معاون وزیر صمت عنوان کرد:
مذاکره برای استفاده از هواپیماهای ارتش در بخش تجارت/ راه اندازی برند مشترک لوازم خانگی با پاکستان و قزاقستان/ بیش از یکسوم کارکنان سازمان توسعه تجارت مدرک دیپلم و زیر دیپلم دارند
معاون وزیر صمت اظهار داشت: در حوزه لوازم خانگی به دنبال همکاری و برند مشترک با قزاقستان و پاکستان هستیم و میتوانیم از این ظرفیت برای تهاتر استفاده کنیم.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، علیرضا پیمان پاک در نشست امروز خود با اعضای تشکلهای بخش خصوصی اظهار کرد: امروز همه مسایل و مشکلات مربوط به صادرات مشخص است و باید وارد مراحل عملیاتی شد. بخشی از این مشکلات قبلا به وجود آمده که حل آن نیازمند وقت بیشتری است. برای مثال میتوان به موضوع تعدد بخشنامهها اشاره کرد. در مورد اکسپو بنای عمل اشتباه گذاشته شدt به همان شکل در مورد تجارت و صادارت هم بناهای غلطی مانند بازگشت ارز وجود دارد. مشکلات باید حالت پروژه به خود گرفته و در طی یک برنامه عملیاتی اجرا شود.
وی افزود: موضوع مهم دیگر برنامه صندوق مدیریت عوارض صادرات است وزیر صمت تاکید دارند که باید به جای خام فروشی به سمت زنیجره ارزش حرکت کرد اینکه از صنایع بالادستی گرفته شود و خرج بودجه دولت شود اشتباه است، آقای فاطمی امین پیگیر هستند که درآمدها باید صرف زنجیرهسازی شود. بخشهایی هم با بانک مرکزی و گمرکات در ارتباط است که در این مورد مانند انجمن خشکبار را به صورت پایلوت اجرا میکنیم تا به بانک مرکزی ثابت شود محدودیت باعث کمبود منابع ارزی میشود.
معاون وزیر صمت تصریح کرد: در مورد نمایشگاهها اولین گام همکاری با اتاق تعاون است رویکرد نمایشگاهی ما پیش از این این بود که غرفه فروشی انجام میشود این روند باید اصلاح شود. نمایشگاه یک ابزار برای رویدادهای تجاری است بنابراین رویداد تجاری مهمتر از نمایشگاه بوده و باید بتوانیم از این ابزار به خوبی استفاده کنیم.
وی اضافه کرد: ممنوعیت صادراتی کاملا غلط است تجارت به معنای آزاد بوده و هر کشوری که در این حوزه درست کار کرده روی صادرات ممنوعیت نگذاشته است. بخشی را در سامانه جامع تجارت تعریف کردهایم تا اظهار صادراتی انجام و حقوق مکتسبه محاسبه شود. وزارتخانه مخالف دستورالعملهای خارج از ضابطه است اما اگر چنین شرایطی به وجود آید با این مقدمات کالایی که برای صادرات آماده شده مشمول این دستورالعملها نشود.
پیمان پاک ادامه داد: دو تا سه ماه است که درگیر موضوع تجهیزات پزشکی هستیم فرصت خوبی در این مورد وجود دارد که باید مورد استفاده قرار گیرد اما متاسفانه از طرف سازمان غذا و دارو همکاری ضعیف است. باید محدودیتها اصلاح شود اما وزارت خارجه همکاری خوبی با ما دارد ما در زمینه تجهیزات پزشکی مذاکرات جدی با عمان داشتیم تا در تجهیز بیمارستانای این کشور وارد شویم.
وی افزود: مذاکراتی انجام شده تا از هواپیماهای ارتش برای تجارت استفاده شود تلاش میکنیم که این پتانسیل را فعال کنیم.
رییس سازمان توسعه تجارت با اشاره به صادرات لوازم خانگی گفت: در حوزه لوازم خانگی به دنبال همکاری و برند مشترک با قزاقستان و پاکستان هستیم و میتوانیم از این ظرفیت برای تهاتر استفاده کنیم. تراز تجاری پاکستان منفی است، صحبت کردیم که ذخایر معدنی خود را در اختیار ما بگذارند.
وی در مورد تجارت با سوریه گفت: کشوری مانند سوریه پولی ندارد و وضعیت ارزی آنها از ما بدتر است طرف سوری اجازه خروج یک دلار از کشورش را نمیدهد. ما باید خود ایجاد ثروت کنیم برای مثال میتوان از زمینهای سوریه استفاده کرد و وارد کشت فراسرزمینی و تولید پنبه شد با توجه به اینکه ما سالانه 150 هزار تن واردات پنبه داریم این مورد میتواند کمک کننده باشد.
وی اضافه کرد: در مورد پاکستان میتوانیم از صادرات قطعاتی که به این کشور داریم استفاده کنیم. در مورد قزاقستان نیز باید از ظرفیتهای اتحادیه اوراسیا استفاده کرد. صادراتی که ما به قزاقستان داشته باشیم میتواند به باقی کشورهای این اتحادیه نیز برود. سوریه قطعا به اتحادیه عرب باز خواهد گشت ما باید از این فرصت استفاده کنیم و با راهاندازی خطوط تولید، بتوانیم از ظرفیتهای ایجاد شده بعد از بازگشت سوریه به این اتحادیه بهره ببریم.
پیمان پاک در ادامه خاطرنشان کرد: کمیسیون مشترک ایران و اتریش در اختیار وزارت صمت است ما آمادگی داریم تا عملیات اجرایی آن را به بخش خصوصی بسپاریم. صندوق ضمانت صادرات پتانسیل خوبی داشت اما سرمایه این صندوق کم است برای مثال اگر یک ضمانتنامه برای مپنا صادر کنیم سرمایه صندوق خالی میشود. مذاکراتی کردهایم تا برای سال آینده سرمایه این صندوق 500 میلیون دلار افزایش پیدا کند. این صندوق میتواند مشکلاتی مانند ال سی یا بیمه اتکایی حل کند.
وی همچنین بیان کرد: وزارت صمت با محدودیت سقف و سابقه مخالفت است چرا که این مسایل در تجارت امروز درست نیست باید بتوان حوزهها را تغییر داد برای مثال نوکیا ابتدا تولیدکننده چوب بود و سپس تغییر حوزه داد. اینکه بخواهیم تولیدکننده را به حوزه خاصی محدود کنیم اشتباه بزرگی است. اگر کسی بتواند افزایش صادرات داشته باشد دیگر سقف و سابقه اهمیتی ندارد.
رییس سازمان توسعه تجارت گفت: باید در صدور کارت بازرگانی سختگیری هم صورت بگیرد کسی که میخواهد کارت بازرگانی بگیرد باید سوابقی مانند ملک یا گردش مالی داشته باشد، مقید کردیم که از مراکز اعتبارسنجی در این مورد استفاده شود تا مشخص شود فرد صلاحیت صادرات دارد یا خیر؛ یعنی نباید این طور نباشد که با چند اشتباه آبروی کالای ایرانی در بازاری که سالها برای آن زحمت کشیده شده برود.
وی افزود: مشوقهای صادراتی سال قبل تنها 35 میلیارد تومان بود و میتوان گفت که مشوق صادراتی تنها در حد صحبت بود، برای سال آینده در این بخش رقم 1500 میلیارد تومان مطرح شده است.
پیمان پاک تصریح کرد: در نقشه توسعه صادرات کشور باید از اتاقهای مشترک استفاده شود اما متاسفانه تاکنون موارد و نکاتی که مطرح شده عملیاتی نبوده است. سازمان توسعه تجارت 600 کارمند مستقیم دارد که از این بین 250 نفر دیپلم و زیر دیپلم هستند بنابراین نمیتوان از آنها انتظار حرکت جدی در جهت توسعه تجارت داشت. بنابراین بخش خصوصی باید وارد شود ما بازوهای شما در دولت خواهیم بود بخش خصوصی باید راهکار دهد و دولت حمایت کند.
وی اضافه کرد: در چهار مبحث اصلی که شامل توسعه بازار، لجستیک، گمرکات و تعرفهها و همچنین مسایل مالی و بانکی میشود کارهایی را دنبال میکنیم. رایزن تجاری باید به صرف الزامات و چالشها برود در این مورد نیز نیاز به همکاری بخش خصوصی وجود دارد در بعضی کشورها کانال بانکی راهاندازی کردهایم که اگر به خوبی پیش برود به راحتی در دیگر کشورها هم این کار را میکنیم. باید مشتری روی کار بیاید که به دنبال سوزاندن کانال هم نباشد. بانکی که این ریسک را پذیرفته باید برای آن تقاضا ایجاد شود ما به عنوان مصرف کننده این خدمات باید سازوکارهایی داشته باشیم.
معاون وزیر صمت در پایان خاطرنشان ساخت: در دو تا سه سال گذشته حدود 970 تا 980 بخشنامه و قانون در مورد تجارت وجود داشته که گاها متناقض بوده و یا همپوشانی داشتهاند. باید در این مورد تسهیلاتی انجام شود که به چند قانون مشخص منجر شده تا تجار و بازرگانان بتوانند برنامه تجارت مشخصی داشته باشند. در سازمان توسعه تجارت بیشتر از 20 تا 30 نفر کار نمیکنند بنابراین جایی که میتواند به ما کمک کند بخش خصوصی است برای مثل همه در مورد اهمیت کشتی رورو در دریای خزر میگفتند این کشتی آماده شد اما یک هفته بار نداشت اگر با همکاری بخش خصوصی این کار انجام شده بود چنین مشکلاتی ایجاد نمیشد.