خبرگزاری کار ایران

در افتتاحیه نمایشگاه "لهستان در اصفهان" مطرح شد

پوستر در لهستان بسیار مهم است

افتتاحیه نمایشگاه "لهستان در اصفهان" با حضور امرالله فرهادی (مدیر مدرسه ویژه)، مجید عباسی (مدرس گرافیک)، رادوسلاو سادوفسکی (کاردار فرهنگی سفارت لهستان)، علیرضا مصطفی‌زاده(طراح) و مهدی حسینی(مدیر پیک آرت) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در اصفهان، مجید عباسی شامگاه (پنج‌شنبه) در افتتاحیه نمایشگاه "لهستان در اصفهان" که در گالری اکنون برگزار شد، اظهار کرد: نمایشگاه امروز مجموعه‌ای از پوسترهای معاصر لهستانی است اما سابقه هنری لهستان در هنر بسیار بالاست. لهستان کشوری دائماً موردحمله بود اما همیشه اصالت فرهنگی خود را حفظ کرده است. 

این استاد دانشگاه افزود: مکتب لهستان در زمینه پوستر و گرافیک بسیار قوی است و از آنجا قدرت گرفت که آکادمی‌های بسیاری در سراسر این کشور تأسیس و طراحان بسیار مهمی در آنها تربیت شدند.

عباسی با اشاره به تریپکوفسکی اولین و جدی‌ترین طراح مکتب لهستان است، گفت: حدود دهه 50 میلادی رئالیست سوسیالیستی در لهستان حاکم بود، البته شوروی به دنبال صدور فرهنگ خود بود اما لهستان همواره اصالت خود را در برابر این هجمه فرهنگی حفظ کرد.

وی با اشاره به طراحان بزرگ لهستان گفت: روش توماشفسکی این بود که با موضوعات سیاسی و فرهنگی به گونه‌ای رفتار می‌کرد که شاعرانه و آزادانه برخورد کند. ترجمه زبان نوشتاری به بصری برای او بسیار مهم بود و بر این تأکید داشت که زبان بصری باید به گونه‌ای باشد که همه با آن ارتباط برقرار کنند.

این گرافیست افزود: پوسترهای لهستانی بسیار تأثیرگذار بوده‌اند و حتی هنرمندان ایرانی از آن تأثیر پذیرفتند. مکتب پوستر لهستانی مبتنی بر تصویرسازی است و برخلاف انگلستان و آمریکا که بر تایپ تأکید دارند عمل می‌کند.

همچنین امرالله فرهادی، رییس مدرسه ویژه با بیان اینکه دیدو بزرگ‌ترین کلکسیونر پوستر لهستان است، گفت: خوشبختانه سفارت لهستان همکاری بسیار خوبی دارد و نمایشگاه‌های خوبی از این دست نیز در تهران برگزار کرده است، البته سفارت فرانسه و آلمان نیز کارهای بسیار خوی داشته‌اند.

وی افزود: در این نمایشگاه به معرفی آثار لهستانی پرداخته و باسابقه‌ترین و برترین پوسترها در آن به نمایش درآمده است. بنابراین وجه آموزشی این پوسترها بسیار است.

مدیر مدرسه ویژه ادامه داد: این نمایشگاه بر درک و دید هنرجویان تأثیرگذار است و باعث وسعت دید آنها می‌شود. البته دانشجویان باید از چنین نمایشگاه هایی تاثیر بگیرند ولی کپی نکنند، اما ایده های اینچنینی می تواند دید دانشجو یا اهل فن را بازتر کند.

فرهادی با بیان اینکه 16 هزار دانشجوی گرافیک در ایران باورنکردنی است، اضافه کرد: باید چنین نمایشگاه‌هایی در سراسر ایران برگزار شود تا طراحانی که در سراسر ایران به فعالیت می‌پردازند بتوانند از آنها استفاده کنند. حرکت‌های این چنینی باید به گونه‌ای باشد که بخش خصوصی، دولتی و سازمان‌ها حمایت کنند چون فقط بخش خصوصی یا یک نفر یا یک مجموعه نمی‌تواند از پس هزینه‌های برگزاری ممتد نمایشگاه‌ها بر بیاید و این ارگان‌ها و نهادهای دولتی هستند که باید به میدان بیایند.

همچنین رادوسلاو سادوفسکی، کاردار فرهنگی سفارت لهستان که به نمایندگی از سفیر لهستان در افتتاحیه این گالری حضور داشت، اظهار کرد: آنچه که در برگزاری این نمایشگاه‌ها مهم است، انجام تبادل فرهنگی در آن‌هاست.

وی افزود: ماه گذشته اولین جشنواره هفته تئاتر را داشتیم و همچنین یک کنسرت نیز برگزار کردیم. در مورد سینما نیز در نظر داریم تا یک جشنواره جدید فیلم در سال آینده برگزار کنیم.

کاردار فرهنگی سفارت لهستان ادامه داد: امید داریم که سال آینده بتوانیم تدریس زبان لهستانی را نیز در تهران داشته باشیم و پروژه‌ای نیز برای دعوت از کارگردانان و دانشجویان ایران به لهستان برای تحصیل و تدریس داریم.

سادوفسکی تصریح کرد: اصفهان برای لهستان بسیار مهم است، چراکه هزاران لهستان در جنگ جهانی دوم به اصفهان آمدند و در این شهر مستقر شدند.

همچنین علیرضا مصطفی‌زاده- طراح گرافیک- با بیان اینکه نمایشگاه‌ها موجب وسعت دید طراحان و گرافیست‌ها می‌شود، اظهار کرد: نمایشگاه‌ها علاوه بر نقش آموزشی، می‌توانند برای طراحان حساسیت ایجاد کنند و آنها را به سمت خلق آثار نو بکشانند.

این مدرس گرافیک اضافه کرد: طراحان با دیدن پوسترهای گوناگون از کشورهای مختلف با دیدهای متفاوت رو به رو می‌شوند. بروید پوسترهای هالیوودی را ببینید سپس به پوسترهای لهستانی نگاه کنید آن وقت متوجه تفاوت چشمگیر آنها خواهید شد.

مصطفی‌زاده تصریح کرد: پوستر در لهستان بسیار مهم است و آن‌گونه که فرش در ایران جایگاه دارد در لهستان پوستر جایگاه دارد. اما در ایران گروه خاصی مخاطب پوسترها هستند.

همچنین مهدی حسینی-مدیر پیک آرت- نیز با اشاره به فعالیت‌های پیک آرت اظهار کرد: پیک آرت پروژه‌ای برای اطلاع‌رسانی حوزه‌های فرهنگی و هنری در شهر تهران در نظر گرفته شده بود، اما پس از موفقیت آن در تهران در مدت زمان یک ساله تصمیم گرفته شد تا در اولین سالگرد تاسیس پیک آرت شعبات این شبکه اطلاع‌رسانی در شهرهای ایران گسترده شود.

وی افزود: ازآنجا که بیشترین پتانسیل‌های هنری در شهرهای اصفهان و شیراز وجود دارد، پروژه برگزاری گالری‌ها را در اصفهان آغاز کردیم.

مدیر پیک آرت ادامه داد: به دنبال این هستیم که شبکه‌ای از ارتباط بین هنرمندان ایران در همه شهرها شکل بگیرد و علاوه بر آن به دنبال این هستیم که بتوانیم ارتباط بین‌المللی با هنرمندان جهان نیز گسترش یابد.

کد خبر : ۳۴۰۲۹۴