رییس سازمان بورس مطرح کرد؛
نظارت بر خرید و فروش سهام پرسنل کارگزاریها/ به دنبال دامنه نوسان بزرگ هستیم/ نصف خودروهای فروخته شده در لاتاری توسط دوربینها ثبت نمیشوند
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار داشت: : خودرو با توجه به تنوع بالای تولید کالای مناسبی برای بورس کالا نیست. کالایی که در بورس عرضه میشود باید یک دست و با حجم زیاد باشد اما میتوان به آن به عنوان دفع فاسد نگاه کرد. امروز یک لاتاری به راه انداختهایم که طبق آمارها نصف خودروهایی که در این لاتاری فروخته شدهاند توسط دوربینها ثبت نشدهاند این موضوع به آن معنا است که این خودروها انبار شدهاند.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا محمدعلی دهقان دهنوی در نشست امروز هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد: مکررا شنیده میشود که در مورد بورس از واژه حباب استفاده میشود حتی از زمانی که شاخص حدود 200 تا 300 هزار واحد هم بود بعضی از دوستان در مورد حباب هشدار میدادند این در حالی است که امروز شاخص بورس یک میلیون و 200 هزار واحد و چهار برابر آن موقع است. مقایسه غلط دیگری در مورد مقایسه رشد بورس با رشد واقعی اقتصاد انجام میشود و وقتی ما از بورس صحبت میکنیم منظورمان یک متغیر اسمی است که مقایسه آن با متغیر واقعی درست نیست.
وی افزود: اگر سال گذشته در آمریکا انتخابات به این شکل پیش نمیرفت و ترامپ رای میآورد و فشار حداکثری را دنبال میکرد آیا خود شما نمیگفتید که کاش زمانی که شاخص بورس دو میلیون بود ما هم سهام میخریدیم. واقعیت این است که ارزش داراییها به انتظارات اقتصادی بستگی دارد متاسفانه سال گذشته انتظار افزایش نرخ دلار وجود داشت و واکنش به آن نیز تبدیل پول نقد به سکه، مسکن و یا موارد دیگر بود نام این اتفاق حباب نیست.
رییس سازمان بورس ایران با اشاره به نقش نرخ بهره گفت: در همه جای دنیا زمانی که نرخ بهره کاهش مییابد تمایل به بازار داراییها بیشتر میشود. سال گذشته به علت شرایطی که وجود داشت نرخ بهره کاهش پیدا کرد و داراییها به سمت بازار دارایی رفت در مورد مسکن نیز همین طور است چرا پنجاه یا صد سال است که حباب مسکن نمیریزد بنابراین باید سعی کنیم تا در استفاده از واژهها دقت کنیم.
وی در ادامه تصریح کرد: شاهد این بودیم که مردم از بورس استقبال کردند و بازار بورس نیز از این طریق توسعه پیدا کرد اما متاسفانه بخش زیادی از آنها در این بازار ضرر کردند ما باید در این مورد فکر و برنامهریزی کنیم که چطور میتوان جلوی اتفاقات مشابه را در آینده گرفت اما مسالهای که مطرح میشود این است که برای جبران این ضرر چه میکنید جبران آن در خود بورس و ماهیت ریسک بورس است. اینکه میزان سود در بورس 80 یا 90 درصد باشد به این معنا نیست که هر شخصی که وارد این بازار میشود به این میزان سود کند ممکن است حتی دچار زیان شود باید در این مورد فرهنگ سازی کنیم که روشهای غیرمستقیم شناسانده شود یا افراد سعی کنند با دانش قوی وارد این بازار شوند.
دهنوی با اشاره به مجوزهای صادر شده در دوران تصدیگری او در بورس خاطرنشان کرد: در این مدت ما 12 مجوز به سبدگردانها دادهایم، برای تامین سرمایه یک مجوز دادهایم و باقی در راه است. مشاوره نوع دوم سرمایهگذاری را طراحی میکنیم علاوه بر این باید به مجوز کارگزاریها هم اشاره شود 10 تا 15 سال بود که مجوز کارگزاری صادر نمیشد در حالی که امروز در صدر مجوزها است. رویکرد ما توسعه نهادهای مالی است و آن را دنبال میکنیم.
وی افزود: پرسنل کارگزاریها اجازه خرید و فروش تا سقف 25 میلیون تومان را داشتند که امروز ارزش بالایی ندارد. نتیجه این میشد که با کد افرادد یگر خرید و فروش میکردند ما آن را آزاد کردیم و بر آن نظارت میکنیم. همین طور صورتهای مالی سازمان را که سالها بود مطالبه انتشار آن وجود داشت را منتشر کردیم دراین پنج ماه ما هر چه قدر توان داشتیم انجام دادیم اما مسلما با نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم و برای رسیدن به آن باید زمان طی شود.
رییس سازمان بورس در ادامه بیان کرد: اعتقاد من در بازار سرمایه این است که ماهیت آن به بازار اولیه برمیگردد بازار ثانویه محلی برای داراییها و دادن سیگنال به بازار اولیه است. بازار اولیه به معنای بازار پروژه محور است؛ عرض اولیهها که انجام میشود باید به شکلی باشد که پول آن به شرکت برگردد نه آنکه سهامدار بفروشد و برود.
وی در ادامه متذکر شد: قیمت گذاری دستوری به این علت است که مدیران نسبت به منافع سهامدار خرد توجه ندارند اما این موضوع برای بازار سرمایه در اولویت است. ما آن را در قالب میز صنعت دنبال میکنیم، اگر بتوانیم سیکل نیروگاهها را کامل کنیم 3 هزار و 500 مگاوات قابل تولید است اما متاسفانه شاهد این هستیم که مشکل برق قیمتگذاری دستوری است که همان نیز پرداخت نمیشود.
دهنوی اضافه کرد: جایگاه امروز بازار سرمایه جایگاه ویژهای است در رقابتهای انتخاباتی سالهای گذشته از آن نام برده نمیشد اما شاهد این هستیم که امسال کاندیداها صحبتهای زیادی در مورد آن میکنند. حضور مردم به ما ابزار جدیدی داده که باید از آن برای حل مشکلات استفاده کنیم.
وی با اشاره به انتقادات مطرح شده در مورد تغییرات دامنه نوسان گفت: من جزو کسانی هستم که بیشترین مخالفت را با محدودیت تغییرات دامنه نوسان دارم اما برای حل مشکلات کوتاه مدت به آن نیاز داریم. فلسفه مخالفت با این محدودیت این است که خبرهای خوب یا بد تاثیر خودرا به یکباره بگذارند و از ایجاد صف جلوگیری شود اما در مقطعی که ما این تصمیم را گرفتیم وضعیت به شکلی بود که معلوم نیست خبرخوبی داریم و یا نه؛ البته این موضوع به هیچ عنوان مطلوب نیست که تا این حد از اتفاقات بین المللی تاثیر بگیریم اما واقعیت این است که ما نمیدانستیم که روابط ما در جهت احیای برجام در چه جهتی خواهد بود به همین علت دامنه نوسان را کاهش دادیم تا زمان بخریم.
وی ادامه داد: وقتی فضا کمی روشن شد دیگر نیازی به این محدودیت نبود و آن را برداشتیم هدف بلندمدت ما این است که دامنه نوسان به شکلی باشد که صف تشکیل نشود. برای این کار در حال مطالعه و تحقیقات هستیم، اینکه دامنه نوسان بزرگ باشد اما به صورت مقطعی و کوتاه فرصت تنفس به خریداران داده شود. یکی از راههایی است که مطرح شده است بعد از مطالعات و به نتیجه رسیدن یک طرح اساسی در این مورد اعلام خواهیم کرد.
دهنوی در ادامه تصریح کرد: صندوق تثبیت و صنوق توسعه بازار برای بازارهای در حال رشد است و بازار توسعه یافته نیازی به آن ندارد اما امروز بازار سرمایه ما در حال رشد است این صندوق قرار نیست معجزه کند بلکه به بازار کمک میکند و سعی میکند نوسانات بازار را تنظیم کند همچنین ما به دنبال توسعه این صندوقها هستیم.
وی در پاسخ به سولای در مورد ورود استارتآپها به بورس بیان کرد: هدف ما این بود که پنج استارتآپ وارد بورس شوند اما ورود یکی از آنها هم به زحمت اتفاق افتاده است. این مساله به خاطر مسائل بیرونی بوده و بقیه نهادها هم وظایفی دارند و آن را مطرح میکنند ما باید مکانیسمی ایجاد کنیم که نوآوری به همه بازار سرمایه برسد کار جدیدی به نام طرح تحول بازار سرمایه داریم که شامل تقویت بازار اولیه، ایجاد نهادهای مالی، ایجاد شفافیت و ... است که به عنوان نقشه راه به ما کمک خواهد کرد.
رییس سازمان بورس در پایان در مورد عرضه خودرو در بورس کالا گفت: خودرو با توجه به تنوع بالای تولید کالای مناسبی برای بورس کالا نیست کالایی که در بورس کالا عرضه میشود باید یک دست و با حجم زیاد باشد اما میتوان به آن به عنوان دفع افسد فاسد نگاه کرد. امروز یک لاتاری به راه انداختهایم که طبق آمارها نصف خودروهایی که در این لاتاری فروخته شدهاند توسط دوربینها ثبت نشدهاند این موضوع به آن معنا است که این خودروها انبار شدهاند. در حالی که خودروساز برای هر یک از اینها در حال زیان است بنابراین اگر عرضه خودرو در بورس دفع این افسد باشد میتواند اتفاق مثبتی تلقی شود.