاه امام خمینی(ره) نیستند و این عقبماندگی برآمده از تحریمهاست و به همین دلیل است که آقای پزشکیان میگوید تحریمها باید تعیین تکلیف شود.
دستفروشان در ادامه به موضوع تخصصگرایی در صنعت هوایی پرداخت و اظهار کرد: متاسفانه متخصصین صنعت هواپیمایی مورد کملطفی قرار گرفتهاند و در سالهای گذشته حدود 40 نفر از این متخصصان به دلیل دیدگاههای بستهای که وجود دارد کنار گذاشته شدند در حالی که اینها اصلا موضع سیاسی نداشتند و فقط متخصص بودند و به جای آنها افراد غیرمتخصص در سمتهایی همچون معاونتهای مدیرعاملان منصوب میشوند بدون اینکه تخصص و تجربهای در این زمینه داشته باشند و تعداد این افراد هم کم نیست.
رییس کمیته هوانوردی و فرودگاهی مسعود پزشکیان تصریح کرد: در دولت آقای پزشکیان شایستهسالاری مورد توجه قرار دارد و قرار است بهرغم تحریمها صنعت هواپیمایی از این بنبست نجات یابد.
ادعای توسعه صنعت هوایی واقعیت ندارد
رامین کاشف آذر عضو شورای سیاستگذاری ستاد هوانوردی و فرودگاهی مسعود پزشکیان و دیگران سخنران این رویداد در پاسخ به پرسشهای خبرنگاران توضیح داد: در بازار خدمات هوایی کشور عرضه خیلی کمتر از تقاضا است و این خود به ایجاد رانت میانجامد، سیاست آقای پزشکیان این است که بازار را به تعادل برساند.
وی افزود: نوسازی ناوگان هوایی بدون رفع تحریمها سخت است و باید برای این امر یک تصمیم جدی گرفته شود.
کاشف آذر ادامه داد: عدم شایستهسالاری را در همه دولتها داشتیم اما آقای دکتر پزشکیان این ویژگی را دارد که میشود مطالبه شایستهسالاری را از ایشان داشته باشیم. ایران از عدم شایستهسالاری و فرقهبازی رنج میبرد.
عضو شورای سیاستگذاری ستاد هوانوردی و فرودگاهی تصریح کرد: اینکه میگویند صنعت هوایی کشور در حال توسعه است واقعیت ندارد، توجه داشته باشید که اتحادیه بینالمللی فرودگاهها شاخصهای رشد را شمار اعزامها و پذیرشهای داخلی و اعزامها و پذیرشهای بین المللی، نشست و برخواست هواپیما و کارگو اعلام کرده است. در این شرایط خوب است بدانید پس از برجام در سال حدود 60 میلیون اعزام و پذیرش داخلی در ایران رخ داد و امروز این رقم به 38 میلیون کاهش یافته است. همچنین اعزام و پذیرش خارجی کشور امسال به چهار میلیون در سال کاهش یافته در حالی که پس از برجام 12 میلیون در سال بود.
عضویت در کیپ تاون از برنامههای دکتر پزشکیان است
آرمان بیات، عضو دیگر شورای هوانوردی و فرودگاهی مسعود پزشکیان در کنفرانس خبری ستاد صنعت هوانوردی و فرودگاهی این نامزد انتخاباتی اظهار کرد: برنامه توسعه ناوگان به چند رکن بستگی دارد که اصلیترین آن بازار است، این امر همچنین نیاز به باز شدن فضای سیاسی دارد.
وی افزود: علاوه بر اینها اگر بخواهیم ناوگان را نوسازی کنیم باید روابط بینالمللی کشور را ارتقا دهیم و باید عضو کنوانسیون کیپ تاون شویم و عضویت در این کنوانسیون در برنامههای آقای پزشکیان است، ما حتی پس از برجام هم عضو کیپ تاون نشدیم در حالی که این عضویت برای ارتقای صنعت هوایی اجتنابناپذیر است. علاوه بر اینها باید ریسک اقتصادی کشور را پایین آوریم.
بیات خاطرنشان کرد: صنعت هوانوردی فقط ایرلاین نیست و شامل زیرساختها هم میشود و ارتقای زیرساختها میتواند به ایجاد درآمدهایی بینجامد که در صنعت هوایی خرج شود. دولت باید ابتدا شرایط نوسازی و بهسازی ناوگان را فراهم کند و وقتی این اتفاق افتاد و هواپیما تامین شد از سوخت باید به عنوان یک ابزار حمایتی استفاده کند. شرکتهای هواپیمایی باید شرایط رقابتی داشته باشند که خودشان همدیگر را حذف یا مردم آنها را حذف کنند نه اینکه دولت آنها را حذف کند.
وی یادآور شد: بهسازی و آموزش نیروی انسانی در برنامه صنعت هوایی کشور است و ایجاد شبکه داخلی کوتاه بین مسیرها نیز در دستور کار دولت احتمالی آقای دکتر پزشکیان قرار دارد همچنین شکل تامین ارز و بروکراسی ارزی در صنعت محل ایراد است که باید شفاف شود و شفافیت آن از موضوع سوخت هم اهمیت بیشتری دارد. دولت آقای پزشکیان دولت آمارهای دروغ و غلط نیست.
در انتصابات متخصصان رگ گردنمان را گرو میگذاریم
ناصر آقایی، عضو شورای سیاستگذاری ستاد هوانوردی و فرودگاهی مسعود پزشکیان گفت: در صنعت هوایی و در شرکتهای فرودگاهی کشور هیچ اعتباری دولتی نداریم و این شرکت خصوصی است و با اینکه در سالهای گذشته بیشتر درآمد این شرکت از حوزه هوایی بوده و در دیگر حوزهها درآمدها کاهش یافته است اما سهم ما از درآمدهای هوایی هم رو به افت است.
وی اضافه کرد: در سالهای گذشته شرایطی به وجود آمده که تنها پروازهایی که مجبور بودند از ایران عبور کنند ایران را به عنوان مسیر هوایی انتخاب میکردند، در این سالها همچنین فرصت انعقاد یادداشت تفاهمهایی برای شرکتهای فرودگاهی فراهم شد اما در دولت گذشته به دلیل انتصاب غیرمتخصصان امکان تمدید قراردادهایی که پیش از این دولت منعقد شده بود از بین رفت. همچنین گفتنی است که درآمدهای غیرهوانوردی صنعت هوایی امروز به کمتر از 15 درصد کاهش یافته است و در سه سال گذشته یک مورد قرارداد سرمایهگذاری در بیش از پنجاه فرودگاه کشور نداشتیم.
آقایی ادامه داد: فضای تجاری فرودگاه امام خمینی به قدری ضعیف است که وقتی مسافر از فرودگاه دبی به این فرودگاه میآید شوکه میشود و دلیل این اتفاقات انتصاب کارنابلدان است.
وی تصریح کرد: دکتر پزشکیان از افراد متخصص فارغ از اینکه با ایشان همسو باشد یا نباشد بهره خواهد برد و ما صنعت هوایی را با همه گرایشهای سیاسی میچرخانیم و به قول آقای پزشکیان در این مورد رگ گردنمان را گرو میگذاریم.