معاون صادرات و امور بینالملل سایپا:
سایپا علی رغم تحریمهای مضاعف؛ صادرکننده ممتاز شد
با وجود تحریمهای مضاعف صنعت خودرو، کسب دومین عنوان صادر کننده ممتاز برای سایپا را میتوان موفقیتی بزرگ برشمرد.
معاون صادرات گروه خودروسازی سایپا اظهار داشت: در دهه دوم تلاش و فعالیتهای صادراتی شرکت سایپا، امروز شاهد رشد تصاعدی و چشمگیر شرکت سایپا در حوزه صادرات و تسری این فعالیتها به شرکتهای گروه سایپا هستیم به گونهای که اگر ما در دهه ۷۰ کار را با صادرات انگشت شمار خودرو شروع کردیم امروز براحتی میتوانیم راجع به صادرات دهها هزار دستگاه خودرو صحبت کنیم.
به گزارش ایلنا، وی با بیان اینکه در گذشته صادرات قطعات در کشور جدی گرفته نمیشد و ایده و تفکر منسجمی در خصوص صادرات قطعات در کشور وجود نداشت، افزود: درحال حاضر میتوانیم اعلام کنیم که انواع قطعات با کاربریهای متفاوت اعم از آنکه در خطوط تولید شرکتهای مختلف استفاده یا برای خدمات پس از فروش بکار گرفته شود به کشورهای هدف صادر شده است.
محسن جوان ادامه داد: این رشد و پیشرفت مرهون برنامهریزیها و هدف گذاریهای گروه سایپا بوده که میتوان نتیجه آن را در دستاوردهای صادراتی متعدد سایپا ببینیم. توجه ویژه به سیاستهای اتخاذ شده در خصوص صادرات بیان گر آن است که مدیریت ارشد گروه سایپا بخوبی به اهمیت صادرات چه در سطح ملی و چه در سطح بنگاه واقف است.
معاون صادرات و امور بین الملل گروه خودروسازی سایپا تصریح کرد: برخورد آکادمیک و علمی با مقوله صادرات در یک دهه گذشته با کمک همکاران سایر واحدهای مرتبط از جمله مرکز مطالعات استراتژیک سایپا ابزارها و مدلهای مناسبی را در اختیار واحد صادرات قرارداده است که بواسطه آن و با توجه به سبد محصولات صادراتی، بازارهای هدف اولویت بندی گردیده است. در نتیجه امکان تمرکز فعالیتها بر بازارهای مشخص صادراتی افزایش یافته و با رویکرد حفظ بازارهای قبلی بدنبال توسعه بازارهای جدید بودهایم.
جوان با اشاره به اولویت بندی ۴ منطقه مهم دنیا در هدف گذاریهای سایپا اذعان داشت: مناطق آمریکای لاتین، آفریقا و خاورمیانه و منطقه CIS به عنوان مهمترین اولویتهای صادراتی سایپا درنظر گرفته شد.
وی اولین اولویت سایپا در اهداف صادراتی را بازارهای منطقه خاورمیانه برشمرد و افزود: علاوه بر کشورهای سوریه، عراق و افغانستان در منطقه CIS نیز محصولات خود را به کشورهای آذربایجان، ترکمنستان و ازبکستان صادر نموده و موفق شدیم به بازار اوکراین با استانداردهای سخت گیرانه اروپایی وارد شویم.
جوان افزود: در همین راستا موضوع ورود به بازار بزرگ روسیه را در دستور کار داریم که بازاری اروپائی محسوب میشود و امیدواریم از ابتدای سال ۲۰۱۴ فعالیت ما در بازار روسیه با معرفی محصولات جدید بخصوص خودروهای تیبا و تیبا ۲ آغاز شود.
معاون صادرات و امور بین الملل سایپا افزود: در منطقه خاور میانه، سایپا از دیرباز حضور جدی داشته است بطوریکه در چند سال متوالی توانستیم درسوریه رتبه برترین وارد کننده از لحاظ تعداد خودرو را به خود اختصاص دهیم و همین اتفاق در کشور عراق نیز صورت پذیرفت.
وی تاکید کرد: مزیتهای محصولات اقتصادی سایپا که از جمله آنها میتوان قیمت رقابتی، مصرف پائین سوخت و شبکه خدمات پس از فروش گسترده را بر شمرد، موجب افزایش تقاضا در قشر متوسط و روبه پائین بازارهای صادراتی بوده است.
جوان با اشاره به اقدامات صورت گرفته در شناسائی کف هرم بازارهای صادراتی تاکید کرد: ما با تکیه بر همین اصل در کمتر از چند سال ۱۱۰ هزار دستگاه خودرو به عراق صادر کردیم و با توجه به این استقبال بینظیر و به منظور حصول اطمینان از استمرار صادرات به کشور عراق خط تولید سایپا به زودی در این کشور به بهره برداری میرسد که نمونه خوبی از یک صادرات پایدار در منطقه خواهد بود.
محسن دستخوش جوان با اشاره به استراتژیهای صادراتی سایپا در منطقه آفریقا از حضور سایپا در بازارهای سودان، مصر و الجزایر خبرداد و تاکید کرد: در کشور مصر با صادرات تیبا حضور خود را پررنگتر کردهایم و در کشور الجزایر بعنوان بزرگترین بازار آفریقا بعد از کشور آفریقای جنوبی برنامه ریزیهای جدی شده تا بتوانیم در دور جدید اقدامات با حضور مستقیم در بازار محصولات خودمان را عرضه کنیم.
جوان اظهار داشت: در غرب و شمال غرب آفریقا در کشورهایی مانند سنگال، نیجر، ساحل عاج، نیجریه و غنا برنامه حضور جدی داریم و در حال مذاکره هستیم تا محصولات سایپا را در این بازارها با تیراژ بالاتر عرضه نمائیم.
وی افزود: در امریکای لاتین نیز از سال ۲۰۰۶خط تولید محصولات سایپا با سرمایه گذاری مشترک با طرف خارجی در کشور ونزوئلا شروع به فعالیت نموده است و امیدواریم که بتوانیم دیگر کشورهای آن حوزه را نیز به بازارهای صادراتی محصولات خودمان تبدیل کنیم.
معاون صادرات و امور بین الملل سایپا با اشاره به هدف صادرات ۲۰ درصد ازمحصولات تولیدی سایپا تا سال ۹۵ تاکید کرد: سیاست گروه خودروسازی سایپا بر این است که از این طریق بتواند به خودکفائی ارزی دست پیدا کند.
جوان با اشاره به موانع و مشکلات موجود در صادرات محصولات سایپا گفت: بحثنقل و انتقال ارز و روابط بانکی با کشورهای دیگر یک مشکل جدی برای صادرکنندگان بوده که انجام مبادلات تجاری با سایر کشورها را دچار مشکل کرده است.
وی افزود: از دیگر موانع قابل ذکر، کمبودهای موجود در زیرساختهای حمل و نقل در کشور است که به دلیل عدم سرمایه گذاری و حمایت درست، هزینههای هنگفتی به صادر کنندگان تحمیل شده و با تشدید تحریمها و کارشکنیهای شرکتهای حمل و نقل خارجی افزایش هزینه صادرات را در پی داشته است.
جوان با انتقاد به برخی اظهارنظرهای نادرست افزود: متاسفانه نزدیک به یک سال است که بواسطه اظهارنظرات نسنجیده در خصوص محصولات کیفیت و سطح استاندارد خودروهای داخلی، برخی از بازارهای صادراتی بدلیل همجواری و بعضاً همزبانی با کشورمان، واردات خودرو از ایران را کاهش دادند و عملاً با استناد به اظهارات مذکور باعثکاهش حجم صادرات خودرو و در نتیجه وارد آمدن ضرر و زیان هنگفت به صنعت ملی و تولید داخلی شدند.
وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در خصوص استاندارد خودروهای داخلی اظهار داشت: با تمام این بیانصافیها باید در نظر داشت که استاندارد خودروهای تولید داخل در سالهای اخیر با ارتقای چشمگیری همراه شده است بطوریکه به استانداردهای جهانی نزدیک شدهایم.
جوان خاطرنشان کرد: یک واقعیت را باید پذیرفت که علاوه بر آنکه کشور ایران هدف تحریمهای ناعادلانه شده صنعت خودروی کشور نیز بطور خاص از ابتدای جولای امسال تحریم شده است. شرایط بسیار دشوارتر از قبل است و برای تحقق اهداف صادراتی باید ضمن تلاش مضاعف از محدودیتها و یا تاثیرات ناشی از آن کاسته شود.
وی گفت: با تمام این موانع سیاست سایپا بر حفظ روند صعودی صادرات بوده است و امیدواریم علاوه بر تحرکات مثبت دیپلماتیک دولت تدبیر و امید، شاهد حمایتهایی از صنعت خودرو کشور باشیم که در سایر کشورهای صاحب این صنعت نیز جاری گردیده است و با بهبود شرایط بتوانیم با گامهای مستحکم تری به سوی پیشرفت میهن عزیز اسلامی قدم برداریم.