در گفتوگو با ایلنا مطرح شد:
تلاش برای افتتاح دفتر تجاری ایران و سنگاپور/ شیب تراز تجاری به نفع سنگاپور است
رییس کمیته مشترک بازرگانی ایران و سنگاپور اظهار داشت: طی سالیان گذشته عمدتا تراز تجاری دو کشور با شیب زیادی به نفع سنگاپور بوده و طی سالیان گذشته حجم صادرات ایران به سنگاپور در اقلام غیر نفتی به حجم کمی از صادرات خشکبار، پسته، انجیر و خرما محدود شده است.
امیر هوشنگ بیرشک در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در مورد روند تجاری ایران و سنگاپور اظهار کرد: سنگاپور توسعه یافتهترین کشور عضو «آسه آن» است که با استفاده از صادرات مجدد در حوزه تجارت خارجی خود موفقیت بسیاری به دست آورده است. طی سالیان گذشته عمدتا تراز تجاری دو کشور با شیب زیادی به نفع سنگاپور بوده و طی سالیان گذشته حجم صادرات ایران به سنگاپور در اقلام غیر نفتی به حجم کمی از صادرات خشکبار، پسته، انجیر و خرما محدود شده است.
وی اضافه کرد: طی آمار 12 ماه منتهی به سال 98 واردات ایران از سنگاپور حدود 531 میلیون دلار بوده و در مقایسه با 12 ماه منتهی به سال 97 بیش از 300 میلیون دلار افت برای واردات داشته است. از جمله مهمترین دلایل این افت تحریم های بینالمللی علیه ایران بوده است.
رییس کمیته مشترک بازرگانی ایران و سنگاپور با اشاره به برنامههای توسعه مناسبات بین دو کشور گفت: یکی از برنامههای برای توسعه مناسبات بین دو کشور و توسعه روابط تجاری برقراری ارتباط با سازمانها و نهادهای هم تراز و متولی امور مربوط به توسعه روابط اقتصادی کشور سنگاپور است که با هدف امضا تفاهمنامه و شروع همکاریهای مشترک صورت میگیرد.
وی افزود: علاوه بر این از برنامههای دیگری مانند تعیین اولویتهای همکاری با همکاری سازمانهای متولی توسعه تجارت در دو کشور، شناسایی و تهیه بانک اطلاعات فعالین اقتصادی ایرانی در سنگاپور با هدف حمایت از آنها و شناسایی فضای موجود و توسعه آن و همچنین تسهیل در مراودات مالی بین دو کشور و توسعه زیرساختهای لازم برای راهکار تهاتر نام برد.
وی اضافه کرد: تدوین برنامه جامع در حوزه گردشگری متقابل و تسهیل در رابطه با همکاری در این حوزه از دیگر برنامهها است که تدوین و برنامه ریزی برای افتتاح دفتر تجاری در دو کشور با هدف تسهیل روابط و توسعه صورت بگیرد، یکی از اهداف اصلی این دفاتر تجاری تدوین و توسعه مباحث مربوط به تهاتر است.
بیرشک در ادامه تصریح کرد: برنامههای دیگری مانند تنظیم برنامه بلند مدت همکاری بین 5 تا 10 سال، با هدف تولید مشترک تحت لیسانس سنگاپور یا تولید با برند مشترک در دستور کار است. علاوه بر آن برای گسترش مناسبات، با توجه به تفاهمنامه سنگاپور با اتحادیه اوراسیا و از طرف دیگر حضور ایران در این اتحادیه یک موقعیت حساس برای گسترش روابط اقتصادی بین ایران و سنگاپور است و مورد توجه قرار بگیرد.