تمایل اتحادیه اروپا برای توسعه روابط تجاری با ایران
دوره آموزشی دیپلماسی تجاری به همت سازمان توسعه تجارت برای کارشناسان اقتصادی و بین المللی وزارت امور خارجه، کارشناسان و رایزنان بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت با هدف آشنایی با آخرین روشها و دستاوردهای مرکز تجارت بین الملل در زمینه خدمات رسانی موثر به تجار و ظرفیتسازی در این زمینه برگزار شد.
به گزارش ایلنا از سازمان توسعه تجارت ایران، دیپلماسی تجاری مجموعهای از فعالیتهای دیپلماتیک و بازرگانی است که برای ارتقای روابط تجاری بین کشورها صورت میگیرد. با گسترش روزافزون تجارت بین کشورها، این موضوع اهمیت ویژهای به خود و دولتها و کشورهای مختلف سعی در ارتقای روابط تجاری خود دارند.
دیپلماسی تجاری دولتها را در رسیدن به اهدافی همچون پیوندهای روزافزون با اقتصاد جهانی، ایجاد شغل و رشد اقتصادی یاری میرساند. همچنین به بنگاههای اقتصادی به ویژه شرکتهای متوسط و کوچک در بینالمللی شدن کمک میکند؛ بنابراین طراحی و اجرای دیپلماسی تجاری از اهمیت ویژهای برای دولتها و بخش خصوصی برخوردار است.
در طول تاریخ و قبل از شکلگیری روابط بینالملل به صورت مدرن، واژه دیپلماسی عمدتا در ارتباط با امور جنگ و صلح بین کشورها به کار میرفت، اما با پیچیدگی جوامع و ورود واژههای جدید مانند (توسعه، تجارت و سرمایهگذاری) به عرصه ارتباطات بینالمللی به ویژه پس از جنگ سرد و ارائه نظریه نسبی ریکاردو، مفهوم دیپلماسی دچار تحولی اساسی و از انحصار جنگ و صلح خارج شد و از آن به بعد دیپلماسی اقتصادی نقطه تلاقی و فصل مشترک بین منافع دولتها شد که سایر منافع اعم از فرهنگی، سیاسی و امنیتی نیز در سایه آن تعریف شد.
در عصر جدید بایستی دیپلماسی هزاره سوم را با اولویتها و منافع اقتصادی پیوند بزنیم به طور خلاصه دیپلماسی و اقتصاد هر دو مکمل و اثرگذار بر یکدیگرند و دیپلماسی اقتصادی شامل فعالیتهایی از طرف مسئولان روابط سیاست خارجی میشود که تأمینکننده منافع اقتصادی کشور در سطح بینالمللی باشد.
در حال حاضر از نظر صاحبنظران و اقتصاددانان و طبق سند راهبردی اقتصاد مقاومتی، راه خروج از بحرانهای اقتصادی و مقاوم کردن اقتصاد ملی نسبت به تکانههای اقتصادی خارجی مانند تحریمهای ظالمانه و حل معضلاتی چون بیکاری و رکود، تقویت بخش تولید و ایجاد اشتغال پایدار است که دستیابی به بازارهای خارجی برای ارائه تولیدات ملی از اصلیترین این موارد است.
در اینجا نقش بیبدیل توسعه تجارت خارجی پررنگتر میشود و وظیفه رایزنان اقتصادی برای به دست آوردن بازارهای بینالمللی و گشایش صادرات و تأمین منافع اقتصادی در خارج از کشور خطیرتر خواهد بود.
موقعیت جمهوری اسلامی ایران باعث شده که کشور از جایگاه ژئواکونومیکی و ژئوپلیتیکی مناسبی در سطح جهان برخوردار باشد که برای تحقق دیپلماسی تجاری، این ظرفیتها باید به خوبی شناسایی شوند و مورد استفاده قرار گیرند.
به همین منظور دوره پیشرفته آموزش دیپلماسی تجاری با حضور مدرسینی از مرکز تجارت بینالملل(ITC) به همت سازمان توسعه تجارت ایران با هدف آشنایی بیشتر شرکت کنندگان با تحولات سیستم تجارت بین الملل و اطلاع از تجربیات موفق کشورهای در حال توسعه در پیشبرد دیپلماسی تجاری برگزار و شرکت کنندگان در جریان آخرین روشها و دستاوردهای مرکز تجارت بین الملل در زمینه تسهیلات تجاری و ظرفیتسازی برای حمایت از شرکتهای کوچک و متوسط قرار گرفته و از نزدیک با ابزارها و مدلهای تحلیل بازارهای هدف نیز آشنا شدند.
در افتتاحیه این دوره که با همکاری سازمان توسعه تجارت ایران و با مشارکت وزارت امورخارجه و همکاری با مرکز بینالمللی تجارت ITC-International Trade Center (نهاد وابسته به سازمان ملل - آنکتاد - و سازمان جهانی تجارت) در محل سازمان توسعه تجارت برگزار شد، سفیر کشور فرانسه در تهران به عنوان رئیس دورهای اتحادیه اروپا با اشاره به تمایل اتحادیه اروپا برای توسعه روابط تجاری با جمهوری اسلامی ایران براساس منافع متقابل اظهار داشت: در حال حاضر تجارت اتحادیه اروپا و جمهوری اسلامی ایران به رقم قابل توجهی رسیده است.
وی با بیان اینکه در سال گذشته حدود ۲۰ درصد واردات ایران از اتحادیه اروپا صورت گرفته و حجم تجارت بین دو طرف به حدود ۵ میلیارد یورو افزایش پیدا کرده است، افزود: اگر کشورهای دیگری که عضو اتحادیه نیستند، به این فهرست اضافه شود، تجارت بین ایران با کشورهای اروپایی به حدود ۶.۵ میلیارد یورو میرسد.
سفیر کشور فرانسه در تهران با بیان اینکه اتحادیه اروپا بزرگترین بازیگر در حوزه کمک به تجارت کشورها و تنظیم روابط تجاری با کشورهای جهان است، تصریح کرد: اتحادیه اروپا متعهد به روابط تجاری و اقتصادی مناسب با ایران است و با تامین مالی که انجام داده، مبلغ ۸ میلیون یورو به این پروژه اختصاص داده است.
وی با اشاره به تدوین استراتژی ملی صادرات توسط سازمان توسعه تجارت در همکاری با مرکز بینالمللی تجارت خاطرنشان کرد: این اتحادیه همچنین به منظور تداوم روند صادرات آبزیان از ایران، نسبت به تجهیز آزمایشگاه مربوط به محمولههای صادراتی در ایران و فراهم شدن امکان سنجش محمولههای صادراتی به اروپا کمک کرده است.
سفیر فرانسه در تهران تاکید کرد: اخیرا اتحادیه اروپا استراتژی همکاری ۷ ساله با جمهوری اسلامی ایران را اعلام کرده و مبتنی بر این استراتژی، ۸۷ میلیون یورو به مجموعه پروژههای مختلف در ایران اختصاص داده شده که ۷ میلیون یورو از این مبلغ به پروژه همکاری در حوزه تجارت اختصاص پیدا کرده است.
وی در پایان با اظهار امیدواری نسبت به روند مذاکرات و احیای برجام گفت: اتحادیه اروپا فعالانه در مذاکرات برجام حضور داشته و امیدوار به افزایش همکاریهای تجاری با رفع تحریمهاست.
سید احمدرضا علائی طباطبایی معاون توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت ایران نیز فعالیتهای تعریف شده در چارچوب این پروژه را واجد اهمیت دانست و با اشاره به عزم جدی سازمان توسعه تجارت در این زمینه، خواستار انعطاف این پروژه برای پوشش حداکثری به نیازهای بخش خصوصی شد.
به گفته وی در چارچوب استراتژی ملی صادرات که در همکاری با ITC و با حضور و مشارکت 400 نفر از فعالان بخش خصوصی و دولتی صورت گرفته، 359 فعالیت در نظر گرفته شده که در طول 4 سال آتی توسط سازمان توسعه تجارت و وزارتخانههای ذیربط در همکاری با مرکز بینالمللی تجارت اجرایی خواهد شد.
سیدجلالالدین علوی سبزواری مدیرکل همکاریهای اقتصادی چندجانبه و بینالمللی وزارت امور خارجه نیز ضمن تشکر از برگزارکنندگان این رویداد، بر حمایت وزارت امور خارجه از پروژه همکاری بین جمهوری اسلامی ایران و مرکز بینالمللی تجارت تاکید کرد و حضور همکاران وزارت امور خارجه در این رویداد را نشانه عزم جدی این وزارتخانه برای ارتقای تجارت خارجی دانست.
علوی سبزواری با اشاره به سابقه مذاکرات بین اتحادیه اروپا و جمهوری اسلامی ایران برای عقد موافقتنامه همکاری اقتصادی اظهار امیدواری کرد این مذاکرات در آینده نزدیک مجددا آغاز شود و امکان ارتقای سطح همکاریهای اتحادیه اروپا و ج. ا. ایران به سطح توافقهای تجاری فراهم گردد.
در این دوره آموزشی دیپلماسی تجاری که رایزنان اقتصادی و کارشناسان و مدیران وزارت امور خارجه و رایزنان و کارشناسان و مدیران سازمان توسعه تجارت ایران حضور داشتند، نحوه ارایه خدمات موثر به تجار برای ورود به بازارهای خارجی توسط مدرسان مرکز بینالمللی تجارت آموزش داده شد.
ترویج تجارت در عصر دیجیتال از دیگر مباحث این دوره بود که اساتید اعزامی از مرکز بینالمللی تجارت بر کارکردها و قابلیتهای رایزنان بازرگانی و اقتصادی متمرکز شده و شیوههای کارآمد خدمترسانی به تجار را آموزش دادند و تاکتیکهای ورود به بازارهای خارجی، نحوه دستیابی به اطلاعات بازار، حضور موثر در نمایشگاههای خارجی، اعزام و پذیرش اصولی هیاتهای تجاری از جمله مباحث این دوره بود.