فرصتهای تجاری و سرمایهگذاری ایران در امتداد جاده ابریشم
معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در نشست مجازی «فرصتهای تجاری و چالشها در امتداد جاده ابریشم از آسیای مرکزی، ایران و قفقاز تا اتحادیه اروپا» به بیان فرصتهای سرمایهگذاری در ایران از منظر طرحهای تامین مالی و طرحهای ریسکی سرمایهگذاری پرداخت.
به گزارش ایلنا، حمید زادبوم در این وبینار، با تبیین جایگاه ایران در مسیرهای ارتباطی در منطقه، راهکار اقتصادی شدن کانالهای ارتباطی مذکور را تشریح کرد و اظهار داشت: جلب توجه سرمایهگذاران و تجار کشورهای جاده ابریشم به این مزیت و ارائه اطلاعات شفاف از سیاستهای اقتصادی و راهبردهای بلندمدت آن میتواند در به فعلیت رسیدن این توانمندیها تاثیر قوی داشته باشد.
وی افزود: ایران با موقعیت استراتژیک در نقطه اتصال شرق و غرب و شمال و جنوب در مسیر جاده ابریشم و شکل جدید آن به عنوان یک جاده و یک کمربند، به دلیل وجود ظرفیتهای اقتصادی و تجاری قوی و چارچوبهای حقوقی مانند موافقتنامه تجارت ترجیحی با اوراسیا و کشورهای همسایه شمالی و شرقی و همچنین داشتن روابط مکمل اقتصادی با همسایهها و کشورهای در مسیر جاده ابریشم، همواره از مزیت مرکزیت تبادلات تجاری و ترانزیتی در جاده ابریشم برخوردار است.
گفتنی است، این نشست مجازی به همت مدرسه عالی مطالعات جهانی دانشگاه دوشیشا ژاپن و با حضور سفرا و مقامات رسمی کشورهای جاده ابریشم و مشاوران حقوقی، تجار و اساتید دانشگاه از ایران، ژاپن، ازبکستان، آذربایجان و اتحادیه اروپا برگزار و ظرفیتهای سرمایهگذاری و تجارت ایران در یک جمع 200 نفری از متخصصان و مسئولان ارائه شد.
خاطر نشان میسازد، مزیتهای اقتصادی ایران، پیشینه حضور پرشیا در جاده ابریشم، اهمیت اقتصادی ایران در بهینهسازی جاده ابریشم جدید، فرصتهای سرمایهگذاری و تجاری کشورمان در حوزههای مختلف ارتباطات، جاده و ریل، صنعت و معدن و علوم و تکنولوژی در این وبینار به مستمعین ژاپن و اتحادیه اروپا ارائه شد که مورد توجه حاضران قرار گرفت.