خبرگزاری کار ایران

معاون بانک مرکزی:

اعلام جزییات پرداخت‌ها با ریال دیجیتال/ حذف اسکناس از جیب مردم

اعلام جزییات پرداخت‌ها با ریال دیجیتال/ حذف اسکناس از جیب مردم
کد خبر : ۱۴۹۷۰۵۰

معاون بانک مرکزی گفت: ریال دیجیتال عملا اسکناس است و تمام ویژگی‌های ریال را دارد

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، مهران محرمیان در مراسم رونمایی از اجرای آزمایشی ریال دیجیتال در جزیره کیش اظهار داشت: امروز اجرای آزمایشی پروژه ریال دیجیتال در کیش آغاز می‌شود و باید تاکید کرد که ایران در زمینه تراکنش های الکترونیکی و شمولیت مالی جزو برترین کشور دنیا قرار دارد بطوریکه که در غرب آسیا فقط کشور ایران است که ٩٣.۵ درصد جمعیت بالای ١٨ سال آن  به بانکداری الکترونیکی دسترسی دارند.  

وی با بیان اینکه این اتفاقات و پیشرفت‌ها در بانکداری الکترونیکی در شرایط تحریم رخ داده‌است، گفت: خارجی‌ها وقتی وارد ایران می‌شوند و این امکانات بانکداری الکترونیکی را می‌بینند برای آنها  غیر قابل تصور است.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی ادامه داد:  هر ایرانی در روز به طور متوسط ۵ تراکنش دارد که سالیانه ١۴ هزار همت تراکنش انجام می‌شود که این عدد در ساتنا به ۴٠ همت می‌رسد. 

محرمیان افزود: با حذف اسکناس از جیب مردم، شاهد این بودیم که مردم برای پرداخت خرد دچار مشکل می‌شدند برای حل این مشکل، به طور قطع چاپ اسکناس این اقدام برگشت به عقب محسوب می‌شد اما برای حل این مشکل راه‌های دنیا وجود دارد که ایران هم به سمت آن رفت و آن هم چاب الکترونیک پول ایران بود در این زمینه تراکنش خرد را انتخاب کردیم و ریال دیجیتال هم در این فاز محدود نخواهد بود . 

وی با اشاره به تکمیل فازهای ریال دیجیتال تاکید کرد: در یک شرایط کار می‌کنیم که در کوچکترین مسایل تحریم‌ها مشکلاتی ایجاد می‌کند اما تیم ما در انفورماتیک در این مدت هیچ مشکل را غیر ممکن ندانستند. 

معاون بانک مرکزی گفت: ریال دیجیتال عملا اسکناس است و تمام ویژگی‌های ریال دارد بجز فیزیک و قابل حرکت و نقل و انتقالات سریع را ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به جزییات پرداخت با ریال دیجیتال تاکید کرد: با ریال دیجیتال انتقالات به سرعت انجام می شود، روش اول این است که با استفاده از کد دو شخص پرداخت کننده و دریافت کننده وجه منتقل می‌شود و در روش دوم بارکد کیو آر پرداخت انجام می شود. با دو روش پرداخت با پز و یا به صورت پی تو پی انجام می‌شد و در حال حاضر دستگاه‌های پز دو بانک ملت و تجارت در جزیره کیش فعال هستند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز