قبادی مطرح کرد؛
شناسایی ۸۰ نقطه در استان تهران برای عرضه مستقیم میوه شب عید
معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت و دبیر ستاد تنظیم بازار، توزیع و عرضه فراوان، مستقیم و گسترده کالا را سیاست وزارت صمت برای تعدیل قیمتها در بازار میوه عنوان کرد و گفت: با ایجاد شبکه توزیع منتخب و شبکه عرضه مستقیم کالا شاهد کاهش قیمتها در بازار میوههای پرمصرف شب عید خواهیم بود.
به گزارش ایلنا از وزارت صمت، عباس قبادی در جلسه هماهنگی بازار میوه در ایام پایانی سال و ماه مبارک رمضان با استناد به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص مشکلات معیشتی مردم و قیمت میوه در بازار شب عید، گفت: در راستای لبیک به فرمایشات ایشان، امشب جلسهای با حضور حلقههای مختلف، تولید، توزیع و عرضه میوه از باغداران، تولیدکنندگان، اتحادیهها و تشکلهای بخش خصوصی در بخشهای مختلف زنجیره و نمایندگان نهادها و سازمانهای دولتی ذیربط برگزار شد و موضوعات مرتبط با بازار میوه در این ایام مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت، استفاده از شبکه منتخب توزیع در کنار نظام توزیع و عرضه سنتی را یکی از مصوبات جلسه عنوان کرد و توضیح داد: یکی از مسائلی که امشب مورد تاکید و تایید قرار گرفت ایجاد بستر مناسب برای باغداران و تولیدکنندگان در راستای عرضه مستقیم میوه و تولیدات خود به مصرف کننده بود، تا با حذف دلالان به عنوان یکی از عوامل افزایش قیمت، علاوه بر تعدیل قیمت ها در سطح عرضه، تولید کننده نیز منتفع شود.
تعیین ۸۰ نقطه برای عرضه مستقیم میوه در ایام عید و ماه مبارک رمضان
وی با بیان اینکه ۸۰ نقطه در میادین میوه و ترهبار شهر تهران و شهرستان های اطراف به عنوان غرفه عرضه مستقیم میوه، به صورت رایگان در اختیار اتحادیه ها انجمن ها و باغداران قرار خواهد گرفت، تصریح کرد: ایجاد شبکه منتخب عرضه نیز در کنار شبکه سنتی و عرضه مستقیم کالا توسط تولید کننده، یکی دیگر از تمهیدات در نظر گرفته شده برای تعدیل قیمتها و همچنین حفظ حقوق تولیدکننده است، در این طرح غرفههای منتخب در میادین میوه و ترهبار مشخص میشوند که سیب و پرتقال را بصورت مستقیم از تولیدکننده تهیه کرده و آن را در اختیار شبکه منتخب توزیع خرد و واحدهای صنفی در سطح شهر قرار میدهد تا علاوه بر تعدیل قیمت، دسترسی مردم برای تامین این کالاها نیز راحتتر باشد.
توجه وزارت صمت به حقوق مصرفکننده در کنار حفظ منافع تولیدکننده
طبق گفته دبیر ستاد تنظیم بازار با توجه به حساسیت و تاریخ مصرف محدود میوه ها، افزایش حجم خروجی میوهها از سردخانه در روزهای آتی، به عنوان یکی از سیاستهای وزارت صمت و ستاد تنظیم بازار مورد توجه قرار گرفت تا علاوه بر جلوگیری از تحمیل خسارت به تولیدکنندگان و صاحبان میوه در سردخانهها، با افزایش عرضه در سطح بازار شاهد تعدیل قیمتها در بازار میوه شب عید باشیم.
به دنبال تعدیل قیمتها از طریق عرضه مستقیم و گسترده کالا هستیم
قبادی عرضه و تقاضا را یکی از عوامل تاثیرگذار در نوسانات قیمت در بازار محصولات کشاورزی اعلام کرد و گفت: تجربه نشان داده است که مداخله دولت در بازار می تواند نتیجه عکس داشته باشد بنابراین ما تلاش کردیم تا با ایجاد هماهنگی بین بخشهای مختلف تولید،توزیع و عرضه کالا و مدیریت بازار از این طریق،در کنار نظارت، حداقل مداخله را داشته باشیم و تنها در شرایط ضروری ورود کنیم و سیاست ما در بخش میوه، تعدیل قیمتها با کمک عرضه زیاد، گسترده و مستقیم است تا با حذف واسطه اضافه و ایجاد اتصال بین حلقه های تولید توزیع و مصرف، حقوق تمام زنجیره را تامین کنیم.
وی با تاکید بر اهمیت حقوق مصرف کننده و لزوم توجه به منافع تولیدکننده از آغاز توزیع میوه شب عید در سراسر کشور از ۲۰ اسفند خبر داد گفت: امیدواریم با اقدامات انجام شده و تصمیماتی که در هفته های اخیر و به ویژه در جلسه امشب گرفته شد، شرایط بازار به گونه ای باشد تا کمترین نیاز به مداخله ما ایجاد شود.
شرایط خوبی بر بازار گوشت قرمز و روغن حاکم است
معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت در بخش دیگری از صحبتهای خود به شرایط خوب بازار گوشت قرمز و روغن خوراکی اشاره کرد و گفت: میانگین ماهانه تولید روغن در کشور ۱۵۰ هزار تن بوده است که این رقم در حال حاضر بالغ بر ۲۲۰ هزار تن رسیده است و خوشبختانه در خصوص تامین روغن مورد نیاز کشور مشکلی وجود ندارد اما به علت حساسیتی که در بازار ایجاد شد توزیع در فروشگاه های خاص صورت می گیرد.
وزارت صمت در تنظیم بازار از هیچ کوششی دریغ نمیکند