خبرگزاری کار ایران

گزارشی از پرتخفیف‌ترین جشنواره سال 1400

گزارشی از پرتخفیف‌ترین جشنواره سال 1400
کد خبر : ۱۱۶۸۶۰۹

استقبال بی‌سابقه از خرید اینترنتی پوشاک در جشنواره‌های فروش آذر ماه صورت می‌گیرد.

 ایلنا، تصویری که اغلب ما از بازار شب عید در ذهن داریم کم‌کم تبدیل به خاطره شده است. این سال‌ها شلوغی و پررونقی بازارها که در گذشته تجربه می‌کردیم رنگ باخته است. سال 1400 که به عنوان سال «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها» نامگذاری شد، از جانب کسب و کارها انتظاراتی را به وجود آورد. اما آیا این شعار توانست در کشور به درستی اجرا شود؟ در کنار این کم رونقی‌ها، بازارهای جایگزینی شکل گرفته‌اند که توانستند در همین سال‌ها به خوبی رشد کنند. خلوتی بازارها فقط به دلیل پایین آمدن قدرت خرید مردم نیست، عوامل دیگری نیز در تغییر چهره بازارها نقش دارند که در ادامه به آنها می پردازیم.

طبق گزارش پایگاه داده استاتیستا، درآمد کل بازار پوشاک جهان از سال 2018 تا 2023 تقریبا 2 برابر می‌شود. از طرف دیگر، سهم فروش اینترنتی نسبت به فروش حضوری در این 5 سال 50% افزایش می یابد.* این در حالی است که در ایران نیز، سهم خرید اینترنتی در سال های گذشته رشد چشمگیری داشته است. بهبود تجربه خرید آنلاین، افزایش رقابت بین فروشگاه‌های اینترنتی و همچنین جلب اعتماد خریداران، در سال های گذشته باعث شد تا شاهد رشد 42 درصدی حجم حقیقی خرید اینترنتی در سال 98 نسبت به 97 باشیم.* از سال 98 نیز با شیوع ویروس کرونا در ایران، رشد فروش اینترنتی با رشد بی‌سابقه‌ای مواجه شد و سال 99 نسبت به سال قبل از آن، رشد 78 درصدی در حجم حقیقی خرید اینترنتی و رشد 108 درصدی تعداد خرید را تجربه نمود. *

تجربه خرید آسان و آگاهانه‌، همزمان با بلوغ فروشگاه‌های آنلاین پوشاک، موجب افزایش خرید اینترنتی در سبد خرید مردم شده است. به همین دلیل می‌توان گفت که بازار شب عید تا حدودی وارد خانه‌های مردم شده و دیگر شلوغی و ازدحام همیشگی را نباید انتظار داشته باشیم. ولی خلوتی بازارها دلیل دیگری نیز دارد.

با گسترش شبکه‌های اجتماعی، اطلاع رسانی حراج‌ها و فروش‌های فوق‌العاده ساده‌تر شده است. از طرف دیگر بازارهای اینترنتی نظیر دیجی کالا که عرضه کننده محصولات متعدد از برندهای مختلف هستند، می‌توانند فرایند اطلاع‌رسانی را هم برای خریدار و هم برای فروشنده آسان‌تر کنند. فروشندگانی که در سال های دور، برای تعادل نقدینگی یا تغییر محصولات فصلی اقدام به برگزاری حراج می‌کردند، امروز به راحتی از طریق صفحات مجازی خود و طرفدارانشان، فرصت خریدهای تخفیف‌دار را به گوش میلیون‌ها ایرانی می‌رسانند.

فروش‌های ویژه فصلی، مناسبت‌های ملی و بین‌المللی خصوصا با فروش اینترنتی حجم فروش را در زمان‌های مختلف در طول سال پخش کرده است. اما در این میان برخی جشنواره‌ها هستند که با استقبال بیشتری از سوی مردم مواجه شده‌اند. فروش فوق العاده پاییزه یکی از این موارد است که به دلیل تخفیف‌های خاص خود، طرفداران زیادی در بین ایرانیان پیدا کرده است.

پرتخفیف‌ترین جشنواره فروش پوشاک سال

پاییز یکی از پر جشنواره‌ترین فصل‌ها در ایران است. جشنواره‌های تخفیف پاییزه در سال‌های اخیر به یکی از مهمترین رویدادهای فروش فوق‌العاده در ایران تبدیل شده به طوری که هم مردم و هم فروشندگان استقبال خوبی از آن کرده‌اند. کسب و کارهای اینترنتی حضور پررنگ‌تری در این جشنواره  داشتند. فروشگاه اینترنتی بانی‌مد نیز توانست رکورد شکنی کرده و یکی از بالاترین بازدیدها را در میان تمامی فروشگاه‌های آنلاین پوشاک به نام خود ثبت کند.

  بانی مد در مدت جشنواره که از اول تا دوازدهم آذر برگزار شد، با رشد فزاینده کاربران مواجه شد. در این مدت بیش از 50 هزار کالا از 420 برند در وبسایت این فروشگاه اینترنتی عرضه شد که 500 کالا دارای بیش از 90 درصد تخفیف واقعی بود. تنوع کالا، تخفیف‌های زیاد، ارسال سریع، امکان مرجوعی و کیفیت بالای ارائه خدمات، منجر به افزایش رضایت توسط خریداران شد. استقبال بالای کاربران توانست رکورد جدیدی برای بازدیدکنندگان در یک ساعت را برای روز جمعه 5 آذر ماه در این وبسایت ثبت نماید.

بانی‌مد در حالی فروش فوق العاده اخیر خود را به پایان برد که نسبت به سال گذشته، استقبال از آن با رشد چشمگیری مواجه بود. این فروشگاه آنلاین بعد از خاتمه جشنواره، درنمایشگاه ایران‌مد که از تاریخ 14 تا 17 آذر برگزار شد به عرضه برندهای خود پرداخت تا حضور خود را در فضای غیرآنلاین نیز حفظ نماید.

یک تیر و دو نشان؛ به کام تولید کننده به نام مصرف کننده

با اینکه خرید در بازارهای شلوغ جذابیت خود را دارد، ولی آلودگی شهرها، ترافیک، و در دو سال اخیر، کرونا سبب شده فروش اینترنتی رشد کرده و در عین صیانت از سلامتی خریداران، رونق بازار را نیز حفظ کند. از سوی دیگر، برگزاری جشنواره‌های فروش در طول سال خصوصا با نزدیک شدن به ایام عید، علاوه بر تامین نقدینگی برای فروشندگان، بار هزینه‌ها را تاحدی از دوش مردم برداشته است. درنهایت باید به این نکته اشاره کرد که طبق آمارهای ارائه شده، کسب و کارهای اینترنتی توانسته‌اند برای مردم، فروشندگان و حتی کارمندان خود قدم مثبتی در طول سال‌های گذشته بردارند.

حمایت از کسب و کارهای اینترنتی و جشنواره‌هایی از این دست، به طور حتم می تواند نقش مثبتی در جهت رضایتمندی مردم و همچنین به جریان درآمدن چرخ های اقتصاد کشور و حفظ اشتغال بردارد.

 

منبع جملات ستاره دار (*) سایت مرکز توسعه تجارت الکترونیکی می­باشد.

https://www.ecommerce.gov.ir/index.aspx?&siteid=1&pageid=338 *

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز