خبرگزاری کار ایران

طیبی مطرح کرد:

احتمال از بین رفتن مشاغل مرتبط با گردشگری و حمل و نقل/ امکان تحقق درآمدهای مالیاتی در بودجه 99 سخت است/ نگرانی از انباشت تورم همچنان وجود دارد

احتمال از بین رفتن مشاغل مرتبط با گردشگری و حمل و نقل/ امکان تحقق درآمدهای مالیاتی در بودجه 99 سخت است/ نگرانی از انباشت تورم همچنان وجود دارد
کد خبر : ۹۰۰۴۰۶

استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان گفت: هرچه دوره زمانی برای متوقف کردن اثرات کرونا بر اقتصاد بیشتر باشد، نرخ توقف فعالیت های اقتصادی و از بین رفتن کسب و کارها بیشتر خواهد شد.

به گزارش ایلنا از اصفهان، سید کمیل طیبی افزود: شرایط به وجود آمده از بحران کرونا، باعث لطمه زدن به تقریبا تمامی بخش‌های اقتصادی شده و در دو ماه اخیر نه تنها اقتصاد ایران بلکه اقتصاد جهان را تحت‌الشعاع قرار داده است.

وی ادامه داد: متاسفانه حتی ممکن است در فعالیت هایی مانند حمل و نقل، هتل‌داری و گردشگری شاهد از بین رفتن شغل های بسیاری باشیم.

استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان بیان کرد: با ریزش بازارهای مالی در اقتصاد دنیا و از دست رفتن 30 درصد ارزش منابع مالی آنها، طبیعتا یک رکود شدید در بخش تقاضای اقتصاد جهانی اتفاق می افتد که نخستین نشانه آن را در بازار نفت مشاهده کردیم و قیمت نفت بعد از چند دهه به طور چشمگیری کاهش پیدا کرد که منجر به کاهش درآمدها و ارزهای ناشی از درآمدهای نفتی برای اقتصاد ایران می شود.

طیبی تاکید کرد: یکی از مسائلی که در شرایط رکود ناشی از بحران کرونا به وجود می آید، تامین منابع بودجه سال 99 بر مبنای ایجاد درآمدهای مالیاتی است و در شرایط رکود امکان تحقق این درآمدها به سختی خواهد بود.

وی با بیان اینکه برای کاهش خسارات ناشی از بحران کرونا، باید هزینه فرصت را کم کرد تا امکان نجات‌اقتصاد و جامعه وجود داشته باشد، افزود: وقتی هزینه فرصت به شرایط بهینه برسد، با کمترین هزینه ها برای کنترل بیماری و خسارات ناشی از آن بر اقتصاد مواجه هستیم.

وی اضافه کرد: بنابراین هرچه کنترل این شرایط و برگشتن به شرایط عادی زمان بر شود، امکان بازگشت و امکان ایجاد شرایط عادی کمتر خواهد شد و این امر به مسائل جاری اقتصاد دامن می زند.

این کارشناس اقتصادی اظهار کرد: اگرچه در حال حاضر بواسطه بیماری کرونا بسیاری از تقاضاها برای فعالیت های اقتصادی، سرمایه گذاری و خدماتی مانند گردشگری و امور مصرفی کاهش یافته، اما نگرانی از انباشت تورم همچنان وجود دارد. وی افزود: ممکن است در ماههای پیش رو تورم به را صورت عمیق تجربه نکنیم اما احتمال اینکه تقاضاهای جدید به سال یکهزار و 400 منتقل شود وجود دارد و اگر ظرفیت سازی به موقع در قالب هدف جهش تولید اتفاق نیفتد، در آن شرایط ما با یک تورم افسارگسیخته پیش رو خواهیم بود.

طیبی تاکید کرد: بنابراین یک استراتژی مناسب و مطلوب و بهره گیری از امکانات داخلی و امکانات اقتصاد جهانی و همچنین تعدیل تحریم ها در یک بازنگری کلی می تواند نجات دهنده اقتصاد ایران در این شرایط باشد.

گذر از بحران اقتصادی بواسطه صنایع با ارزش افزوده بالا

استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان گفت: در شرایط کنونی اقتصاد ایران، صنایعی می توانند دوام داشته و حتی سودآور باشند که علاوه بر به وجود آوردن ماهیت خلاقانه و نوآورانه، به تولید محصولات رقابت پذیر روی بیاورند.

وی با بیان اینکه علاوه بر تولید محصولاتی که قابلیت تجاری داشته باشد، ایجاد ارزش افزوده نیز از اهمیت بالایی برخوردار است، تصریح کرد: صنایع باید از مزیت نسبی برخوردار باشند به این معنی که از اتلاف منابع جلوگیری و در مقابل ارزش افزوده ایجاد کنند.

وی تاکید کرد: در حالیکه امیدی به درآمدهای نفتی در اقتصاد کشورمان نیست مهمترین عامل در تامین منابع ارزی، مزیت نسبی است چرا که صنایع رقابت پذیر با تولید محصولات با فناوری بالا و ارزش افزوده بالا از تامین کنندگان منابع ارزی هستند.

طیبی گفت: صنایع دارای مزیت نسبی با تامین منابع ارزی می توانند از نوسانات بازار ارز جلوگیری کنند چرا که این نوسانات و کمبود منابع ارزی، جهش نرخ ارز را به دنبال دارد و این خود تورم زاست.

وی ادامه داد: از طریق سرمایه گذاری ارزی در فعالیت های با ارزش افزوده بالا می‌توان به عادی سازی امور اقتصادی کشور کمک کرد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز