خبرگزاری کار ایران

در ۳ سال گذشته افغانستان به پرداخت سالانه ۸۰۰ میلیون متر مکعب حقابه ایران متعهد نبوده است

در ۳ سال گذشته افغانستان به پرداخت سالانه ۸۰۰ میلیون متر مکعب حقابه ایران متعهد نبوده است
کد خبر : ۱۴۹۰۳۸۰

وزیر نیرو با بیان اینکه در طول هزار روز فرصت خدمتگزاری در زمان حیات پربرکت آیت الله رئیسی افزود: طرح‌های مهندسی متعددی بدون اتکا به کشوری دیگر در 3 لایه برای تامین آب پایدار منطقه سیستان و زاهدان وارد فاز اجرا شد.

به گزارش ایلنا از وزارت نیرو، علی اکبر محرابیان در آیین افتتاح طرح جامع آبرسانی به زاهدان و سیستان، نیروگاه میل نادر، سد شهری کور و 25 طرح دیگر وزارت نیرو که هیئت دولت نیز به صورت برخط این آیین را همراهی کردند، گفت: در سفری که شهریور ماه 1400 به اتفاق رئیس جمهور شهید آیت الله رئیسی به استان سیستان و بلوچستان داشتیم، در تمام مناطق این استان به ویژه منطقه سیستان و شهرستان‌های زابل، هیرمند و زاهدان مردم گلایه‌های فراوانی بابت عدم تامین آب پایدار و بهداشتی مطرح کردند و بررسی‌ها نشان داد که وضعیت استان برای تامین آب در بخش شرب، کشاورزی و محیط زیست رضایت بخش نیست.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: در آن سفر ریاست محترم جمهور آیت الله رئیسی در اجتماع پرشور مردم عزیز استان سیستان و بلوچستان وعده دادند که تمام ظرفیت‌های کشور و دولت را برای حل مشکل آب مردم این استان که 11 درصد مساحت کشور را شامل می شود، بکار گیرند.

وی با بیان اینکه در ابتدای دولت ضریب برخورداری مردم استان سیستان و بلوچستان از آب بسیار پایین بود، اظهار داشت: بر همین اساس دولت سیزدهم و وزارت نیرو از همان ابتدا برنامه‌ریزی جامعی در مناطق مختلف استان اعم از شمال، مرکز و جنوب استان به منظور حل مشکل آب انجام دادند و صدها پروژه انتقال آب، حفر چاه و تامین آب پایدار برای مردم استان در دستور کار قرار گرفت.

محرابیان اضافه کرد: به دنبال کار جهادی که در دولت آغاز شد در کمتر از یک سال سد کهیر در جنوب استان به بهره برداری رسید که از جمله دستاوردهای این سد در ماه‌های گذشته مهار سیلاب‌های ویرانگر منطقه و جلوگیری از وقوع یک فاجعه انسانی بزرگ بود.

وزیر نیرو بیان کرد: تکمیل سد ماشکید سفلی و سد شهری کور و اجرای طرح‌های بزرگ جهاد آبرسانی از دیگر اقداماتی بود که وزارت نیرو به منظور حل مشکل آب مردم استان سیستان و بلوچستان وارد فاز اجرایی کرد.

وی افزود: با وجود اینکه طرح جهاد آبرسانی در 31 استان کشور در حال اجراست، اما به دلیل اهمیت بالای آبرسانی در استان سیستان و بلوچستان و مشکلات فراوانی که در حوزه تامین آب روستایی در این استان وجود داشت، 25 درصد از ظرفیت کل جهاد آبرسانی کشور به استان سیستان و بلوچستان اختصاص پیدا کرد.

محرابیان بیان کرد: در طول 1000 روز فرصت خدمتگزاری که در دولت سیزدهم و زمان حیات آیت‌الله رئیسی فراهم شد، روزانه 3 کیلومتر خط لوله اعم از 200 تا 2200 میلیمتر اجرایی شد که همین موضوع به بیانگر شدت و عظمت کار جهادی صورت گرفته برای آبرسانی به مناطق مختلف استان سیستان و بلوچستان در سه سال اخیر است.

وی با اشاره به اینکه در 3 سال گذشته کشور افغانستان به پرداخت سالانه 800 میلیون متر مکعب حقابه ایران از رود هیرمند متعهد نبوده است، افزود: با توجه به اینکه بدترین مشکل آبی متاثر از خشکسالی‌های پیاپی و عدم تعهد کشور همسایه به پرداخت حقابه قانونی ایران از رود هیرمند در 5 شهرستان شمالی استان و شهرستان زاهدان ایجاد شده بود، طرح‌های مهندسی  متعددی بدون اتکا به کشور دیگری در 3 لایه برای تامین آب پایدار وارد فاز اجرا شد.

محرابیان با تاکید بر اینکه تامین حقابه از هیرمند حق مسلم و قانونی ایران است و در ماه‌های اخیر نیز به دلیل رهاسازی بخشی از حقابه ایران چاه نیمه‌‌ها 300 میلیون متر‌مکعب آبگیری شده‌اند، اضافه کرد: جدا از موضوع حقابه ایران از رود هیرمند، پروژه‌های تامین آب شمال و مرکز استان در 3 لایه پیگیری شد که در لایه اول و در طول مدت کمتر از 8 ماه اجرایی شده و از جمله آن حفر 150 حلقه چاه در این منطقه بود.

وزیر نیرو ادامه داد: با وجود تلاش‌های فراوان برای تامین آب از طریق حفر چاه، مشکل بزرگی که با آن رو به رو بودیم، شوری و EC بالای 21 هزار میکروموس آب استحصال شده بود که نه تنها برای شرب بلکه برای هیچ مصرف دیگری قابل بهره‌برداری نبود.

وی با اشاره به بهره‌برداری از آخرین فناوری و تکنولوژی‌های روز دنیا برای شیرین‌سازی آب، اضافه کرد: اجرای بیش از 150 حلقه چاه، 110 کیلومتر خط لوله، 100 کیلومتر جاده دسترسی و همین میزان شبکه توزیع و فوق توزیع برق و در کنار آن احداث آب شیرین‌کن بزرگ فراساحلی با ظرفیت 100 هزار متر‌مکعب در شبانه روز در کمتر از 8 ماه از دیگر اقداماتی بود که برای حل مشکل آب شمال و مرکز استان اجرایی شد.

محرابیان درباره لایه دوم اقدامات وزارت نیرو برای حل مشکل آب شمال و مرکز استان سیستان و بلوچستان توضیح داد: در لایه دوم پروژه انتقال آب از آبخوان‌های شرقی به زاهدان و در ادامه اتصال آن به منطقه سیستان وارد فاز اجرایی شد و به همت قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) در حال احداث است که در این پروژه نیز 300 کیلومتر خط انتقال لوله، حفر بیش از 40 حلقه چاه و ایستگاه‌های متعدد پمپاژ  پیش‌بینی شده است که امیدواریم این پروژه نیز در سال جاری به بهره برداری برسد.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: در لایه سوم اجرای طرح‌های بزرگ آبرسانی به شمال و مرکز استان سیستان و بلوچستان پروژه انتقال آب از دریا در دستور کار قرار دارد و با سرعت در حال پیشرفت است.

وی در ادامه سخنان خود گفت: علاوه بر این، طرح جامع آبرسانی که در سایه پیگیری‌های مستمر و هفتگی شخص رئیس جمهور شهید اجرایی شد، پروژه‌های دیگری مانند آبگیری سد شهری کور با 100 میلیون متر‌مکعب حجم مخزن در شهرستان مهرستان و بهره‌برداری از پروژه انتقال آب به شهر هیدوج به بهره‌برداری رسید.

و‌ی در ادامه سخنان خود گفت: آبرسانی به 60 روستا در کنارک و چابهار از سد کهیر از دیگر اقداماتی بود که در این استان برای حل مشکل آب انجام شد و در تلاش هستیم تا به کل مناطق مجاور سد کهیر از طریق آب با کیفیت این سد آبرسانی انجام دهیم.

وزیر نیرو همچنین به بهره‌برداری از پروژه‌های برقی در استان سیستان و بلوچستان به ارزش 10 هزار میلیارد تومان اشاره و بیان کرد: بهره‌برداری از نیروگاه بادی میلِ نادر به ظرفیت 50 مگاوات از طریق توربین‌های 2.5 مگاواتی و توسعه و طراحی این سایت برای افزایش ظرفیت تولید برق بادی تا 600 مگاوات از دیگر اقدامات صورت گرفته در این حوزه است.

محرابیان در بخش پایانی سخنان خود افزود: 3 واحد نیروگاهی به ظرفیت 126 مگاوات و تعداد قابل توجهی طرح‌های انتقال و تقویت خط و پست، برق‌رسانی به روستاها و هوشمندسازی از دیگر اقداماتی است که امروز در استان سیستان و بلوچستان به بهره‌برداری رسمی می‌رسد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز