خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر راه و شهرسازی در نشست خبری مطرح کرد:

سازمان برنامه کمر راه‌آهن را خم کرده‌ است/ صورت‌مان را با سیلی سرخ نگه داشتیم

سازمان برنامه کمر راه‌آهن را خم کرده‌ است/ صورت‌مان را با سیلی سرخ نگه داشتیم
کد خبر : ۱۳۸۴۹۴۲

مدیرعامل شرکت راه‌آهن اظهار داشت: طبق قانون باید یک درصد از فروش نفت سهم دولت به حوزه ریاست تخصیص داده می‌شد اما هر سال سازمان برنامه این موضوع را خط زده است. سازمان برنامه و جود در سالهای گذشته از این محل ٧هزار و ٧٠٠ میلیارد تومان سهم حمل و نقل ریلی را نداده و کمر حوزه ریلی را خم کرده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، میعاد صالحی در نشست خبری با اشاره به وضعیت و عملکرد راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: نمی‌خواهم گذشتگان را بکوبم و حتما در ١٠٠ سال گذشته تلاش‌هایی در این بخش شده تا اینکه این امانت به من سپرده شد. اما بدون هیچ گونه تعارف و پرده پوشی می‌گویم که راه‌آهن را با شرایط و وضعیت خوبی تحویل نگرفتیم.

وی ادامه داد: متاسفانه در سال ٩٧ با وجود تنش‌های ارزی و با توجه به اینکه بخشی از قطعات حوزه ناوگان و زیرساخت ارزی و وارداتی هستند بودجه راه آهن فقط ٣٠ درصد رشد داشت و همچنین در سال ٩٩ با تکرار تنش ارزی در حالی که هزینه‌ها ٢۵٠ درصد افزایش یافت اما میزان افزایش بودجه حدود ٣٠ درصد بود. بنابراین در آن دوره فقر و توزیع بدهی در شرکت راه‌آهن به وضوح دیده شد و به دنبال آن در سال ١۴٠٠ با انباشت از بدهی ها و انباشت عدم تعمیرات مواجه شدیم. 

مدیرعامل شرکت راه‌آهن با اشاره به تخصص خود در حوزه ریلی گفت: من دانش آموخته صنعتی شریف  هستم و ١۵ سال در حوزه ریلی مورد تحقیق و مطالعه داشتم و با توجه به این مطالعات می‌گویم که دچار عقب ماندگی مزمن در این حوزه شدیم. بنده در حوزه اقتصادرانی سال‌ها فعالیت داشتم و صندوق  بازنشستگی را برعهده داشتم که ١٨٠ شرکت دولتی زیر مجموعه آن بود بنابراین به خوبی می‌دانستم یکی از گلوگاه ما حمل و نقل بوده که سال‌ها حوزه ریلی کنار گذاشته شده بود.

وی ادامه داد: سالهاست که بیشترین تمرکز و سرمایه‌گذاری در حوزه حمل و نقل جاده‌ای بوده و بیشترین ارایه سوخت و یارانه به این حوزه تخصیص داده شده، در حالی است که سالانه  ١٧ هزار کشته را در حمل و نقل جاده‌ای به جا مانده اما بودجه که می‌آید به سمت حمل و نقل جاده‌ای هدایت می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه حضرت آقا در سال ٩۴ فرمودند که اولویت در حمل و نقل باید با ریل باشد اما این اتفاق نیفتاد، گفت: طبق قانون باید یک درصد از فروش نفت سهم دولت به حوزه ریاست تخصیص داده می‌شد اما هر سال سازمان برنامه این موضوع را خط زده است. سازمان برنامه و جود در سالهای گذشته از این محل ٧هزار و ٧٠٠ میلیارد تومان سهم حمل و نقل ریلی را نداده و کمر حوزه ریلی را خم کرده است. 

وی با تاکید بر اینکه راه آهن با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشته است، ادامه داد: وقتی راه‌آهن را تحویل گرفتیم با ٣ هزار میلیارد تومان بدهی و ٣ هزار میلیارد تومان انباشت در تعمیرات مواجه شدیم و دچار عقب‌ماندگی جدی در حوزه بهسازی خطوط راه آهن شدیم.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن با بیان اینکه برنامه ما این است که گفتمان ترانزیت را پررنگ کنیم، گفت: در سنوات گذشته می‌گفتند کریدورها را از ایران را ربودند اما توانستیم کریدور جدید ایجاد کردیم. در سال گذشته توانستیم از شمال روسیه به سمت هند  کریدور ریلی ایجاد کردیم و از روسیه تا بندر عباس تمام مسیر ریلی است و هر چند این مسیر وجود داشت اما از این مسیر استفاده نمی‌شد.

صالحی افزود: این مسیر از مهرماه سال ١۴٠١ علمیاتی شد و مستمرا قطار از این مسیر در حال سیر است به طوریکه ٨٠٠ واگن باری از روسیه به هند ترانزیت شده است و در حالی که در گذشته نقاشی این کریدور را می‌کشیدند اما ما این مسیر را احیا کردیم.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز