ایلنا گزارش میدهد:
روسیه منتظر ایران و کریدور شمال- جنوب نماند/ ترکیه مسیر ترانزیتی جدید روسها
سرویس حمل دریایی کانتینر بین روسیه و چین از طریق ترکیه توسط گروه حمل و نقل روسی فسکو با عبور از کانال سوئز و دریای سیاه راه اندازی شد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، در حالی که مسئولان و مقامات کشورمان مدعی هستند پس از اعمال تحریمها علیه روسیه، نگاه مسکو به سمت ایران و مسیر ترانزیتی کریدور شمال – جنوب است و روسها به دنبال تسهیل تردد از مسیر ایران هستند اما طبق اخبار رسانههای خارجی، روسیه انتقال بار از مسیر ترکیه را آغاز کرده است.
طبق خبر منتشر شده از سوی یک سایت روسی «seanews.ru»، سرویس حمل دریایی کانتینر بین روسیه و چین از طریق ترکیه توسط گروه حمل و نقل روسی فسکو با عبور از کانال سوئز و دریای سیاه راه اندازی شده است.
فسکو اعلام کرده که این اولین سرویس منظم دریایی بین روسیه و چین است که از امکانات بندری استانبولِ ترکیه به عنوان مرکز ترانشیپ استفاده می کند.
روسیه و چین در حالی ترکیه را به عنوان مسیری برای ترانزیت بار و حمل و نقل کالا انتخاب کردهاند که گمان میرفت انتخاب شرکای راهبردی تجاری کشورمان در منطقه، ایران باشد.
این سرویس جدید با نام تجاری FESCO Black Sea Service (FBSS) هر دو هفته یکبار در مسیر نووروسیسک - استانبول - شکو - نینگبو - شانگهای - چینگدائو و بالعکس ارائه میشود و مدت زمان ترانزیت و حمل کالا در این سرویس از چین به استانبول بین ۳۰-۳۵ روز و مدت زمان ترانزیت در مسیر نووروسیسک ۴۰-۴۵ روز است.
در شرایط کنونی میتوان گفت که ترکیه برنده بزرگ تحریمهای غرب علیه مسکو در زمینه حمل و نقل بوده چراکه مسیر دسترسی به روسیه از طریق کریدور شمال جنوب به دلیل تکمیل نشدن شبکه ریلی ایران و همچنین ظرفیت اندک حمل و نقل دریایی بین بنادر شمال ایران و بندر آستاراخان هر روز ضعیفتر میشود و در مقابل بنادر ترکیه امروز به دروازه هایی مطمئن برای صادرات و واردات روسیه تبدیل شدهاند.
در همین حال، شرکت حمل و نقل کانتینری RUSCON (بخشی از گروه دلو که اخیرا سهام ای پی مولر - مرسک را در مجموعه گلوبال پورتز خریده است)، یک سرویس چند وجهی جدید برای تحویل کالا از ترکیه به روسیه از طریق بندر نووروسیسک راه اندازی کرده است.
از طریق این سرویس، محمولات مختلف در استانبول و در انباری اختصاصی تخلیه و سپس بر روی کشتی بارگیری و به ترمینال NUTEP در بندر نوووروسیسک منتقل و بعد از آن از طریق سرویس ریلی شرکت حمل و نقل کانتینری RUSCON و یا با کامیون به هر نقطه از روسیه تحویل داده میشوند.
در حالی که به تصور مسئولان کشورمان، روسیه به کریدور ترانزیتی عبوری از ایران وابستگی دارد و عدم دسترسی به مسیر ایران میتواند به عنوان نمونه محدودیتی برای تجارت بین هند و روسیه محسوب شود، اخیرا دستیار رئیس جمهور روسیه اعلام کرده که گردش مالی ناشی از تجارت بین روسیه و هند به بیش از دو برابر رسیده و در سال جاری نیز ۱۲۰ درصد افزایش داشته اما تغییر معناداری در مورد تردد بار از مسیر کریدور شمال - جنوب مشاهده نمیشود و اکنون کشتیهای باری چارتر شده توسط تجار هندی و روسی در مدت ۲۵ روز مسیر بین بنادر ناواشیوا (بمبئی) و نووروسیسک روسیه را از طریق کانال سوئز و دریای سیاه طی میکنند بدون آنکه معطل محدودیتهای کریدور شمال - جنوب به ویژه در محدوده دریای خزر شوند.