خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری ایران خبر داد:

ساخت فرودگاه جدید در کشور ممنوع شد

ساخت فرودگاه جدید در کشور ممنوع شد
کد خبر : ۱۳۱۰۷۴۵

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری ایران اظهار داشت: طبق قانون دیگر ساخت فرودگاه جدید توسط شرکت فرودگاه ممنوع شده است مگر اینکه توجیه اقتصادی داشته باشد که در حال حاضر ساخت هیچ فرودگاهی توجیه اقتصادی ندارد مگر توسعه فرودگاه چابهار.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، حمیدرضا سیدی در نشست خبری نمایشگاه حمل و نقل با بیان اینکه ۵٣ فرودگاه در کشور تحت مدیریت شرکت فرودگاه‌ها هستند، اظهار داشت: این تعداد فرودگاه روزانه به ١۵٠٠ پرواز سرویس ارایه می‌دهند و ٢۴ میلیون مسافر در این تعداد فرودگاه تردد داشتند که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته افزایش ٣٠ درصدی داشته و پیش بینی می‌کنیم این میزان افزایش تا پایان سال به ۴٠ درصد برسد.

وی ادامه داد: از این تعداد فرودگاه، ٢۶ فرودگاه مرز هوایی دارند و هفته گذشته استانداردترین باند پروازی در خاورمیانه را در فرودگاه مهرآباد به افتتاح رساندیم.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری ایران با اشاره به افتتاح ۴۵٩ میلیارد تومان پروژه بزودی بهره‌برداری می‌شود، گفت: به زودی فرودگاه گناباد که از ٣٠ سال از آغاز ساخت آن می‌گذرد، به افتتاح خواهد رسید و صدها میلیارد تومان اعتبارات دولتی در سه دهه گذشته صرف این پروژه شده‌بود.

سیدی از ممنوعیت ساخت فرودگاه جدید خبر داد و گفت: طبق قانون دیگر ساخت فرودگاه جدید توسط شرکت فرودگاه ممنوع شده است مگر اینکه توجیه اقتصادی داشته باشد که در حال حاضر ساخت هیچ فرودگاهی توجیه اقتصادی ندارد مگر توسعه فرودگاه چابهار.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه برای برقراری ارتباط شبکه ای پروازی نیاز به ۵۵٠ فروند هواپیما داریم، ادامه داد: در حال حاضر یک سوم این تعداد ناوگان در کشورمان فعال هستند.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها با تاکید بر اینکه عده‌ای در طول چند دهه گذشته به بهانه‌های مختلف فرودگاه مهرآباد را ضعیف و فقیر نگه داشتند، گفت: هر زمانی که مدیرانی نخواستند برای توسعه مهرآباد نخواستند کاری انجام دهند اعلام کردند که پروازهای داخلی به زودی به فرودگاه امام انتقال پیدا می‌کند. در حالی که فرودگاه امام توان اضافه جانبه جایی ١۶ میلیون مسافر را ندارد و اساسا امکان انتقال پروازهای داخلی به فرودگاه امام نیست.

سیدی از ساخت ترمینال ١٠٠ هزار متری در فرودگاه مهرآباد خبر داد و گفت: طرح توسعه فرودگاه مهرآباد در حالی آغاز می شود که عده ای در سالهای گذشته نفس این فرودگاه را گرفتند و الان هم درست بردار نیستند.

مدیرعامل شرکت فرودگاه ها با بیان اینکه هیچ یک از رادارهای فرودگاهی منقضی نشده‌اند، اظهار داشت: ٢۶ رادار فرودگاهی در حال کار هستند و اجازه انقضا را ندادیم و همواره به روز رسانی این رادارها در حال انجام است.شاید طول عمر ٢٠ ساله داشته باشند اما منقضی نشده‌اند.

وی با اشاره به استفاده از توان داخلی در بحث راداری تاکید کرد: از نصب رادار کوشک بزم سه سال هم نمی‌گذرد و به زودی رادار دیگری در ارتفاعات شیراز نصب خواهیم کرد.

سیدی همچنین درباره میزان بدهی ایرلاین‌ها به شرکت فرودگاه‌ها گفت: میزان بدهی سه شرکت هواپیمایی به ٢ هزار میلیارد تومان رسیده و ایرلاین‌ها بر این باورند که از آنجایی که دولت به آنها بدهکار است، این بدهی آنها به شرکت فرودگاه‌ها باید تهاتری شود.

همچنین در این نشست سعید چلندری، سرپرست شرکت شهر فرودگاهی امام با اشاره به توسعه فرودگاه امام اظهار داشت: در سالهای گذشته به توسعه فرودگاه امام توجه نشده در حال حاضر ۴۵٠٠ میلیارد تومان پروژه عمرانی در فرودگاه در دست اجرا است که ٢١٠٠ میلیارد تومان آن از منابع شرکت شهر فرودگاهی تامین شده و مابقی از سوی بخش خصوصی تامین مالی شده‌است.

وی با اشاره به آغاز ساخت فاز دو توسعه فرودگاه امام گفت: ترمینال جدید فرودگاه امام با مساحت ۴١٠ هزار متری شروع به ساخت می‌شود که این یک ترمینال مستقل خواهد بود. برای ساخت این ترمینال مذاکرات خوبی با دو شرکت خارجی و ۴ شرکت داخلی داشتیم و که با شرکت‌های خارجی تفاهم‌نامه‌ای هم منعقد شده و میزان اعتبارات ساخت ۳ میلیون یورو خواهد بود.

چلندری در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر اعلام قرارگاه خاتم‌الانبیا برای حضور در توسعه فرودگاه امام گفت: هیچ همکاری در پروژه‌های توسعه فرودگاه حضرت امام با قرارگاه خاتم الانبیا نداریم اما شهرداری منطقه با همکاری قرارگاه در حال ساخت پروژه مترو پرند هستند.

وی با اشاره به گلایه‌ای از مرحوم رستم قاسمی وزیر سابق وزیر راه و شهرسازی از وضعیت فرودگاه امام اظهار داشت: مرحوم قاسمی به درستی به مشکلات فرودگاه امام اشاره کردند و گفته‌های وی درباره وضعیت فرودگاه درست بود اما مرحوم گفته بود که پروژه خوبی است اما کافی نیست. دلیل وضعیت امروز فرودگاه امام این است که این فرودگاه با تعدد مدیریتی مواجه شد و فرودگاه امام به پایگاه سیاسی تبدیل شده بود و مدیرانی در این مجموعه حضور پیدا کردند که تخصصی در بحث صنعت هوانوردی نداشتند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز