خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا عنوان شد:

توقف تخصیص تسهیلات بانکی برای صنایع / زیرساخت‌های تامین انرژی همچنان ضعیف است

asdasd
کد خبر : ۱۴۸۲۶۷۶

نائب رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی ایران گفت: دولت حتی از ماه‌های پایانی سال پیش تا کنون که دو ماه از سال ۱۴۰۳ می‌گذرد تسهیلاتی که به طور معمول به صنایع اختصاص می‌داد را قطع کرده و این اتفاق خود به رکود تورمی انجامیده است.

سیدباقر شریف زاده، نائب رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا از نگرانی صنعتگران برای قطعی برق واحدهای تولیدی با آغاز فصل گرم سال گفت و توضیح داد: زیرساخت‌های تامین انرژی برای صنایع همچنان ضعیف هستند و در چنین شرایطی واحد‌های تولیدی که بیش از یک مگاوات برق مصرف می‌کنند موظف شده‌اند که ۱۰ درصد از انرژی مورد نیاز در طول سال را خود تامین کنند.  

وی افزود: این راهکار در حالی به تولیدکنندگان ارائه شده که آنها تخصص و سرمایه لازم برای تولید برق را ندارند و الزام به تولید انرژی مشکلی جدید به مشکلات پیش روی آنها می‌افزاید در نتیجه نمی‌توان پیش‌بینی کرد که قطعی برق صنایع در ماه‌های گرم سال جاری نسبت به سال‌های گذشته اوضاع بهتری داشته باشد. 

شریف زاده ادامه داد: همه دغدغه تولیدکننده پیشبرد تولید و فروش است که خود طاقت‌فرسا و انرژی‌بر است، در چنین شرایطی موظف به تولید انرژی هم شده در حالی که در همه دنیا این وظیفه دولت است که زیرساخت‌ها را برای تولید فراهم کند.  

نائب رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: این شرایط نگرانی تولیدکننده‌ها را برای پیشبرد تولید در سال جاری رقم زده است. 

وی گفت: دولت در حالی جبران کمبود برق را به بخش تولید محول کرده هیچ تسهیلاتی هم در این زمینه به تولیدکنندگان نداده و هزینه اجرای این طرح پیشنهادی هم بر عهده خود تولیدکننده است؛ دولت حتی از ماه‌های پایانی سال پیش تا کنون که دو ماه از سال ۱۴۰۳ می‌گذرد تسهیلاتی که به طور معمول به صنایع اختصاص می‌داد را قطع کرده و این اتفاق خود به رکود تورمی انجامیده است. به نظر می‌رسد که دولت با هدف جذب نقدینگی از بازار و کنترل تورم ارائه تسهیلات بانکی را به همه صنایع متوقف کرده با این حال ضعف نقدینگی در واحد‌های تولیدی به معنی توقف خرید و فروش در آنهاست. 

شریف‌زاده اظهار کرد: واحد‌های بزرگ صنعتی مانند واحد‌های عظیم فولادی که اقدام به تولید برق خودتامین کرده‌اند هم سرمایه‌های کلانی در اختیار دارند و هم خودتامین شدن در برق برای آنها صرفه اقتصادی دارد. اما واقعیت این است که بیشتر واحد‌های صنعتی کشور کوچک‌مقیاس هستند، با این حال امیدواریم واحد‌های بزرگ با تولید برق بتوانند نیاز واحد‌های کوچک را هم تامین کنند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز