ایلنا بررسی کرد؛
سرمایه گذاری مشترک چهار کشور برای توسعه دالان ترانزیت میانی/ تلاش برای اتصال به کریدور شمال-جنوب از مسیر ایران
تحریمهای گسترده بین المللی بر علیه روسها و خارج از دسترس شدن کریدور شمالی (راه آهن سراسری روسیه - ترانس سیبریا ریل وی)، ظرفیت خط ریل بین آسیا و اروپا به شدت کاهش یافته و فشار زیادی متوجه دالان میانی است تا کالا و کانتینرها را از طریق راه آهن چین، قزاقستان، دریای خزر (بین آکتائو و باکو)، جمهوری آذربایجان، گرجستان و ترکیه به اروپا برساند و به تقاضای زمین مانده در این بازار پاسخگو باشد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، تداوم تحریمهای گسترده بین المللی بر علیه روسها و خارج از دسترس شدن کریدور شمالی (راه آهن سراسری روسیه - ترانس سیبریا ریل وی)، ظرفیت خط ریل بین آسیا و اروپا به شدت کاهش یافته و فشار زیادی متوجه دالان میانی است تا کالا و کانتینرها را از طریق راه آهن چین، قزاقستان، دریای خزر (بین آکتائو و باکو)، جمهوری آذربایجان، گرجستان و ترکیه به اروپا برساند و به تقاضای زمین مانده در این بازار پاسخگو باشد.
ظرفیت جابجایی کانتینر کریدور ریلی شمالی که از روسیه می گذرد، حدود یک میلیون و پانصد هزار تی ای یو در سال است در حالیکه توان فعلی سالیانه جابجایی کانتینر در دالان میانی حداکثر ۱۰۰ هزار تی ای یو برآورد می گردد.
در ۳۱ مارچ ۲۰۲۲ (پنجشنبه ۱۱ فروردین ۱۴۰۱)، چهار کشور قزاقستان، جمهوری آذربایجان، گرجستان و ترکیه یک قرارداد چهار جانبه برای توسعه توان کریدور حمل و نقل ترانس خزر (میدل کریدور - دالان میانی) با هدف تقویت همکاریها و افزایش پتانسیل ترانزیتی کشورهای حاشیه این کریدور امضا کردند که احتمالاً در آغاز یا اواسط سال ۲۰۲۳ اجرایی می شود.
در این قرارداد بر اهمیت همکاری بین کشورهای این مسیر و سرمایه گذاری در توسعه زیرساخت ها برای ادغام کریدور حمل و نقل دالان میانی و ترانس خزر با سیستم حمل و نقل بین المللی تاکید شده است.
یکی از اولویتها در این قرارداد افزایش مزیت رقابتی خط ریلی باکو - تفلیس - قارص (BTK) در حمل و نقل آسیا-اروپا و بالعکس و تسریع در افزایش ظرفیت این خط است.
دبیر کل انجمن مسیرهای حمل و نقل بین المللی ترانس خزر در این رابطه گفته: چنین سرمایه گذاری مشترکی به دالان میانی ارزش افزوده میدهد و فرایندهای انتقال را تسهیل و عبور از کشورها با روشهای مختلف حمل را آسانتر میکند.
پیش از این، مهندس ارشد و رئیس بخش سیاست فنی شرکت راه آهن دولتی قزاقستان، نیز گفته که کار حقوقی و دیپلماتیک برای ایجاد یک سرمایه گذاری مشترک در جهت اتحاد ادارات راه آهن قزاقستان، جمهوری آذربایجان و گرجستان در حال انجام است.
این سرمایه گذاری مشترک، خدمات حمل و نقل و لجستیکی چند وجهی را با کیفیت بالا ارائه میکند و همچنین نرخهای حمل را هماهنگ و یک پلت فرم واحد فناوری اطلاعات را برای خودکارسازی کامل خدمات حمل و نقل کالا از چین به ترکیه و بنادر دریای سیاه در گرجستان معرفی میکند.
همچنین برنامههایی برای اتصال به کریدور بینالمللی شمال-جنوب (نوستراک) از طریق بنادر دریای خزر نیز وجود دارد تا امتداد دالان میانی به ایران، کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، شرق آفریقا و هند نیز گسترش یابد. اعمال تحریمهای گسترده و شدید بین المللی بر علیه روس ها بر روی کریدور میانی متمرکز شده است.