خبرگزاری کار ایران

رییس کل بانک مرکزی خبر داد:

راه‌اندازی اولین ریال آفشور ایران با روسیه

راه‌اندازی اولین ریال آفشور ایران  با روسیه
کد خبر : ۱۴۹۷۰۸۱

رییس بانک مرکزی اظهار داشت: ریال افشور در حال پیگیری است اگر تاخیراتی انجام شده به دلیل تعاملات با کشورهای خارجی است و به زودی اولین ریال افشور را با کشور روسیه راه اندازی خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محمدرضا فرزین در مراسم رونمایی از اجرای آزمایشی ریال دیجیتال در جزیره کیش با بیان اینکه همه شواهد نشان می‌دهد ایران در حوزه بانک الکترونیک جزو برترین‌ها است و در بخش شمولیت هم توسعه خوبی دارد، اظهار داشت: امروز عموم مردم به ابزاری الکترونیکی برای انجام خدمات بانکی دسترسی دارند و این پیشرفت‌ها با توسعه دانش و توسعهIT در کشور رخ داده است. 

وی ادامه داد: سهم اسکناس به مسکوکات از نقدینگی به ١.٣ درصد رسیده است و مردم به راحتی از طریق کارت‌های در دسترس می توانند خدمات بانکی مورد نظر خود را دریافت کنند. درباره توسعه ابزارهای بانکداری الکترونیک در ایران یکی از روسای بانک‌های مرکزی یکی از کشورهای عربی به من گفت که در ایران در مسیر یک راه روستایی و در یک جاده روستایی برای خرید محصولی اقدام کردم و آن فرد روستایی برای پرداخت وجه از پز استفاده کرد که برخورداری آن فرد از دستگاه پز باعث تعجب بسیار رییس بانک مرکزی یکی کشورهای عربی شده بود.

رییس کل بانک مرکزی تاکید کرد: ریال دیجیتال عملا همان اسکناس است و انتشار آن پایه پولی محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه البته در بانک مرکزی اقداماتی هم در رمز ارز در حال انجام است، گفت: همچنین ریال افشور در حال پیگیری است اگر تاخیراتی انجام شده به دلیل تعاملات با کشورهای خارجی است و به زودی اولین ریال افشور را با کشور روسیه راه اندازی خواهیم کرد.

فرزین گفت: در حال حاضر، ١٠۵ کشور در بحث پول دیجیتال وارد حوزه تحقیقات شده‌اند و  از بین آنها ١۶ کشور در حال اثبات مفهوم هستند و وارد مرحله آزمایشی شده‌اند و ما در مرحله آزمایشی هستیم که و بعد از آن وارد مرحله اجرا خواهیم شد تا کنون سه کشور وارد عملیاتی شدند و ایران به زودی وارد مرحله عملیات خواهد شد. آمادگی‌ها برای اجرای ریال دیجیتال در کیش به وجود آمده و زیرساخت‌های لازم در این جزیره فراهم شده‌است.

وی با اشاره به منافع اجرای ریال دیجیتال گفت: اولین منفعت ریال دیجیتال این است که برای توسعه دیجیتال و بانکداری دیجیتال در کشور  بسترسازی می‌کند و از آنجایی که در بستر ریلیتی سوار است، اقدامات برای جمع آوری اطلاعات در پرداخت را دقیق‌تر و سهل‌تر می‌کند و همچنین بطور مسقتم می‌توانیم پول را با کیف افراد پرداخت کنیم از این رو عملیات سیاست پولی را می‌ تواند دقیق تر انجام داد و مهمتر اینکه ریال دیجیتال پدافند غیرعامل است. منفعت دیگر ریال دیجیتال کم اثر شدن تحریم ها است و به کاهش آثار تحریم‌ها کمک می‌کند.

رییس کل بانک مرکزی ادامه داد: در حال حاضر، یکی از روش‌هایی پرداخت ریال دیجیتال کیو آر است که در مرحله بعد به سمت NFC می‌رویم.

فرزین با بیان اینکه از دیگر اقدامات ما در بانک مرکزی ایجاد سامانه هوشمند در حوزه ارز و نظارت است، گفت: در بخش نظارت‌ها از سامانه یکپارچه لازم برخوردار نیستم اما در در آینده نزدیک می‌توانیم سامانه متمرکز به عنوان سامانه نظارت هوشمند داشته باشیم در حال حاضر نظارت‌ها با تاخیر انجام می‌شود و پس از چند ماه از وقوع تخلف از آن مطالعه می‌شویم و برای نظارت‌های دقیق و به موقع در حال راه‌اندازی سامانه نظارت هوشمند هستیم.

وی ادامه داد: در حوزه ارز هم یک سامانه یکپارچه خواهیم داشت در مرکز مبادله سامانه ارز توافقی به زودی رونمایی خواهد شد. همچنین بازار سلف ارزداری به زودی راه می افتد و  که این بازار به سامانه الکترونیکی متصل خواهد شد .

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز