خبرگزاری کار ایران

صادرات بنزین و گازوییل از افریقا تا اروپا/ اگر محدودیت خوراک نداشتیم نیاز بنزین داخل کشور را تامین می کردیم

صادرات بنزین و گازوییل از افریقا تا اروپا/ اگر محدودیت خوراک نداشتیم نیاز بنزین داخل کشور را تامین می کردیم
کد خبر : ۱۳۱۶۳۷۳

وارثی ظرفیت اولیه سالانه تولید و صادرات بنزین را ۳۰۰ هزار تن و گازوییل را ۲۵۰ هزار تن اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، حمزه وارثی در نشست خبری در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ما در ابتدای فعالیت تولید مشتقات نفتی داشتیم و از سال ۹۴ تولید روغن موتور و ضد یخ را با محوریت صادرات به حوزه کشورهای حاشیه خلیج فارس، غرب آفریقا و شرق اروپا آغاز کردیم و از سال ۹۸ وارد حوزه هیدروکربوری شدیم.

وی با بیان اینکه خوراک پتروپالایشگاه میعانات گازی و نفت سفید است و یکی از پیشرفته تربن مجموعه تکنولوژی وارداتی را داریم، افزود: ما ۵ محصول اصلی داریم و از میعانات و‌ نفت سبک برای تولید بنزین با ۳ کلاس مختلف کیفی و گازوییل را برای صادرات و اکتان افزا را برای مصرف داخل و صادرات استفاده می کنیم.

عضو اتحادیه صادرکنندگان فراورده های نفت، گاز و پتروشیمی با بیان اینکه ما چند سال صادرکننده بنزین و گازوییل بودیم به طوری که بازار خاورمیانه هم دست ما بود، گفت: با این وجود امسال واردکننده شدیم، زیرا نه تنها به زیرساخت‌ها بلکه به بخش خصوصی به عنوان بازوی قدرتمند حاکمیت برای تولید انرژی توجهی نداشتیم و این در حالی است که میعانات گازی با توجه به محدودیت تحریم روی دریا شناور و بلاتکلیف است.

وی با بیان اینکه سخت ترین شرایط را برای تحویل خوراک به ما اعمال می کنند، خاطرنشان کرد: دیدگاه توزیع خوراک با شعار حمایت ار تولید و رفع موانع جهت تامین خوراک بخش خصوصی همخوانی ندارد.

وارثی با اعلام اینکه اکنون بخش صادرات ما با ۵ درصد ظرفیت کار می کند، بیان داشت: این شرایط در حالی است که ما صادرکننده نمونه هستیم و اکر مانع تراشی نشود سال آینده می توانیم ۵۰۰ میلیون دلار صادرات داشته باشیم.

وی با بیان اینکه بزرگ‌ترین چالش ما تحریم از داخل است، گفت: اواخر دولت روحانی به ما اعلام شد که میعانات را برای تولید گازوییل با کیفیت نیروگاهها در اختیار ما قرار می دهند اما با تغییر دولت این موضوع به حاشیه رفت.

وارثی ظرفیت اولیه سالانه تولید و صادرات بنزین را ۳۰۰ هزار تن و گازوییل را ۲۵۰ هزار تن اعلام کرد.

وی با بیان اینکه ما بخاطر محدودیت ها از توسعه مجموعه منصرف شدیم، خاطرنشان کرد: اکنون تلاش می کنیم پایانه حمل و نقل ریلی ایجاد کنیم، تفاهم‌نامه خرید و احداث پایانه امضا و به تایید مسئولین ذیربط رسیده اما در دیدگاه‌های کارشناسی به مشکل برمی خوریم. 

مدیر عامل شرکت کاسپین شیمی پاسارگاد با بیان اینکه در حال احداث یک پتروپالایشگاه در فارس با ظرفیت ۷۰ هزار بشکه در روز هستیم، خاطرنشان کرد: اکتان بنزین تولیدی ما در حال حاضر ۸۶ تا ۹۸ است.

وی ادامه داد: بازار صادراتی بنزین ما افغانستان و عراق و از طریق امارات به بازارهای بین المللی دست یافته ایم.

وی تاکید کرد: اگر فاز دوم و سوم پالایشگاه راه اندازی می شد به تولید ۲ میلیون تن می رسیدیم.

وارثی گفت: اکنون نفتای تولیدی ما به مصرف خوراک پتروشیمی ها برای تولید بنزین می رسد.

وی رقم اشتغال‌زایی پتروپالایشگاه را ۳ هزار نفر ذکر کرد.

وارثی با اشاره به همایش تقدیر از صادرکنندگان‌ نمونه استان قم یادآور شد: دو سال متوالی از سوی اتاق بازرگانی به عنوان صادرکننده نمونه استان قم انتخاب شدیم.

وی با اشاره به توان بخش خصوصی برای تولید بنزین و کمک به جبران کسری های کنونی گفت: ما منعی برای واردات تکنولوژی نداریم و این امکان را داریم که بنزین و گازوییل با کیفیت بالا تولید کنیم اما دولت ما را کنار خود نمی بیند و به این ترتیب باعث شده بازارهای ما در قزاقستان و ترکمنستان از دست برود و اکنون باید دنبال بازار بگردیم.

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز