خبرگزاری کار ایران

دبیر انجمن کشتیرانی در گفت‌وگو با ایلنا:

ترانزیت از مسیر ایران به روسیه افزایش یافت/ دهلی مسیر پاکستان را به کشورمان ترجیح داد

ترانزیت از مسیر ایران به روسیه افزایش یافت/ دهلی مسیر پاکستان را به کشورمان ترجیح داد
کد خبر : ۱۲۴۵۸۰۶

دبیر انجمن کشتیرانی اظهار داشت: طی دو سال گذشته حجمی از کمک‌های گندم اهدایی هند به افغانستان از مسیر ایران منتقل شد اما به دلیل وجود مشکلات زیرساختی در ایران انتقال این کالاها که تا سقف یک میلیون تن پیش‌بینی می‌شد، متوقف شد. در ادامه دیدیم که این محموله گندم‌ها از طریق کشور پاکستان که اتفاقا تعارضات سیاسی بسیاری با هند دارد حمل و منتقل می‌شود.

مسعود پلمه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره اثرگذاری شرایط روسیه در افزایش ترانزیت کالاهای هندی از مسیر ایران اظهار داشت: هر سه کشور ایران، هند و روسیه اراده افزایش مبادلات کالا از کریدور شمال- جنوب را دارند و تیم‌های سیاسی و اقتصادی سه کشور در دو ماه گذشته در سفرهای متعدد مذاکرات خوبی را در این باره داشتند. کمتر از یک ماهه گذشته میزبان هیات روسی متشکل از 65 نفر از مدیران، مقامات و بخش خصوصی و تجار روسیه بودیم که که در راس این هیات نوواک، معاون نخست وزیری روسیه، حضور داشت و مذاکرات بسیار خوبی بین دو طرف صورت گرفت.

وی ادامه داد: در این دیدار با طرف روسی درباره مباحث لجستیکی، بندری و دریایی مذاکراتی برای احیای کریدور شمال- جنوب و ایجاد ارتباطات دریایی، ریلی و جاده‌ای برای افزایش تبادلات کالایی چه به صورت ترانزیت در مسیر روسیه یا افزایش واردات و صادرات تفاهمات خوبی حاصل شد و طبق قرار؛ هفته اول تیرماه هم تیمی از ایران برای تکمیل این مذاکرات عازم روسیه خواهد شد تا این مذاکرات منجر به تفاهمات برای احیای هر چه بیشتر همکاری‌ها شود.  

دبیر انجمن کشتیرانی با بیان اینکه با وجود محدودیت‌های بسیار زیادی در ترانزیت به ویژه در بخش ناوگان ریلی، جاده‌‌ای و دریایی داریم اما شاهد افزایش حمل بار از مسیر ایران بودیم، گفت: صادرات و واردات از /به روسیه و ترانزیت از مسیر ایران به این کشور افزایش یافته هر چند که هند هنوز بار قابل توجه‌ای را از مسیر ایران ارسال نکرده اما شاهد افزایش تردد کالا از /به مبدا و مقصد روسیه از سایر کشورها از مسیر ایران بودیم.

پلمه در پاسخ به این سوال که چرا هند اخیرا مسیرهای پاکستان و گرجستان را ارسال بار به مقصد ترجیح داده ، اظهار داشت: واقعیت روشن این است که هر کشوری که وارد یک تعامل اقتصادی می‌شود به دنبال کسب منفعت است و اگر پاشنه آشیل این توافقات را چابهار در نظر بگیریم، این بندر به دلایل مختلف نتوانسته تا به امروز بازده مورد نظر و صحیح اقتصادی را داشته باشد.

وی تاکید کرد: در این شرایط طبیعی است که هند به دنبال سایر کریدورها باشد. طی دو سال گذشته حجمی از کمک‌های گندم اهدایی هند به افغانستان از مسیر ایران منتقل شد اما به دلیل وجود مشکلات زیرساختی در ایران انتقال این کالاها که تا سقف یک میلیون تن پیش‌بینی می‌شد، متوقف شد. در ادامه دیدیم که این محموله گندم‌ها از طریق کشور پاکستان که اتفاقا تعارضات سیاسی بسیاری با هند دارد حمل و منتقل می‌شود. همچنین پس از آن اخباری منتشر شد که کالاهای هند به روسیه از دریای سیاه و گرجستان حمل و ارسال می‌شود که اگر از دریچه اقتصادی نگاه به این موضوع کنیم، اقدامی که هند برای انتقال کالاهای خود انجام داده، درست بوده است و ما باید تمام بسترهایی که هند را مجاب کند کالاهای خود را از مسیر ایران عبور دهد، فراهم آوریم.  

دبیر انجمن کشتیرانی ادامه داد: اولین موضوع این است هزینه‌های ترانزیت در ایران بسیار زیاد است و برای جذب مشتری باید هزینه‌ها را کاهش دهیم. موضوع دیگر این است که مدت زمان ترانزیت کالا از مسیر ایران باید کاهش پیدا کند و بتوانیم فرصتی ایجاد کنیم که هند توجیه اقتصادی، سیاسی و توجیه عقلی برای تردد از ایران پیدا کند و داشته باشد.       

پلمه گفت: 5 ساله گذشته یک تست ترانزیتی از هند به بندر عباس و در نهایت به مرزهای شمالی و روسیه انجام شد که این تست 28 روز به طول انجامید هر چند این زمان در حال حاضر کاهش یافته اما هنوز هم گرفتگی‌هایی وجود دارد  که در حال تلاش هستیم به ایده‌آل‌ها نزدیک شویم. 

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز