خبرگزاری کار ایران

امضای قرارداد استفاده از توربین هیدورژن‌سوز تماما ایرانی/ نیروگاه قدیمی بعثت بازنشسته می‌شود

امضای قرارداد استفاده از توربین هیدورژن‌سوز تماما ایرانی/ نیروگاه قدیمی بعثت بازنشسته می‌شود
کد خبر : ۱۰۵۱۲۷۴

مدیرعامل مپنا با بیان اینکه توربین در مقیاس جهانی ساخته شده افزود: سایز 220 مگاوات بهترین سایز توربین است و می‌تواند به افزایش 60 درصد راندمان نیروگاه‌ها کمک کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، عباس علی آبادی در مراسم امضای قرارداد استفاده از پیشرفته‌ترین توربین تمام ایرانی بین برق حرارتی و مپنا اظهار داشت: برای ساخت توربین ملی MGT-75 کار عظیمی انجام شده و به عنوان افتخارآمیزترین مصنوع ساخت بشر در مقیاس جهانی است که جایگاه فوق‌العاده‌ای برای کشور ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه تمام ویژگی‌های طراحی و ساخت این ماشین برای ایران انتخاب شده افزود: به گونه‌ای طراحی شده که شبکه برق کشور استعداد پذیرش آن را داشته باشد.

مدیرعامل مپنا با بیان اینکه توربین در مقیاس جهانی ساخته شده افزود: سایز 220 مگاوات بهترین سایز توربین است و می‌تواند به افزایش 60 درصد راندمان نیروگاه‌ها کمک کند.

وی با بیان اینکه توربین یاد شده از سوخت هیدروژن استفاده می‌کند گفت: بکارگیری این توربین کمترین آلایندگی را در تهران به دنبال دارد و در کلاس جهانی با استفاده از انرژی تجدیدپذیر هیدروژن برق را بدون کمترین تولید ناکس وارد شبکه می‌کند.

در ادامه این مراسم محسن طرزطلب نیز با بیان اینکه نیروگاه بخار بعثت قدیمی‌ترین نیروگاه برق در داخل شهر تهران است اظهار داشت: در قالب این قرارداد نیروگاه قدیمی که آلایندگی دارد بازنشسته شده و اولین توربین ملی در محل این نیروگاه نصب خواهد شد.

وی تصریح کرد: یکی از برنامه‌های شرکت برق حرارتی و وزارت نیرو بازنشسته کردن نیروگاه‌های فرسوده بوده و در استان تهران به دنبال این هستیم که نیروگاهی ری طرشت و بعثت از مدار تولید خارج شده و با نیروگاه‌های جدید جایگزین شوند.

مدیر عامل شرکت برق حرارتی گفت: در حال حاضر مناقصه نیروگاه طرشت برگزار شده و پیمانکار آن انتخاب شده است. در مورد نیروگاه بعثت اقدام عملی از امروز آغاز می‌شود و در مورد نیروگاه ری منتظر مصوبه تهاتر با نفت هستیم.

وی خاطرنشان کرد: افزایش توان تولید برق در تهران در دستور کار است و با توجه به اینکه با کسری در این شهر مواجهیم لازم است که اقدامات این چنینی (استفاده از نیروگاه‌های جدید با راندمان بالا) در دستور کار قرار گیرد.

وی یادآور شد: سال 95 با مپنا تفاهم‌نامه‌ای امضا کردمی که توربین کلاس اف وارد کشور شود که قرار شد سرمایه‌گذاری لازم صورت گیرد و امروز بعد از چهار سال ساخت توربین کلاس اف زیمنس در کشور بومی‌سازی شده است.

وی ادامه داد: مپنا به سطحی رسیده که طراحی و ساخت توربین‌های کلاس اف را در کشور اجرا می‌کند.

طرزطلب گفت: قرار بود تامین مالی از طریق فاینانس باشد که با حمایت مپنا و وزارت نیرو به اعتبار فروشنده روی آوردیم و مپنا سرمایه‌گذاری را انجام داد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه امکان بازنشسته کردن نیروگاه بعثت به طور کامل مقدور نبود و مکان دیگری را نیز برای ساخت نداشتیم امیدواریم که سازمان محیط زیست همکاری کند تا مشکلی در اجرای پروژه نیروگاه بعثت نداشته باشیم.

وی در خصوص توربین MGT-75 گفت: یک اتفاق بسیار خوب امروز اتفاق افتاد پنج سال پیش یک تفاهم نامه ای با مپنا منعقد کردیم که تکنولوژی توربین کلاس F را وارد کشور کنیم. نه تنها این اتفاق افتاد بلکه گروه مپنا از چند سال گذشته طراحی و ساخت کلاس F جدید خود را آغاز کرد و ما امروز با امضای این قرارداد عملیات اجرایی یکی از نیروگاه های مهم داخل تهران را شروع می کنیم.

وی با بیان اینکه تکنولوژی کلاس F وارد شد و این مسئله اتفاق مهمی است علاوه بر این با بخش های دیگر کشور که نیروگاه های فرسوده دارند نیز صحبت کرده ایم که این اتفاق در آن استان ها نیز بیفتد. دومین نقطه اصفهان است و به احتمال زیاد سال آینده در اصفهان نیز یکی دیگر از این واحدها را شروع می کنیم. واحد بعدی در خوزستان بوده و هر جای دیگر که کشور نیاز داشته باشد با توجه به توانمندی هایی که وجود دارد از این واحدها بیشتر استفاده خواهیم کرد.

وی افزود: مشکلاتی که امسال برای سوخت مایع و مازوت داشتیم ضرورت این را ایجاد کرد که حتما از این ماشین ها بیشتر استفاده کنیم. لذا قرار است در مراکز استان ها که نیروگاه های قدیمی دارند از این ماشین استفاده و این نیروگاه ها را بازنشسته کنیم.

به گفته وی؛ مجوزها و هماهنگی‌های نیروگاه بعثت انجام شده تنها نیاز به مصوبه دولت داریم که آن هم در حال انجام است و سازمان محیط زیست مانعی برای انجام این کار ندارد تنها به علت اهمیت این مسئله تاکید شده که از هیات وزیران تایید گرفته شود اما سازمان محیط زیست مانعی برای انجام این کار نیست.

توربین MGT-75 که جدیدترین توربین طراحی‌ شده و ساخت گروه مپنا است، یک ماشین در گروه توربین‌های گازی "کلاس F پیشرفته" دنیا است و توان رقابت با محصولات شاخص بین‌المللی در این کلاس را دارد. توربین MGT-75 قادر به استفاده از سوخت هیدروژن در کنار سوخت‌های اصلی است. این ویژگی، در کاهش آلودگی ناشی از مصرف سوخت نیروگاه تأثیر فراوانی خواهد داشت.

تمهیدات در طراحی و توسعه توربین گاز MGT-75 به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که با حفظ قابلیت‌های ممتاز در حوزه انعطاف‌پذیری عملکرد و راندمان بالا، در محدوده توانی 190 تا 230 مگاوات متناسب با نیاز مشتریان عرضه شود.    

ظرفیت نیروگاه‌های مبتنی بر این توربین در سیکل ساده 222 مگاوات و در کمترین سناریو سیکل ترکیبی 330 مگاوات است. راندمان نیروگاه نیز در سیکل ساده 39.1 درصد و در حالت سیکل ترکیبی به بیش از 59 درصد و حدود 60 درصد خواهد رسید. مهم‌ترین مزیت این راندمان بالا، کاهش شدید مصرف سوخت و جلوگیری از آلایندگی محیط زیست است.

در این نیروگاه پیشرفته، علاوه بر توربین گاز، سایر تجهیزات اصلی مانند توربین بخار، ژنراتورها، بویلر، سیستم‌های برق و کنترل و نیز سامانه دیجیتال مانیتورینگ و بهره‌برداری بهینه مبتنی بر هوش مصنوعی که همگی محصولات بومی با طراحی و مالکیت معنوی ایرانی و ساخت کارخانجات گروه مپنا است، استفاده خواهند شد. 

طراحی و توسعه توربین MGT-75 و سایر تجهیزات اصلی در گروه مپنا طی 7 سال گذشته با هدف توسعه زیرساخت‌های کشور و رقابت‌پذیری بین‌المللی صورت پذیرفته است.

گروه مپنا پیش از این در اوایل سال 1396، در همین راستا، توربین MGT-70(3) را در کلاس E پیشرفته رونمایی و بهره‌برداری کرد که از آن طرح تاکنون 42 واحد (26 واحد در داخل و 16 واحد در خارج کشور) عرضه نموده و در حال بهره‌برداری است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز