عراق و ترکیه به زودی توافقنامههایی درباره «جاده توسعه» امضا میکنند
وزارت حمل و نقل عراق از تنظیم چند توافقنامه دوجانبه بین عراق و ترکیه پیرامون پروژه جاده توسعه خبر داد.
به گزارش ایلنا از خبرگزاری رسمی عراق، یک هیئت فنی از وزارت حمل و نقل عراق به ریاست یونس الکعبی، مدیرکل شرکت کل راه آهن عراق به همراه نماینده شرکت مشاوره ایتالیایی به آنکارا سفر کرد.
این هیئت مذاکرات مهم و گسترده ای با مسئولان وزارت حمل و نقل ترکیه درخصوص پروژه جاده توسعه و اهمیت اقتصادی آن برای عراق، ترکیه و کشورهای منطقه و جهان برگزار کرد.
براساس بیانیه وزارت حمل و نقل عراق قرار است این مذاکرات که با حضور ارکان البیاتی، نماینده سفارت عراق در آنکارا انجام شده، منجر به امضای توافقنامه دوجانبه با نظارت محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق شود.
در این نشست، حسن بیزوک، مدیرکل راه آهن ترکیه ضمن تاکید بر اهتمام کشورش به پروژه جاده توسعه، به تمایل ترکیه برای ارائه انواع حمایت از جمله در زمینه احداث، برگزاری دوره، سیستم ها و سایر اقدامات در حوزه راه آهن اشاره کرد.
هیئت عراقی نیز گزارشی درباره اهمیت، حجم و پایداری این پروژه ارائه کرد و هیئت ترکیهای نیز مطالعات مربوط به این پروژه را ارائه کرد.
دو طرف عملیات اتصال بین دو کشور را بررسی و توافق کردند بازدید میدانی از محل اتصال در منطقه فیشخابور صورت گیرد.
هیئت ترکیهای بر آغاز سریع اقدامات که از جانب هیئت عراقی مطرح شده تاکید کرد و هیئت عراقی نیز از همتای ترکیه ای خود، ایجاد شبکه راه آهن مناسب با نمونه ای که قرار است از سوی دولت عراق اجرا شود را خواستار شد.
دو طرف بر سر تعیین سازوکار همکاری مشترک علاوه بر تبادل تجربه و تمرکز مشترک بر سر محل اتصال راه آهن دو کشور در فیشخابور توافق کردند.
همچنین طرف ترکیه ای تأکید کرد که ساخت خط آهن 133 کیلومتری از مرز عراق و ترکیه به خط آهن ترکیه را آغاز کرده که ضامن اتصال بندر بزرگ فاو به اروپاست.
پیش از این، یونس خالد، مدیرکل شرکت کل راه آهن عراق، گفت که پروژه راهبردی جاده توسعه، پروژه مکمل بندر بزرگ فاو است و بزرگترین پروژه در سطح عراق به شمار می رود که شامل خط راه آهن دوگانه و جاده ای است که با آخرین فناوری ها احداث می شود.
به گفته خالد این پروژه به طول 1200 کیلومتر از بندر فاو آغاز و به مرز عراق و ترکیه در منطقه فیشخابور ختم می شود.
وی بیان کرد که خط آهن این پروژه از ده استان عراق عبور می کند.
خالد توضیح داد که این خط دوطرفه است و قطارهای آن با انرژی برق کار می کند و با تازه ترین فناوری ها طراحی شده است و همه ابزارهای ایمنی و وسایل ارتباطی نوین در آن وجود دارد.
وی اشاره کرد که این پروژه در سال 2028 به بهره برداری می رسد و گذرگاه مهمی از عراق به بازارهای اروپا خواهد بود.
خالد اظهار داشت که این پروژه در سه مرحله خواهد بود که در مرحله نخست در سال 2028، خط آهن و بزرگراه آماده بهره برداری می شود.
مدیرکل شرکت کل راه آهن عراق تصریح کرد که ظرفیت پیش بینی شده برای این پروژه در مرحله نخست به 3.5 میلیون کانتینر در سال و 22 میلیون کالا علاوه بر خدمت رسانی به حدود 15 میلیون مسافر در سال میرسد.
وی درباره درآمدهای این پروژه گفت که حجم پیش بینی شده برای درآمدها از کالاها حدود 4 میلیارد دلار و از مسافران نزدیک به 850 میلیون دلار در سال است.
خالد توضیح داد که پروژه راه آهن 10.5 میلیارد دلار و پروژه بزرگراه 6.5 میلیارد دلار هزینه خواهد داشت که در مجموع نزدیک به 17 میلیارد دلار هزینه کل پروژه می شود.