باافزایش عملیات اجرایی و پیگیری های سازمان ظرف دو ماهه گذشته محقق شد:
افزایش ۱۰۰ درصدی عملیات اجرایی راه آهن رشت به منطقه آزاد انزلی
از نیمه بهمن ماه گذشته تا کنون درصد رشد اجرای طرح ملی راه آهن رشت- انزلی با افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی همراه شده است.
به گزارش ایلنا و به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد انزلی، در جریان بازدید سید مهدی نقوی سرپرست سازمان از روند پیشرفت طرح ملی اتصال راه آهن سراسری رشت به منطقه آزاد انزلی، مهدی قربانی نماینده ویژه سرپرست سازمان در پروژه، درگزارش خود با بیان اینکه ظرف دو ماهه اخیر با تغییر مدل نظارتی و گسترش عملیات اجرایی پروژه، میزان پیشرفت در قطعه شماره هفت که ریل سراسری را به بندر کاسپین متصل می کند، از ۱۸ درصد به ۴۵ درصد افزایش یافت تصریح کرد: بنابراین از نیمه بهمن ماه گذشته تا کنون درصد رشد اجرای این طرح ملی با افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی همراه شده است.
براساس راهبرد تعیین شده از سوی سرپرست سازمان منطقه آزاد انزلی و با عنایت به اهمیت پروژه ملی اتصال این منطقه به خط ریل سراسری؛ بعد از تودیع مالی کامل قدرالسهم سازمان در پروژه و تأمین مصالح،اقدام به استقرار یک گروه از پرسنل و کارشناسان سازمان در محل اجرای این طرح در محدوده منطقه نمود و با برقراری بازدیدهای میدانی، افزایش حجم،میزان،ساعت کاری و اجرای همزمان طرح از چند جبهه، بهمراه همکاری بیشتر از تعهدات توافقنامه با وزارت راه و شهرسازی، زمینه سرعت بخشی به روند احداث پروژه مزبور را فرآهم آورد.
اجرای طرح ملی اتصال منطقه آزاد انزلی به خط ریل سراسری کشور در ایستگاه پیربازار رشت، در دو قطعه ۶ و ۷ در حال انجام و تکمیل بوده و قطعه ۷ که منتهی به مجتمع بندری کاسپین می شود، به طول حدود ۱۱ کیلومتر و با یک دهنه پل می باشد. پلی که با عبور از روی بزرگراه رشت انزلی،نقش مهمی در مدیریت ترافیک قطار و خودروهای عبوری ایفا می کند.
گفتنی است دکتر حسن روحانی ریبیس جمهوری در آیین افتتاح و بهره برداری از طرح های منطقه آزاد انزلی و در نشست های مختلف ملیو بین المللی نسبت به تکمیل هرچه سریع تر این طرح ملی تأکید داشته و در این راستا دکتر محمد باقر نوبخت معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه، معاونین دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد نیز در ۲ ماه گذشته از روند تکمیل این پروژه بازدید به عمل آورده اند.
راه آهن رشت به بندر کاسپین منطقه آزاد انزلی علاوه بر اهمیت ویژه در حمل و نقل کالایی و مسافر داخلی؛ باعث اتصال بنادر جنوبی به تنها منطقه آزاد شمال کشور شده و با تکمیل حلقه های زیرساختی کریدور شمال-جنوب و مسیر ترانزیتی چین-قزاقستان-ایران، زمینه افزایش حمل و نقل کالا مابین کشورهای حوزه اوراسیا و جنوب خلیج فارس از یک سو و چین با کشورهای جنوب و غرب آسیا می شود. در نتیجه با بهره برداری از این پروژه شاهد توسعه مراودات فرامنطقه ای با محوریت منطقه آزاد انزلی و کشورمان،اشتغالزایی و درآمدهای ارزی بیشتر خواهیم بود.