به گزارش ایلنا از سازمان توسعه تجارت ایران؛ علیرضا پیمان پاک در گفتگوی ویژه خبری شب گذشته با عنوان «فرصت ها و چالش های صادرات به کشورهای اوراسیا» با توجه به ماموریت رییس جمهور و معاون اول در راستای بررسی موانع تجارت با کشورهای منطقه گفت: در راستای هدفگذاری برای افزایش ۲ برابری صادرات به کشورهای اوراسیا باید تاکید کرد که بازار کشورهای اوراسیا بازاری به بزرگی واردات ۴۰۰ میلیارد دلاری است که سهم ایران از این میزان بین ۱.۲ تا ۱.۳ میلیارد دلار در نوسان بوده است.
وی با اشاره به سهم کم ایران از بازار ۵ کشور اتحادیه اوراسیا اظهار کرد: ایران مزیت نسبی برای تامین نیازهای کشورهای یاد شده دارد و می تواند در زمینه های لبنیات، مواد غذایی، مصالح ساختمانی، محصولات پتروشیمی و ... که از مواد عمده وارداتی کشورهای اوراسیا است تامین کننده باشد.
معاون وزیر صمت به مزیت های جغرافیایی ایران اشاره کرد و گفت: در صورت راه اندازی کریدور شمال به جنوب در ایران امکان دسترسی کشورها به کشورهای هند، کشورهای جنوب شرقی آسیا و آفریقا با کاهش ۳۰ درصدی در زمان و هزینه بوجود خواهد آمد.
وی بحران های اخیر میان کشورهای روسیه و اوکراین را یک فرصت برای ایران دانست و گفت: اتفاقات اخیر یک فرصت ویژه برای ایران بوجود آورده است چراکه کشورهای اروپایی از بازار روسیه خارج شده و عملا ارتباطی میان آنها وجود ندارد. از این رو انتقال و تامین کالا با مشکل مواجه شده است پس عملا اگر بخواهیم صادرات ۱.۲ میلیارد دلاری خود را به ۲ برابر افزایش دهیم دور از دسترس نخواهد بود.
به گفته پیمان پاک این فرصت در سالهای ۹۳ و ۹۴ نیز برای ایران فراهم شده که به دلیل عدم آمادگی زیرساخت ها با وجود مزیت های نسبی ایران نتوانستیم از آنها بهره ببرم.
وی برای استفاده از فرصت های موجود به ۳ موضوع توسعه بازار، زیرساخت های لجستیکی و مالی اشاره کرد و گفت: در مرحله اول نیاز به توسعه بازار و شناخت محصولات ایرانی در بازار روسیه وجود دارد. در این راستا اولین هیات بزرگ ایرانی با حضور ۷۰ تاجر ایرانی و ۳۰۰ تاجر روس در ماه گذشته در روسیه حضور پیدا کرد و به زودی هیات هایی از اتاق تعاون و اتاق بازرگانی راهی روسیه خواهند شد تا تجار روسیه با پتانسیل های ایران بیشتر آشنا شوند و به بهترین نحو تقاضای آنها مرتفع شود.
وی مرحله دوم که از اهمیت بالایی برخوردار است را زیرساخت های لجستک دانست و عنوان کرد: در حال حاضر ۵۰۰ کامیون روزانه ما به ۷۰۰ کامیون ارسالی برسد ما با مشکل مواجه خواهیم شد و حتی اگر مشکلات مرز آستاراخان نیز رفع شود باز در آذربایجان با مشکل مواجه خواهیم شد، درحالی که ما مسیر دریای خزر را داریم که می توانیم با استفاده از کشتی های رورو فله و ... به بهترین شکل از این فضا استفاده کنیم که در این مدت به صورت ویژه به آن پرداخته شده است.
پیمان پاک با بیان اینکه در سفر اخیر به روسیه مسئولین خطوط کشتیرانی ایران نیز حضور داشتند افزود: طی مذاکرات صورت گرفته توافق شد تا ایران چند کشتی خریداری و چند کشتی دیگر نیز به صورت چارتر در دریای خزر مورد استفاده قرار دهد؛ چراکه اکنون روسیه حدود ۷۰ کشتی در دریای خزر دارد اما ایران تنها ۱۰ الی ۱۵ کشتی دارد که باید آنها را افزایش دهد.
وی همچنین درباره ناوگان ریلی کشور نیز گفت: باوجود تعطیلات جلساتی با وزیر جهاد کشاورزی و وزیر صمت داشتیم تا تعیین کنیم که چطور می توانیم خطوط ریلی کشور را مجهز به کشنده ها و واگن های یخچالی و ... کنیم که تجارت خود را توسعه دهیم و همچنین کریدور شمال-جنوب را فعال کنیم؛ چراکه این اتفاق ظرفیتی چند برابری برای انتقال کالا از طریق ترانزیت برای ایران بوجود می آورد.
رئیس سازمان توسعه تجارت ایران محور سوم را موضوعات تبادل مالی میان کشورها عنوان کرد و گفت: مسایل مالی از اهمیت بالایی برخوردار است که در این مدت بانک مرکزی ایران در حال پیگیری و راه اندازی یک شبکه مالی میان ایران و روسیه و اخذ تضامین شبه ال.سی است تا تجار اطمینان خاطر از بازگشت ارز خود پیدا کنند.
وی عدم توانایی تولید به اندازه نیازهای بازارهای هدف را دیگر مشکل موجود در راستای افزایش صادرات دانست و گفت: شرکت های دولتی و خصوصی ایران توان پاسخگویی به نیاز کشورهای هدف را ندارد؛چراکه ایران برخلاف کشورهای دیگر اضافه تولید داخلی خود را صادر می کند و تولید صادراتی ندارد. این در حالی است که اگر تولید صادراتی صورت گیرد براساس استانداردهای بازار هدف خواهد بود و می توان تولید و سرمایه گذاری ها را بر اساس آن برنامه ریزی کرد.
به گفته پیمان پاک؛ دولت سیزدهم تمام تلاش خود را میکند تا به دلیل تنظیم بازار صادرات محصولات متوقف نشود تا تلاش صادرکننده برای ایجاد برند در کشورهای هدف به واسطه کمبود کالا در داخل کشور از بین نرود.
وی با تاکید بر کنسرسیوم سازی اظهار کرد: در این مدت کنسرسیوم هایی در زمینه محصولات غذایی، کفش, دارو و ... ایجاد شده است؛ همچنین پیوستن به شرکت ها و برندهای بزرگ جهانی می تواند بسیار موثر و کمک کننده باشد.
معاون وزیر صمت ادامه داد: در حال ایجاد ساز و کارها و پروژه هایی در زمینه ای.تی.سی و آموزش آن با هدف صادرات و نحوه فعالیت بر اساس استانداردهای تولید برای صادرات محصولات هستیم.
وی درباره نیازهای گمرکی صادرات کشور نیز گفت: بخش خصوصی کشور باید به روز شده و شیوه صادرات و مدیریت ما باید در دولت تغییر پیدا کند تا از صادرات سنتی خارج شویم بر این اساس باید در پلتفرم ها حضور پیدا کنیم و از بازارهای هوشمند یا همان اسمارت مارکت ها استفاده کنیم.
پیمان پاک به نیاز کمک گمرک در این زمینه اشاره کرد و گفت: پیوستن و ارتباط اتوماتیک با گمرک کشورهای هدف؛ ایحاد کریدورهای سبز میان کشورها؛ ارسال اسناد به رویکرد ارتباط الکترونیک یا برخط میان گمرک کشورهای هدف و بر اساس صحت سنجی و تایید اسناد از جمله نیازهای گمرکات کشور است.
وی به برنامه ریزی در راستای جلوگیری از ممنوعیت های صادراتی اشاره کرد و گفت: در شرایطی ستاد تنظیم بازار ممنوعیت هایی را اعمال می کند که فراقانونی است؛ اما در حال برنامه ریزی برای جلوگیری از این ممنوعیت ها هستیم و هماهنگی ها در این زمینه میان دولت و شورای عالی تجارت صورت گیرد.
انتهای پیام/