ایلنا بررسی کرد:
سرنوشت کروزهای جامجهانی قطر چه شد؟/ معاون سازمان بنادر: بلااستفاده در آب ماندند
معاون سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: در حال حاضر یکی از این کشتیهای کروز در بوشهر و دیگری در بندر عباس بلااستفاده مانده است
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، پیش از برگزاری جام جهانی در قطر، بخش خصوصی در ایران توانست نسبت به تامین دو فروند کشتی کروز برای جابه جایی مسافران از ایران به قطر اقدام کند و قرار بر این بود که این دو فروند کروز از بندر بوشهر علاقهمندان به تماشای مسابقات جام جهانی به دوحه برسانند اما در آستانه آغاز جام جهانی، قطر اعلام کرد که در پذیرش کشتیهای کروز محدودیت دارد و اجازه جابهجایی مسافر را به کشتیهای کروز را نداد.
پس از آن هر چند قرار شد از این کروزها برای سفرهای دریایی خارجی و گردشگری بین جزایر داخلی استفاده شود اما خبری از سفرهای دریایی با کروز وطنی نشد در حالیکه برای تامین این کشتیها سرمایهگذاری قابل توجهی شده بود.
علی نازی، معاون سازمان بنادر در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره آخرین وضعیت دو فروند کشتی کروز در آبهای ایران اظهار داشت: این دو فروند کشتی کروز از اموال بخش خصوصی هستند، در یَد دولت نیستند که بتوانیم برای بکارگیری این کشتیهای کروز در سفر و گردشگری دریایی برنامهریزی داشته باشیم اما در طول یک سال گذشته تسهیلاتی برای مالک این دو فروند کشتی کروز فراهم کردیم
وی با بیان اینکه در حال حاضر یکی از این کشتیهای کروز در بوشهر و دیگری در بندر عباس بلااستفاده مانده است، تاکید کرد: ظرفیت یکی از این کروزها 680 صندلی با ظرفیت پذیرش 120 خودرو است و کشتی کروز سانی هم به صورت هتلینگ است و ظرفیت بیشتری دارد و در ایران تنها کشتیهای کروز محسوب میشوند. احتمالا برای مالک عدم استفاده از این دو فروند کشتی کروز به صرفهتر است، در حالی که کشتی چه حرکت کند و چه بلااستفاده بماند هزینه نگهداری قابل توجهی دارد و در شرایطی که از آن استفاده نشود تنها هزینه سوخت موتور از مجموع هزینهها کسر میشود
معاون سازمان بنادر با بیان اینکه تسهیلات خوبی برای استفاه از این کشتیها در نظر گرفتیم، گفت: از جمله این تسهیلات، تسهیلگری در بخش تعمیرات و تعرفهها بوده و همچنین در بخش تخصیص سوخت یارانهای مصوباتی داشتیم و رایزنی و مذاکرات با کشورهای حاشیه خلیج فارس انجام شد تا با استفاده از این کشتیها خط مسافری منظم برقرار شود. با وجود این تعدد تسهیلات و مشوقها باید بخش خصوصی برای فعالیت در این حوزه عزم و اراده داشته باشد و سازمان بنادر به عنوان دولت وظایف خود را برای تسهیلگری انجام داده است.
نازی ادامه داد: البته ناگفته نماند هنوز با توجه به این مصوبات انجام شده و تفاهمات انجام شده اما هنوز تخصیص سوخت یارانهای تخصیص داده نشده و نمی دانیم علت مخالفت وزارت نفت چه بوده و چرا به اجرا نمیرسد اما تمام موافقتنامهها و مصوبات صورت پذیرفته و اجرای این مصوبه 80 درصد بر قیمت تمام شده سفرهای دریایی اثر میگذارد بطوریکه قراربر این است با اجرای این مصوبه 80 درصد سوخت مورد مصرف یارانهای و 20 درصد به صورت بانکرینگ تامین شود.