خبرگزاری کار ایران

با وجود تحریم‌ها روی داد؛

افزایش ۱۰ درصدی تجارت روسیه و ژاپن

افزایش ۱۰ درصدی تجارت روسیه و ژاپن
کد خبر : ۱۳۱۵۱۳۸

تجارت بین روسیه و ژاپن در 11 ماهه اول سال 2022 علیرغم تحریم‌های مرتبط با اوکراین که توسط غرب علیه مسکو اعمال شد، شاهد افزایش سالانه 10 درصدی بود.

به گزارش ایلنا از تاس، بر اساس آمار دولت ژاپن، تجارت بین روسیه و ژاپن در ۱۱ ماهه اول سال ۲۰۲۲ علیرغم تحریم‌های مرتبط با اوکراین که توسط غرب علیه مسکو اعمال شد، شاهد افزایش سالانه ۱۰ درصدی بود. از نظر ارزش، تجارت دوجانبه به ۲.۳۶۵ تریلیون ین (حدود ۱۸ میلیارد دلار) گزارش شده است.

این افزایش عمدتاً به نوسانات در بازار جهانی انرژی نسبت داده می‌‍شود، چون قیمت نفت به دلیل بازگشایی اقتصادها پس از کووید-۱۹ و به دنبال آن تحریم‌های ضد روسیه و اقدامات تلافی جویانه مسکو افزایش یافت.

روسیه، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان نفت در جهان، همچنان یکی از تامین کنندگان اصلی گاز طبیعی مایع (LNG) به ژاپن است. این کشور تحریم شده حدود ۹ درصد از واردات سوخت ژاپن را به خود اختصاص داده است. گاز روسیه ۳ درصد از تولید برق در ژاپن را تشکیل می‌دهد.

در نتیجه، افزایش قیمت گاز در سال ۲۰۲۲ باعث شد واردات ژاپن از روسیه از نظر پولی ۳۵ درصد افزایش یابد و به ۱.۸۲ تریلیون ین (نزدیک به ۱۳.۹ میلیارد دلار) برسد.

در همین حال، صادرات ژاپن به روسیه ۳۰.۷ درصد کاهش یافت و به حدود ۵۴۰ میلیارد ین (حدود ۴.۱۴ میلیارد دلار) رسید.

توکیو خرید نفت خام روسیه را در ماه‌های جولای و آگوست به صفر رساند. علاوه بر این، ژاپن به طرح سقف قیمت نفت که در ماه گذشته توسط کشورهای گروه هفت تصویب شد، پیوسته است. این مکانیسم محموله‌های نفتی روسیه را که بالای ۶۰ دلار در هر بشکه معامله می‌شوند، از دریافت خدمات کلیدی ارائه شده توسط شرکت‌های غربی از جمله بیمه منع می کند.

تحریم‌های ژاپن علیه روسیه بیش از ۵۰ شرکت و بیش از ۹۰۰ فرد را هدف قرار داده است. علاوه بر این، مقامات ژاپنی دارایی‌ بانک‌های روسیه و دارایی‌های نزدیک به ۴۰ شرکت و سازمان را مسدود کرده‌اند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز